Scheef paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:22

Sinds kort is mijn 3 jarige ruin onder het zadel. Als je erop zit ligt/hangt het zadel meer naar rechts, het zadel is wel gelijkmatig gevuld en met mijn westernzadel heb ik hetzelfde probleem.

Ik vermoed dat mijn paard gewoon scheef is maar hoe los je dat op?
Met mijn gewicht corrigeren lukt niet echt, ik ga nu vanzelf scheef zitten en knik links in. Wat vrij vervelend is.
Mijn zadel rechts dikker op laten vullen, lijkt me ook niet de oplossing.

Ik heb trouwens niks onder het zadel liggen, alleen een dekje (dus geen bontje o.d.)

Iemand hier ervaring mee?

lisanne013

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:25

jha ik en mijn susje rijden veel paarden in
soms heb je dat weleens
meestal komt het vanself goed als je paard sijn evenwicht heeft gevonden :P

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:35

je kan hem trainen aan de longe,
het paard kan namelijk heel goed scheef zijn. Net zoals dat jij links of rechtshandig bent.

probeer hem aan de longe met stelling in het nek en kaakgewricht te laten buigen. Drijf hem met de zweep in de middenhand naar buiten en zorg dat het binnen achterbeen onder de massa komt.

desnoods de volte iets kleiner zodat je wat meer controle hebt over de buiging. (en met je zweep ook invloed kan uitoefenen)

laat hem zeker niet te snel of hard gaan, dan loopt hij zich namelijk weer onder het werk uit.

en doe dit in het begin ook niet langer dan 15 minuten, want het is wel zwaar.

als hij erg druk is, kan je hem het beste even losgooien, want aan de longe betekend aan het werk, en niet meer speulen en rennen ;)

je zadel scheef op laten vullen lijkt mij inderdaad geen goed plan. Gewoon mooi die rugspier en balans van het paard trainen. draagkracht zodat hij op eigen benen kan lopen.

succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:46

eerst meer aan de hand dan onder het zadel aan het werk gaan; Goed rechtrichten en juist ruggebruik nastreven.
Als je je zadel scheef laat opvullen ga je nooit gelijke spierontwikkeling krijgen, want de minder bespierde kant krijgt dan "geen ruimte"

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:50

Hij is dus pas onder het zadel, in het begin was hij niet zo braaf (zacht uitgedrukt) nu is hij gisteren voor de 7e keer bereden en was het de 2e keer dat ik er zelf opzat.

Degene die hem zadelmak gemaakt heeft raad me aan er toch iedere dag even op te stappen, al is het maar 10 min. Om er routine in te krijgen.

Ik zal wel weer wat meer gaan longeren, misschien even voor ik erop stap.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:01

tuurlijk kan je er elke dag even opstappen, maar als je ech thet idee hebt dat je enorm scheef zit, is het niet bevorderlijk voor jou noch je paard om voornamelijk rechtricht oefeningen onder het zadel te gaan doen. Jij gaat willen compenseren met je zit en zijn scheefheid alleen maar versterken. Dus als je handig bent veel buigingsoefeningen aan de lange lijnen en verder er idd bijna dagelijk kwartiertje erop rechttoe rechtaan, overgangen en stuuroefeningen van A naar B, tweede hoefslag en langzaamaan wat schakelen (tempowissels). Maar niet zoals bij een paard dat al langer onder het zadel is oneindig veel voltes, buigings- en stellingsoefeningen,... want dat kan je paard op dit moment toch nog niet verwerken.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 09:26

Nee maar wat ik wilde zeggen, ik moet er wel iedere dag even op. Gewoon wat overgangen en een beetje sturen, het is maar dat hij braaf blijft. Ik wil daarnaast geen uren gaan longeren, lijkt me niet bevordelijk, maargoed even voor het rijden kan wel natuurlijk.

Met werken aan lange lijnen heb ik geen ervaring.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:50

Het rechtrichten aan de hand werkt echt het beste voor een jong paard. Natuurlijk kun je ook even opstappen vanwege de routine maar probeer ook aan de hand (bijv. met academische kaptoom) het paard recht te richten door middel van oefeningen. Als je hier geen ervaring mee hebt, zoek een instructrice of instructeur die je hiermee kan helpen. Uiteindelijk zal het rijden ook stukken makkelijker gaan.