Innova boomloze zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Innova boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:15

Heeft iemand ervaring met de boomloze zadels van innova saddles?

Ik kan er op nederlandse sites niks over vinden... De site is ook in het duits, niet bepaald handig weglezen :Y)

www.innova-saddle.de

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:25

Helaas kan ik je niet helpen. Ik heb ze idd ook wel eens gezien en kon ook niks vinden.
Heeft google achter deze link geen "vertalen"staan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:52

Wat wil je er over weten? En inmiddels staat het er ook in het Engels....

Benfan

Re: Innova boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:21

@buitenzinnig, alles? wat is het kwaliteit van deze zadels, hebben ze een goeie druk verdeling? ik zie dat er maar 1 maat is, weet jij of ze dan ook passen op elk paard, of aanpasbaar zijn.

(zelf ook op zoek naar boomloos)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:11

Ik heb een Spaans model van Innova. Ik heb het zadel overgekocht van een andere bokker.
Er zitten al panelen onder zodat de ruggengraat vrij is. Het is niet zo'n geschikt zadel voor een hoge schoft.
Ik vind het een degelijk zadel, het is stevig en slijt (naar mijn gevoel) niet snel.
Het zadel is ook qua lengte prima voor een korte rug. De schouder ligt ook goed vrij.

Hier een foto van mijn paard (1,57m)
De eerste vertekent een beetje, daar hadden we de slee erachter gemaakt ;)
http://i663.photobucket.com/albums/uu35 ... CF0005.jpg
http://i663.photobucket.com/albums/uu35 ... 0805_1.jpg

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:58

Benfan schreef:
@buitenzinnig, alles? wat is het kwaliteit van deze zadels, hebben ze een goeie druk verdeling? ik zie dat er maar 1 maat is, weet jij of ze dan ook passen op elk paard, of aanpasbaar zijn.

(zelf ook op zoek naar boomloos)

Dan zal ik dat eens haarfijn voor je gaan uitzoeken...ik ken de mensen er achter, dus die ga ik aan de tand voelen *D

Overigens kwam ik wel maten tegen...enkele westernmodellen hebben 2 zitmaten en 3 fork breedtes. De Imperator is er in 2 lengte maten... t/m maat 38 en vanaf maat 40

De Barokke modellen hebben geen verschillende maten. Wel een nette kamerbreedte vind ik...

Even afgaand op de info van de site denk ik dat het geen verkeerd zadel is, zeker niet voor de prijs die het heeft. De meneer die sinds kort met Innova samen werkt is gerenommeerd en heeft heel veel ervaring met boomloos en paardenruggen. Ik verwacht niet dat die troep op de markt brengt, dan wel zijn naam daar aan verbindt.

Niet één zadel, boom- of boomloos, past op elk paard...dat is een mooie droom en een domme reclame slogan. Het past wel makkelijker omdat je over het algemeen geen rekening hoeft te houden met de lengte buiging van het zadel...dat sluit altijd overal aan. En doordat het zadel buigzaam is, zal het altijd beweging toelaten bij het paard. Er zit dan geen/weinig druk meer bij de randjes en er ontstaat geen brugvorming. Uiteraard moet je een beetje rekening houden met de gangbare regels... de ruiter mag nooit voorbij de 18e wervel komen te zitten en het zadel mag niet de beweging van de schouders hinderen. Wanneer er zo weinig plek is op de rug van je paard, dat zelfs een boomloos zadel op die punten hindert, heb je een kleiner zadle nodig...wanneer jouw achterwerk daar niet in past...tja....daar mag je een eigen conclusie aan verbinden. Het klinkt keihard, maar met een maat 46 heb je niks te zoeken op een kleine (tengere) pony ...die heeft simpelweg geen ruimte voor een volwassen achterwerk en dan heb ik het nog niet eens over het gewicht.

