Ik ga mijn jonkie van 3 ook inrijden met een bitloos hoofdstel. Het kaakgekruisde hoofdstel wat ik bij mijn pony ook gebruikte. Een jong paard wat last lijkt te hebben van de kiezen moet je even laten controleren door een tandarts. Heb ik een paar weken geleden ook gedaan, ze bleek 2 flinke wolfstanden in de bovenkaak te hebben. Ze had dus al een nare ervaring met het bit gekregen toen ze zadelmak is gemaakt maar heeft nooit echt raar gedaan. Toen ik een week na de behandeling een bit in wilde doen kreeg ik t eigelijk niet voorelkaar (als ik de weg op ga om te wandelen doe ik namelijk wel een bit in) en sloeg ze de kop omhoog en wilde omhoog. Nu een maand later komt ze bij me, legt dr hoofd over mn schouder, neemt direct t bit in haar mond en kan m zo over haar hoofd doen (ze is 1.70 en ik 1.65 en ik kan er nu zo bij
). Maar omdat ze op die leeftijd nog wisselen en zo ga ik ook zoveel mogelijk bitloos rijden om te zorgen dat ze t niet weer vervelend gaat vinden. Als je t meteen aanleert weten ze niet beter en elk paard kan er in principe op lopen. En remmen doe je in principe niet op teugels, ik heb nooit een probleem gehad met remmen of terugrijden. Ik denk dat als ze ontspant op het bitloze ze juist makkelijker terug te rijden zal zijn. Ik sta 100% achter je keus! Succes!