Thiedemann Teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johnvannim

Thiedemann Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:45

Wat zijn de voor- en nadelen van een Thiedemann-teugel? Die van de slofteugel zijn al zo vaak besproken,
maar die van de thiedemann zijn mij onbekend. Waarom rijd jij met een thiedemann en niet met, bijvoorbeeld
een martingaal?

upendo

Re: Thiedemann Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:49

Ik kom jou vaak tegen! :))

Een Thiedemann zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd naar beneden brengt. Een beetje hetzelfde effect als een slofteugel, maar dan met een begrenzing, de ruiter kan de teugel niet zo kort nemen als hij zelf wil.

Een martingaal voorkomt alleen dat je de "macht" over de teugel verliest als je paard zijn hoofd omhoog doet.

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:50

Oke. Ja, ik ben bezig om al mijn vragen zoveel mogelijk in een keer te stellen en ik heb de smaak aardig te pakken :).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:51

Haha, mooi toch? Leer je alleen maar meer van! 8-)

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:51

Daarom!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:20

upendo schreef:
Ik kom jou vaak tegen! :))

Een Thiedemann zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd naar beneden brengt. Een beetje hetzelfde effect als een slofteugel, maar dan met een begrenzing, de ruiter kan de teugel niet zo kort nemen als hij zelf wil.

Een martingaal voorkomt alleen dat je de "macht" over de teugel verliest als je paard zijn hoofd omhoog doet.

De ruiter kan inderdaad niet de thiedeman zo kort pakken als die wil, maar zal de teugel ook never niet los kunnen laten. Ik vind een Thiedeman een erger marteltuig dan een slof, mits in goede handen (voor beide geldt dat), gezien een slof los gelaten kan worden en een Thiedeman niet. Verder werken beide hulpteugels hetzelfde (zelfde princiepe).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:33

Ik vind een Thiedemann juist zachter inwerken.
Je kan je paard door de bevestiging aan de teugels nooit écht veel te kort bijzetten..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:38

Ben ik het dus echt totaal niet mee eens, als je de Thiedeman op het kortste ringetje doet (dus die het meest dicht bij de hand zit), is altijd te strak. Als een paard nageeft, laat de Thiedeman niet los daarvoor moet het paard echt diep gaan lopen. Daarnaast als je richting halsstrekken rijd komt op een gegeven moment de druk van de teugel af en heb je contact via de Thiedeman, ook niet juist dus.

Nee, een Thiedeman is hetzelfde als een slof, maar dan vast en niet controleerbaar. In mijn ogen dus veel strenger dan een slof, mits een slof niet als teugel gebruikt wordt (heb het dus echt over goed gebruik van beide hulpteugels).

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:46

Een Thiedemann zou er toch ook slap onder moeten hangen als het paard zn hoofd in de juiste houding heeft of zie ik dat verkeerd? Mits ie niet te strak zit natuurlijk.

Afbeelding

Heb ooit eens iemand zien rijden ALLEEN op slofteugel, de gewone teugel hing in een knoop en werd niet vastgehouden := Hoezo hulpteugelMISbruik...

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:52

Ik heb een paar weken met een slof gereden op advies van mijn instructrice.
Ik stond hier zelf niet helemaal achter vanwege de horrorverhalen die je hoort (o.m. een slof kan heel gevaarlijk zijn, zelfs een martelwerktuig, als je er niet mee om kan gaan) en ik er nooit mee gereden had.
Ik zie mijn vorige instructrice nog regelmatig en vroeg haar naar haar mening, zij raadde me juist een thiedeman aan omdat je daarmee minder fout kan doen.
Toen ik echter mijn huidige lesgeefster vroeg waarom ze me een slof aanraadde ipv een thiedeman zei ze me dat ze wilde dat ik bleef nadenken wat ik deed. Ik moest me voortdurend bewust zijn hoe ik met de slof omging en steeds controleren in de spiegels. Bovendien moest ik hem zo los doen dat het paard alleen maar niet haar hoofd omhoog kon gooien, strak zetten was niet toegestaan.
Het ander voordeel van een slof is dat je hem tijdens het rijden gewoon losser kan doen en dat is met een thiedeman minder eenvoudig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:28

Hoort wel, is vaak niet zo.

