hallo, ik heb een vraag, namelijk Weet iemand waar zo'n soort "flap" aan de martingaal voor dient? Ik heb namelijk gisteren een nieuw borsttuig met martingaal aangeschaft en ik heb in die zelfde winkel ook zo'n losse flap gezien die eraan kan, en ik vind het altijd wel heel mooi staan, maarja, heeft het een functie, en zo ja, wat is die? Ik bedoel met een flap het volgende:
Nog een andere benaming ervoor is een Bib martingaal.
Het wordt oa gebruikt bij paarden die hun martingaalstukjes vastpakken met hun mond. Ook kan het niet zover als de lossen richting je hand schuiven
heleen06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam
Geplaatst: 10-07-10 17:21
volgens mij is het voor paarden die de voorbenen erg hoog opgooien of slaan met de voorbenen, waardoor het risico bestaat dat ze in de martingaal blijven hangen.
Edit: of er idd in bijten zoals mistid aangeeft.
riannetjhe
Geplaatst: 10-07-10 17:23
ik heb gehoord dat sommige paarden zover doorbuigen met kin bijna op bors maar door die martingaal kan dat dan niet meer. en ze kunnen op de sprong ernietmet de poten achterblijfen (benen)
oke, bedankt voor de reacties allemaal!! dan heb ik er echt wel wat aan denk ik, mijn paard bijt in de zomer dus vaak naar vliegjes en hij heeft hem ook wel een paar keer door de mond gehad, toen vloog hij opeens vanuit draf achteruit, dus wel fijn dat dat dan ook niet meer kan! hij gooit niet hoog op met de benen en loopt ook niet met de kin op de borst, maar ik heb ook geen stopjes op mijn teugels volgensmij dus dat is ook weer mooi meegenomen!!
Het is ook vooral tijdens bijvoorbeeld barage rijden, doormiddel van een dichte martingaal trek je het bit in een korte bocht (al dan niet onbewust) niet zo snel door de mond heen.