Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

.
upendo schreef:Ik kom jou vaak tegen!
Een Thiedemann zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd naar beneden brengt. Een beetje hetzelfde effect als een slofteugel, maar dan met een begrenzing, de ruiter kan de teugel niet zo kort nemen als hij zelf wil.
Een martingaal voorkomt alleen dat je de "macht" over de teugel verliest als je paard zijn hoofd omhoog doet.

Hoezo hulpteugelMISbruik... 

Quir schreef:Maar ik zal niemand ooit een Thiedeman aanraden, hooguit bij een onervaren ruiter die problemen heeft met controle door een paard wat de kop de lucht in gooit en die je gewoon weg nog geen slof in handen durft te geven. Dan een Thiedeman, maar dan zo dat die gelijk los is als het paard of de pony het hoofd gewoon heeft, dus niet hoog en niet in de krul.
Maar dan eigenlijk nog niet, dan zal ik eerder een martingaal aanraden.
Ruim 25 topics op een dag. Quir schreef:Hoort wel, is vaak niet zo.
Simpele voorbeeldjes van google:
Paard zit al te diep met de neus (achter de loodlijn) en nog hangt de Thiedeman niet helemaal los, staat geen volledige druk meer op, maar mag mijn inziens eerder los.
Paard staat redelijk in de krul, teugel is los Thiedeman strak. Dan zit de Thiedeman hier niet eens op het kortste.
Deze zit wel goed, pony geeft na (in de krul, nageven is niet alleen aan te teugel) en Thiedeman is volledig los, paard kan wat ingesteld worden zonder direct gehinderd te worden door Thiedeman.
Helaas zie je dat laatste zéér zelden, negen van de tien keer zie je zoals de eerste twee. Daarnaast gebruiken mensen een Thiedeman, "want dan geeft het paard beter na". Nee, het paard loopt in de krul, maar vaak tegen over gesteld van nageven. Nageven is niet alleen de nek en hals in een bocht houden, maar door het hele lijf ontspannen, achterbeen er netjes bij, rug goed gebruiken en daarnaast zal een paard de hals afbuigen. Dus het is een bijkomend iets, geen doel.
Overigens ben ik absoluut Niet tegen hulpteugels, ze kunnen net het paard of de ruiter over een drempel heen helpen. Enige niet juiste is, is continue gebruik van een hulpteugel (dan zijn er kleine uitzondering natuurlijk, zoals een martingaal die goed past (dus niet te strak) en hulpteugels met longeren).
Maar ik zal niemand ooit een Thiedeman aanraden, hooguit bij een onervaren ruiter die problemen heeft met controle door een paard wat de kop de lucht in gooit en die je gewoon weg nog geen slof in handen durft te geven. Dan een Thiedeman, maar dan zo dat die gelijk los is als het paard of de pony het hoofd gewoon heeft, dus niet hoog en niet in de krul.
Maar dan eigenlijk nog niet, dan zal ik eerder een martingaal aanraden.
Met als gevolg dat ik geen of slechte controle meer over haar heb. magda_90 schreef:Als je instructrice hem aanraad dan mag ik toch aannemen dat ze erbij is als je hem gebruikt? En dat ze dus tekst en uitleg kan geven?
Ik ben normaal namelijk altijd gewend dit door terugzitten te doen en niet door aan een teugel oid te gaan trekken.