Ik ben helemaal niet thuis in de beenbescherming maar nu blijkt mijn paard het toch nodig te hebben aan haar achterbenen. Ze trapt aan de binnenkant van haar achterbenen de kroonrand (en net daarboven) de huid steeds kapot. De wondjes helen ook traag.
Eigenlijk weet ik niet zo goed hoe ze het doet. Ik heb de wondjes enkele weken geleden weer vastgesteld (ze heeft het in het verleden nog gehad) en nu zei iemand me dat het waarschijnlijk komt omdat ze zichzelf raakt tijdens het lopen. Nu heeft de smid de hoeven goed rond gevijld achteraan zodat er al zeker geen scherpe randjes aan kunnen zijn.
Ik kan ze nu ook weer niet 24/7 met beschermers gaan buiten zetten (zo verschrikkelijk erg is het nu ook weer niet) maar tijdens het rijden wil ik precies toch wel iets extra om te beschermen gaan doen.
Kan ik ze dan best springschoenen aandoen achteraan om die kroonrand te beschermen? Of dienen die daar niet voor? De typische achterbeenbeschermers (kogelbeschermers) komen namelijk te hoog.
in periodes dat mijn merrie erg druk is rijdt ik haar ook achter met gewone springschoenen. Dat kan best.
Rumpleteaser
Geplaatst: 13-07-10 11:14
Kan prima hoor! Wij gebruiken dat ook nog wel eens bij een paardje dat tijdens buitenritten achter haar kroonrand stukloopt. Gewoon doen. Ze zal in het begin wel haar achterbenen hoog optillen
OK! En heb je daar verschillende maten in? Of waar moet ik op letten om een beetje goede springschoenen te kopen?
Rumpleteaser
Geplaatst: 13-07-10 12:28
Ja, net als bij peesbeschermers heb je verschillende maten. Voor mijn KWPN past full prima, zelf heb ik van die goedkopere zwarte rubberen dingen. Heb het geluk dat die prima zitten. Let even op de pasvorm, eventuele scherpe randjes en of ze niet gaan schuren na aankoop.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 13-07-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
ja je hebt verschillende maten. ik heb zelf springschoenen van eskadron, die zijn wel duurder, maar schuren niet. Ik vind die goedkope rubberen niet fijn, die schuren bij mijn merrie ontzettend.
Gentlegiant
Geplaatst: 13-07-10 15:33
Wat voor paard heb je?
Voor mijn paardgefokt e gebleven heb ik een M voor en licht eraan welk merk een L achter
Bij de dressuur paarden heb ik L voor en XL achter meestal soms ook een M voor en L achter
Ik heb er met een ''bobbel'' tegen het draaien erg fijne spring schoenen
Hier hebben ze altijd springschoenen om
Rivaldo
Geplaatst: 13-07-10 15:34
Rumpleteaser schreef:
Kan prima hoor! Wij gebruiken dat ook nog wel eens bij een paardje dat tijdens buitenritten achter haar kroonrand stukloopt. Gewoon doen. Ze zal in het begin wel haar achterbenen hoog optillen
Foto's maken en op marktplaats zetten; zusje van Parzival!
Rumpleteaser
Geplaatst: 13-07-10 15:43
Leonieke
Geplaatst: 13-07-10 16:31
Zoals alle anderen ook zeggen, gewoon doen!! Door het gebruik van springenschoenen voorkom je wondjes aan de kroonrand door aantikken.
Controleer alleen wel goed of de springschoenen zelf niet gaan schuren en je paard alsnog wondjes krijgt alleen dan van de springschoenen . Mocht dat gebeuren wil het nog wel eens helpen om voor een springschoen uit ander materiaal of met een bontrandje te gaan.