Ik kom hier op terug....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:00

Nee, precies... neit elk zadel past op elk paard.. beetje vreemd neergezet door mij. De barefoots zijn aanpasbaar net als startrekk bv daar wou ik op uitkomen. Ik hoop dat je wat meer voor ons kun vinden, ikzelf heb zeker intresse in een boomloos zadel (had al op jou site gekeken) dus dan is het altijd handig om meerdere merken te kennen. En eerlijk is eerlijk, de prijs is best fijn ... .zeker als het niet om je eigen paard gaat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 08:57

Ik heb nog geen antwoord op mijn mail...maar dat kan kloppen, want er staat dat ze met de Kerst gesloten zijn t/m de 4e in het nieuwe jaar. Ik weet niet of je haast hebt?
In elk geval namens ons:
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:31

Ik heb contact gehad met de mensen van de Innova zadels en ga ze ontmoeten bij de Equitana...voor die tijd de website vertalen en wie weet sturen ze een zadel op, zodat ik het voor die tijd met eigen ogen kan zien. Niet echt alles wat je wil weten, maar stukje bij beetje komt de info in het Nederlands beschikbaar. De ene helft van het duo is dieenarts, de ander heeft al een aantal boomloze zadelontwerpen op zijn naam staan en is paardenfysio.

Naar welk van de modellen gaat eigenlijk je voorkeur uit!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:22

Ik persoonlijk heb intresse in de spaanse modellen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:28

Oké, dan zal ik daar even specifiek naar vragen.
Of de kussens verstelbaar zijn, hoe dik, etc.... Beugelophanging??? Singelstoten zitten in V. Er is maar 1 lengte en pommel...(begrijp ik) Maar dat zal ik allemaal navragen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:30

Ik vraag mij af hoe de kwaliteit van zulke zadels zijn?
Opzich zijn het nl helemaal niet zulke dure zadels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:33

Dan moet ik ze eerst in het echt zien.... Verwacht voor die prijs uiteraard geen kwaliteit zoals een zadel uit de prijscatagorie 1500-2000 euro. Alle waar naar zijn geld... ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:19

Langzaam maar zeker de antwoorden... ;)

De kussens zijn 2,5cm dik... ze hebben net als bij een boomzadel een naar beneden lopende voorkant en ze zijn niet verstelbaar. Het spaanse model is alleen voor krachtig gebouwde schoftloze dieren. De pommel kan niet uitegewisseld worden voor een andere maat. materiaal is dik soepel nubuck
Afbeelding

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:59

Als iemand interesse heeft, kan ik ook wat foto's plaatsen.
In de buurt van Nijmegen, zou je het zadel ook een keer kunnen uitproberen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:18

Benfan wil er iets van weten....ik probeer het uit te zoeken ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:51

Ik heb zo'n zadel in handen gehad, maar snel weer teruggebracht. De singelstoten zitten veel te ver naar achteren, waardoor je singel gaat wringen. En de opstaande delen lijken niet echt stevig vast te zitten. Het ziet er mooi uit, maar ik vraag me af wat de levensduur is. Bij de Corazon zitten er trouwens alleen maar kussens langs de ruggengraat, niet ook naar beneden zoals op bovenstaande foto. Ik ben nu een Hidalgo aan het uitproberen ( van een vergelijkbare prijs van een Oostenrijkse zadelmakerij) Voordeel van dit merk is dat het verstelbare kussens heeft zoals de boomloze Startrekk. Het ziet er steviger uit dan de Corazon en de singelstoten zitten op de normale plek. Maar ik heb er nog niet genoeg op gezeten om er echt een oordeel over te vellen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:04

Bovenstaande foto komt van de website van Innova zadels bij dat model... ik ga er van uit dat het dus actuele informatie is.
Wellicht zitten de singestoten nu dan ook beter? Ik heb wel ontdekt dat de kussens alleen aan voor- en achterzijde aan het zadel vast zitten. In het midden zijn ze los, zodat ze mee kunnen bewegen met het paard.
Afbeelding
Afbeelding
Hierboven 2 afbeeldingen van de singelstoten van de standaard Corazon
De duurdere Corazon heeft andere singelstoten, de foto laat zich helaas niet kopieren ook de snelkoppeling niet, dus even HIER kijken naar het 5e plaatje van boven....