Simpele voorbeeldjes van google:
Afbeelding
Paard zit al te diep met de neus (achter de loodlijn) en nog hangt de Thiedeman niet helemaal los, staat geen volledige druk meer op, maar mag mijn inziens eerder los.

Afbeelding
Paard staat redelijk in de krul, teugel is los Thiedeman strak. Dan zit de Thiedeman hier niet eens op het kortste.

Afbeelding
Deze zit wel goed, pony geeft na (in de krul, nageven is niet alleen aan te teugel) en Thiedeman is volledig los, paard kan wat ingesteld worden zonder direct gehinderd te worden door Thiedeman.

Helaas zie je dat laatste zéér zelden, negen van de tien keer zie je zoals de eerste twee. Daarnaast gebruiken mensen een Thiedeman, "want dan geeft het paard beter na". Nee, het paard loopt in de krul, maar vaak tegen over gesteld van nageven. Nageven is niet alleen de nek en hals in een bocht houden, maar door het hele lijf ontspannen, achterbeen er netjes bij, rug goed gebruiken en daarnaast zal een paard de hals afbuigen. Dus het is een bijkomend iets, geen doel.

Overigens ben ik absoluut Niet tegen hulpteugels, ze kunnen net het paard of de ruiter over een drempel heen helpen. Enige niet juiste is, is continue gebruik van een hulpteugel (dan zijn er kleine uitzondering natuurlijk, zoals een martingaal die goed past (dus niet te strak) en hulpteugels met longeren).

Maar ik zal niemand ooit een Thiedeman aanraden, hooguit bij een onervaren ruiter die problemen heeft met controle door een paard wat de kop de lucht in gooit en die je gewoon weg nog geen slof in handen durft te geven. Dan een Thiedeman, maar dan zo dat die gelijk los is als het paard of de pony het hoofd gewoon heeft, dus niet hoog en niet in de krul.
Maar dan eigenlijk nog niet, dan zal ik eerder een martingaal aanraden. :)

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:29

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:41

ik heb een tijdje een tiedeman gebruikt omdat mijn haflinger de neiging had om de teugels uit mijn handen te trekken (en dan met de neus over de grond liep).
Ik had de thiedeman gewoon op het loste gaatje, dus ongeveer zoals op het laatste plaatje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:46

Ik heb een paar keer de Thied gebruikt in het bos, omdat mijn paard in galop de nek erop zette en ervandoor ging. Met de Thied had ik dan net iets meer te vertellen, ze vond de druk niet fijn maar had het zo door. Na 3x ofzo had ik hem al niet meer nodig, dus hij heeft zijn werk wel gedaan. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:49

Quir schreef:
Maar ik zal niemand ooit een Thiedeman aanraden, hooguit bij een onervaren ruiter die problemen heeft met controle door een paard wat de kop de lucht in gooit en die je gewoon weg nog geen slof in handen durft te geven. Dan een Thiedeman, maar dan zo dat die gelijk los is als het paard of de pony het hoofd gewoon heeft, dus niet hoog en niet in de krul.

Om die reden heb ik er tijdelijk meegereden op buitenritten. Het paard wou nog wel eens heftig om hoog komen en om te voorkomen dat het zijn hoofd ook naar achteren zou slaan hadden we deze teugel er aan, overigens dusdanig afgesteld zoals bovenstaand voorbeeld, pas een inwerking op het moment dat het hoofd ruim voor de loodlijn en dus omhoog kwam.

Dit gedrag is op en duur overgegaan en volgens mij hangt de thiedeman nu zwaar verstoft in de kast.

[edit] Op dreef TS? := Ruim 25 topics op een dag.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:40

Hier nog een thiedemann-gebruiker. Na een val van mijn paard omdat hij dominant gedrag vertoonde ben ik samen met mijn instructeur met de thiedemann gaan werken. Slof lijkt me niets voor mij omdat mijn hand daar nog niet vast genoeg voor is. Hij zat vast, maar mijn taak was om hem los te rijden (zoals op het laatste plaatje).

