[WN] Achterkant fender, wel of niet invetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Achterkant fender, wel of niet invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:14

Ik ben heel benieuwd hoe jullie nieuwe zadels een zo lang mogelijke levensduur toe kunnen kennen. De meeste 'slijtage' ontstaat naar mijn idee op de achterkant van de fender, waar deze het (bezwete) paard raakt. De een zegt dat je de fender voor gebruik aan de achterkant goed moet olien, de ander zegt dat het leer moet kunnen ademen en die achterkant juist met rust moet worden gelaten. Ik heb beide methoden geprobeerd, en kreeg -ondanks ik geen knakenzadel had- veel 'aanslag' op de achterkant van de fender, wat uiteindelijk het leer uitdroogde en de fender onderaan harder en stugger maakte.

Wat is jullie methode om de (achterkant van de) fenders zo schoon en soepel mogelijk te houden?

crazycactus

Re: Achterkant fender, wel of niet invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:53

ik maak ze gewoon schoon met zadelzeep.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:27

altijd olien van buiten tot het leer aan de binnenkant ook gevoed is .
daar na bijhouden met alleen een geolied stuk vacht.
bij goede kwaliteit gaan zadels dan minstens 50 jaar mee.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:38

Kijk, daar heb je al twee verschillende methoden ;) WillieB, wat bedoel je met een 'geolied stuk vacht'? Als in een stuk schapenwol?
Ik wil namelijk voorkomen dat de fender hard wordt aan de binnenzijde, in de 'punt', en dat zie je toch heel geregeld bij zadels...

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:23

Ik maak altijd, zowel de onder als de boven kant, schoon met zadelzeep. Daarna olie ik van onder naar boven, dus ook de 'vleeskant' van de fender.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:28

Nooit van de vleeskant in olieen dat verzwakt het leer omdat de fibers te snel opzuigen en van elkaar loslaten.
en een stukje schaapsvacht geolied in een gesloten blikje bewaren en gebruiken eens per maand .

als leer gevoed blijft gaat het langer mee en word minder vuil omdat er geen plaats is waarhet vuil zich kan hechten.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:53

Kijk! Weer wat erbij geleerd :)*

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:24

dat geld alleen als je geperst leer hebt.mij werd juist aangeraden om het wel te doen, dat is juist de kant die beter absorbeert.maar als je gaat zoeken vind je voor en tegenstanders ervan.ik ga op mn eigen ervaringen uit... alleen dus niet te vaak, en niet te veel olie.
dus ik doe 2 x per jaar al mn spulletjes, binnen + buitenkant.reinigen waar nodig, en olien.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:41

Zouden de fibers bij een pakweg Bob's of Champion zadel werkelijk van elkaar loslaten? Dat zou toch eigenlijk niet best zijn. Ik hoor ook echt steeds beide verhalen, dat maakt het zo twijfelachtig. Maar het laatste wat ik wil zijn van die keiharde fenders... Vooral met een Saddlesmith Todd Bergen heb ik hier erg veel last van gehad...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:43

ik heb een champion turf. alle vezels zitten er nog waar ze horen ;)maar uiteraard niet verzuipen in de olie.
ik heb toen de fabrikant zelf een mailtje gestuurd!
ik ben an**l zuinig op mn spullen :o .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:48

Ik vet heel weinig en maak ook te weinig schoon, eigenlijk. Ik haal regelmatig een doekje over mijn zadel, met héél klein beetje water. Ik vet in principe alles. :) Maar of dat het beste is?

Heb overigens 'maar' een White Star. :)

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:07

als een zadel gemaakt is door een (echte) zadelmaker is het door geolied vanaf aflevering.
de goekopere fabrieks zadels zijn een keer geolied en dus droog als je dan gaat olieen van af de vleeskant
kunnen de fibers loslaten na verloop van enkele keren olieen en dan na verloop van uitdrogen again breekt het leer
dat gebeurd niet na twee keer maar na pak weg 10 jaar .
nog steeds te vroeg dus.
zit 38 jaar in het vak en heb veel gezien!

gera schreef:
Zouden de fibers bij een pakweg Bob's of Champion zadel werkelijk van elkaar loslaten? Dat zou toch eigenlijk niet best zijn. Ik hoor ook echt steeds beide verhalen, dat maakt het zo twijfelachtig. Maar het laatste wat ik wil zijn van die keiharde fenders... Vooral met een Saddlesmith Todd Bergen heb ik hier erg veel last van gehad...