Zadels met verwisselbare boom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienTje_

Zadels met verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:26

Ik ben een beetje aan het rondkijken en informatie aan het zoeken voor een zadel met verwisselbare boom

Wij hebben nu een jong paard staan van 3 jaar, dus om gelijk een passend zadel aan te schaffen heeft geen zin aangezien ze nog verder groeit.

Ze is een kruising FriesxHaflinger en heeft echt een mega brede rug en geen schoft, en is nu ook breed van haar zelf hangt ook een buikje onder :+
Ze moet dus ook best wat afvallen.

Wat voor type zadel met verwisselbare boom zouden jullie mij aanraden? en hoe werkt dat precies met verwisselen?
Vzh zadel of Dressuur maakt niet veel uit, maar moet niet veel kosten, koop hem dan ook 2e hands, is ook nog een jong paard dus graag een zadel wat 2e hands ook niet veel kosten.

En welke boom is nou het breedst? moet echt een hele brede hebben.

Alvast bedankt. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:34

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:27

Ik heb Wintec dressuur 500 met witte boom (34 cm). Mijn paardje is ook breed en schoftloos. Zadel ligt super. Heb de boom er in laten zetten bij Horsepower omdat ik ook niet wist hoe het moest, maar het is super simpel.
Mijn zadel heb ik ook tweedehands, ben er nog steeds blij mee!

petitparis

Re: Zadels met verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:32

of er buiten wintec nog een merk is dat verwisselbare bomen heeft weet ik niet...
Maar als je paard echt rond is en heel weinig schoft heeft, dan zou ik voor een dressuurzadel gaan. Door de iets langere zweetbladen, gaat het minder snel schuiven (lees ronddraaien) dan een vzh. Kennis van mij is van haar fries gevallen tijden shet beleren omdat het zadel wegzakte/ronddraaide. sinds ze een dressuurzadel heeft is dit niet meer gebeurd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:35

Maar schoft gaat ook nog groeien. Mijn paard had amper schoft toen hij 3 was en nu met 6 wel een mooie schoft. Zou ook voor wintec gaan :)

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:41

Naast Wintec (die ik zelf een heb en waar ik voor mijn fries erg tevreden over ben :D ) hebben ook Thorowgood en Harry's Horse nog zadels met verwisselbare bomen.

Redelijk nieuw zijn de Tekna zadels van Imperial Riding:
"Aan de basis van ieder Tekna zadel staat een lichtgewicht, synthetische boom, die eenvoudig kan worden aangepast aan iedere wens van paard en ruiter. Op ieder zadel zit een garantie van 5 jaar op de boom. De boom van het zadel is aan te passen door middel van een door Tekna ontwikkelde infrarood zadelboom corrector."

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:44

Knightrider heeft ook zadels met een verwisselbare boom, de Knightrider Neptunus. Hoe deze kwalitatief gezien is weet ik niet.

Voor mijn jonge Draver heb ik een oude Wintec VZH 2000 met een blauwe boom erin, het zadel bevalt me uitstekend.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:56

Kent en masters, ook verwisselbaar.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:17

ik heb een wintec isabell werth te koop staan met verwisselbare boom..opzich geen slecht zadel... past op vele paarden als ze maar een niet al te korte rug hebben

ik heb nu een tekna dressuurzadel voor mijn kruising fries die rondgeribt-weinig schoft-brede schouders-zeer korte rug heeft.
deze ligt veel beter

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:27

Zijn veel soorten hoor ik dus, de Wintec Wide lijkt me wel wat, zijn er ook maar weinig van te koop (1 op martkplaats, maar boven mijn budget)

Dus kijk even verder, zouden volgens jullie de allerbreedst boom van een normale wintec ook passen?

Kan zo snel niet even een foto van haar vinden, maar zal die even een keer maken.

Ik zoek echt een zadel die niet zo duur is.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:29

ik heb een Fairfax, dat is een zadel van de makers van Thorowgood maar dan in leer. Zelf vind ik leer toch mooier blijven en fijner rijden.

Naast de verwisselbare boom kun je daar ook spelen met je singelstoten (kun je op 4 manieren vastmaken) en kun je de wrongen verplaatsen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:29

Ik heb een knightrider neptunes, maar zelfs de breedste maat is nog relatief smal. (past op een paard waar medium-wide ook netjes op ligt).
Kwalitatief heb ik er weinig op te mopperen :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:30

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:31

Ik heb een Bates Innova zadel, met verwisselbare boom en mooi breed kussenkanaal... Ideaal, kost alleen wel wat. Het een cair-systeem dus geen gepruts met opvullen of ongelijke kussens ofzo :)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:23

EvelienTje_ schreef:
Zijn veel soorten hoor ik dus, de Wintec Wide lijkt me wel wat, zijn er ook maar weinig van te koop (1 op martkplaats, maar boven mijn budget)

Dus kijk even verder, zouden volgens jullie de allerbreedst boom van een normale wintec ook passen?

Kan zo snel niet even een foto van haar vinden, maar zal die even een keer maken.

Ik zoek echt een zadel die niet zo duur is.

Als je niet zeker bent van de boommaat dan zo ik sowieso even een zadelmaker laten kijken (heb ik ook gedaan).
Dan weet je zeker dat eea goed past.
Vind het een heel fijn zadel, ook omdat het zo licht is. De 'gewone' Wintecs zijn wel veel te koop op Marktplaats ed en volgens mij heeft DIvoza ook wel af en toe Wintec te koop (gebruikte zadels).

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:06

We hebben ook een zadelmaker, die heeft mijn andere zadels ook nageken en passend gemaakt.

En in princiepe kon ik gewoon met mijn eigen zadel er op rijden, tot dat ze iets ouder is en dan wel een passend zadel moet hebben.

Dus ik wil gewoon graag wel een ander zadel voor haar met een brede boom (heb toch liever een wintec wide, ook vooral omdat ze echt breed is) die we dan gewoon als eigen zadel voor haar kunnen gebruiken. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:22

Laat eerst even door een goede zadelmaker bekijken of de ronding van de Wintec die je wilt kopen wel de juiste is voor het beestje.

Want een verwisselbare boom heeft een Wintec zeker NIET.
Hij heeft een verwisselbaar kopijzer.

Je kunt daarmee de breedte rond de schoft aanpassen , maar de rest van de boom blijft toch echt hetzelfde en de ronding van de boom komt niet altijd overeen met de ronding van de rug.

Dan kun je kopijzers verwisselen tot je een ons weegt , maar daarmee krijg je hem dan echt niet passend.

Wintecs zijn verder wel hele fijne zadels :j