Nu een jaartje verder, rijdt ik inmiddels weer gewoon op de martingaal. Alleen om te zorgen dat ik mijn pony kan aanpakken mocht hij nog eens in zijn hoofd halen om een mederuiter van zijn paard te schoppen.

En dat alles onder begeleiding van de instructeurs op de manege.

Winnie_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:22

Quir schreef:
Hoort wel, is vaak niet zo.

Simpele voorbeeldjes van google:
Afbeelding
Paard zit al te diep met de neus (achter de loodlijn) en nog hangt de Thiedeman niet helemaal los, staat geen volledige druk meer op, maar mag mijn inziens eerder los.

Afbeelding
Paard staat redelijk in de krul, teugel is los Thiedeman strak. Dan zit de Thiedeman hier niet eens op het kortste.

Afbeelding
Deze zit wel goed, pony geeft na (in de krul, nageven is niet alleen aan te teugel) en Thiedeman is volledig los, paard kan wat ingesteld worden zonder direct gehinderd te worden door Thiedeman.

Helaas zie je dat laatste zéér zelden, negen van de tien keer zie je zoals de eerste twee. Daarnaast gebruiken mensen een Thiedeman, "want dan geeft het paard beter na". Nee, het paard loopt in de krul, maar vaak tegen over gesteld van nageven. Nageven is niet alleen de nek en hals in een bocht houden, maar door het hele lijf ontspannen, achterbeen er netjes bij, rug goed gebruiken en daarnaast zal een paard de hals afbuigen. Dus het is een bijkomend iets, geen doel.

Overigens ben ik absoluut Niet tegen hulpteugels, ze kunnen net het paard of de ruiter over een drempel heen helpen. Enige niet juiste is, is continue gebruik van een hulpteugel (dan zijn er kleine uitzondering natuurlijk, zoals een martingaal die goed past (dus niet te strak) en hulpteugels met longeren).

Hierbij nog heel even een paar vraagjes over de Thiedemann. Zoals een aantal andere al bij dit onderwerp aangeven heb ook ik een dominante merrie die ik momenteel niet goed onder controle heb.

Zodra mevrouw geen zin heeft dan gooit ze haar hoofd omhoog en krijg ik een ontzettend verzet (bokken,steigeren en er vandoor racen). ;( Met als gevolg dat ik geen of slechte controle meer over haar heb.

Nu raadt mijn instructrice een Thiedemann aan. Maar hoe werkt deze teugel precies? Uit bovenstaande kan ik alleen opmaken dat de teugel voornamelijk werkt om nagevelijk te rijden, maar dit kan ze al (zeer goed).

Dus kortom; Hoe werkt deze teugel om bokken/steigeren/racen tegen te gaan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:31

Als je instructrice hem aanraad dan mag ik toch aannemen dat ze erbij is als je hem gebruikt? En dat ze dus tekst en uitleg kan geven?

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:48

Ik ben een thiedeman gebruiker maar ik probeer altijd gewoon het loste ringetje. Een thiedeman moet altijd echt wel de goede maat hebben. Want je ziet vaak dat er bij een paard een pony thiedeman om zit zoals je op de afbeeldingen boven ziet. Deze zijn te klein. Een paard moet zijn hoofd niet verder kunnen doen dan in normale houding. Bij mijn pony word die goed gebruikt hij hangt bijna altijd slap maar zit er om voor de momenten dat die omhoog vliegt.

Ik vind net zoals bij de andere hulpmiddelen. Als je ze goed gebruikt is er niks aan de hand!

Winnie_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:28

magda_90 schreef:
Als je instructrice hem aanraad dan mag ik toch aannemen dat ze erbij is als je hem gebruikt? En dat ze dus tekst en uitleg kan geven?

Ja uiteraard is zij er altijd bij wanneer ik de teugel ga gebruiken (dit om foutief gebruik te voorkomen). Ik snap alleen niet hoe het voorkomen van het omhoog komen ook het racen kan stoppen... :? Ik ben normaal namelijk altijd gewend dit door terugzitten te doen en niet door aan een teugel oid te gaan trekken.