Mexicaans hoofdstel?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappaashaas

Mexicaans hoofdstel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:26

Ik hoor de laatste tijd vaak van andere ruiters die een mexicaans hoofdstel gaan kopen,
En als je vraagt waarom,dan is het,ja,is mooi of staat leuk op concour.
Dat snap ik dus niet...........
en mijn vraag is dus,rij jij ook met een mexicaans hoofdstel,en zo ja,waarom
want ik vond dit nogal een vreemd verhaal :)
weetniet of het hier wel goed staat

Quir

Re: Mexicaans hoofdstel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:29

Ik rijd heel af en toe eens met een mexicaans hoofdstel, omdat mijn merrie aan de onderkant van de kaak een kies heeft gehad die verkeerd gegroeid is geweest. Daar zit dus nog steeds een klein bultje en als ze deze kapot stoot, doe ik de mexicaan er om die zit daar namelijk niet. Normaal heeft een gecombineerde neusriem, met extra brede aansnoer en een bontje onder de kaak.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:29

ik ken genoeg mensen die het doen voor de mooi. bv bij een paard met een heel groot hoofd.. ls je paard het verder niet nodig heeft en je vind het toch mooi.. doe je hem gewoon niet zo straks dan heb je ook niet de inwerking :)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:32

Quir schreef:
Ik rijd heel af en toe eens met een mexicaans hoofdstel, omdat mijn merrie aan de onderkant van de kaak een kies heeft gehad die verkeerd gegroeid is geweest. Daar zit dus nog steeds een klein bultje en als ze deze kapot stoot, doe ik de mexicaan er om die zit daar namelijk niet. Normaal heeft een gecombineerde neusriem, met extra brede aansnoer en een bontje onder de kaak.

Dan snap ik het,maar voor de mooiheid terwijl je paard het niet nodig heeft/het niet fijn vind,dan niet...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:34

Jitskeangela schreef:
Quir schreef:

Dan snap ik het,maar voor de mooiheid terwijl je paard het niet nodig heeft/het niet fijn vind,dan niet...

Er worden ook genoeg andere artikelen bij ruiters gebruikt die totaal geen nut hebben......
Bijv al die mooie en leuke gekleurde dekjes en bijvoorbeeld bandages...

Dus laat iemand gewoon met een mexicaan rijden als ze dat mooi vinden

Rena100

Re: Mexicaans hoofdstel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:38

ik dacht altijd dat als je paard geen neiging heeft om zijn mond open te doen, de mexicaanse neusriem ook geen verkeerde inwerking heeft, maar ik kan het mis hebben? Ik heb zelf ook een mexicaanse neusriem gehad en heb zelf nog nooit gemerkt dat een paard er heel anders van ging lopen...maarja tegenwoordig zijn de paarden toch een soort van 'my little ponys' geworden die we moeten 'aankleden' haha

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:39

@amies, helemaal met je eens.

Ik rij met mijn 3 jarige met een mexicaanse neusriem. (die zit super los) Zowieso kan ik eigenlijk met al mijn paarden de neusriem er net zo goed afhalen. Zo los heb ik ze zitten, en heb ze helemaal niet nodig. Dus als ik het mooi vindt doe ik wel een mexicaanse neusriem :-)

Ik vindt het juist ook heel mooi staan bij edele hoofdjes.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:40

Ik heb bij mijn springpaard een mexicaanse neusriem ik merk wel degelijk verschil :j

Hij is ontspoort en niet fijn te rijden met een dubbele neusriem of een lage neusriem heb ook al de neusriem van de stang en trens geprobeerd de mexicaanse in combi met een D trens is echt heel fijn bij hem.....

Ik vind bandages niet nutteloos maargoed wie ben ik

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:42

Mexicaanse neusriem werkt inderdaad pas in als het paard de mond open (probeert) te doen. Enige wat wel is, het bit ligt veel losser in de mond (wordt niet opgesloten door de neusriem), dus een stille hand is wel fijn voor het paard.

Meestal is de niet stille hand ook het problee van mond openen bij paarden, dus eigenlijk werkt een mexicaanse neusriem dubbel. Werkt sterk in wanneer het de mond open doet, maar bij een niet stille hand is er wel meer aanleiding om de mond open te doen.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:48

Citaat:
Er worden ook genoeg andere artikelen bij ruiters gebruikt die totaal geen nut hebben......
Bijv al die mooie en leuke gekleurde dekjes en bijvoorbeeld bandages...

dat vind ik ook wel een beetje.
straks gaan ze zeuren als je bijv die beugels koopt met bling bling omdat je het mooi vind waarom anders ?
of een frontriem in een v-vorm ze zijn tog extra recht en dat soort dingen.

ik rijd er zelf ook mee maar niet omdat ik het mooi vind.

(er zijn hier al heel wat topics over)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:25

Ik heb het een tijdje gebruikt toen mijn paard op buitenrit steeds heel heet werd. Dan heb je over het algemeen gewoon net iets meer controle.

Ik gebruik het nu niet meer.