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:24

Ziet er inderdaad naar uit dat ze het zadel verbeterd hebben, de prijs ook zie ik, haha. De singel zit nu via een v-verbinding aan het zadel en de vorm van de kussens is veranderd. De Hildalgo kost trouwens 300 euro nieuw, incl verzend uit oostenrijk, voor wie belangstelling heeft, die is dus nog goedkoper. Ik vind m beter als het oude model Innova, over het nieuwe model kan ik dus niet oordelen, die ken ik ook niet.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:31

Ik had inderdaad ook al op de site van Hidalgo sattels gekeken. Helaas nog weinig recencies uit NL.
Wat is mij nu afvraag is het volgende:
De Innova is niet geschikt voor paarden met schoft. Nu heeft mijn fries toch wel wat schoft (niet heel hoog of zo).
Zouden die Hidalgo zadels dan beter geschikt zijn?

Edit: Ik zie net op buitenlandse sites dat hij niet zo best uit de test komt...Van wat ik uit de nederlandse vertaling op kan maken tenminste :o

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:44

Voor paarden met schoft moet je zadels met pommels hebben, anders zakken ze over de schoft heen en gaan knellen. Beide merken hebben dit niet. Je kunt alleen met de Hidalgo nog wat smokkelen omdat de kussens met klittenband vastzitten en er nog een tweede set kleine kussens bijgeleverd zit waarmee je een deel kunt ophogen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:00

Ja, ik heb ook al naar de Startrekk Espaniola geinformeerd. Die is met pommel.
Alleen gaat die t/m pommel 4 en ik heb op een site gelezen dat dat gelijk staan aan boommaat 34. En laat nou net zo zijn dat mijn paard dit jaar 3 zadels heeft versleten omdat hij daar uit gegroeid is en de breedste was een Bates Innova die ook t/m boommaat 34 gaat ;(

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:14

Ik ken het probleem, haha. Mijn crusado merrie is ook de boommaat 34 helaas ontgroeid, daarom ben ik ook op zoek tussen de boomloze zadels. Ik dacht trouwens dat startrekk ook nog een boommaat 5 had? Of staat die gelijk aan 34 cm?
De barokke zadelmakers ( bv Hipica en Callista) hebben trouwens nog wel bredere boomzadels hoor, maar je wilt niet weten wat die kosten. Mijn paard is nog maar net onder het zadel en dat kan ik nu echt niet uitgeven aan een zadel waar ze over een half jaar als weer uitegegroeid is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:30

Startrekk heeft ook een boommaat 5... en nergens in de gebruiksaanwijzing (ook niet voor de dealers) staat hoeveel cm dat is. Bedenk wel dat alles ONDER die pommel flexibel is en dus uit buigt met de vorm van je paard mee. Dat is de lol van boomloos.

Voor een jong paard en nog geen wedstrijd toestanden zijn er zat voordelige boomloze zadelthes waar je mee uit de voeten kunt.

De Innova heeft ook een pommel, maar geen uitwisselbare en ze hebben gekozen voor een vaste in een relatief brede maat, zodat de meeste paarden er mee uit de voeten kunnen, behalve hele tengere paarden met hoge schoft.

Een leuk beginnerszadel voor nette prijs en goede kwaliteit is ook de Trekker...past op smal en breed...kan individueel traploos aangepast worden... (ik weet, preek nu voor eigen parochie :o )

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:49

Er moeten toch ook papieren mallen te krijgen zijn van die pommels, uit duitsland kun je die over de mail krijgen. Zodat je zelf kunt meten of hij klopt op je paard.
ik vind toch het voordeel van die Spaanse boomloze modellen dat ze niet zo breed zitten als andere boomlozen, ik weet niet hoe dat bij die Trekker is? En tja, een zeer barok gebouwde andalusier met een endurance uitziend zadel vind ik toch niet helemaal... hoe moet ik het zeggen... estetisch verantwoord, haha. Zo'n zadel zou ik eerder voor mn volbloed kopen.