(nog) ander zadel voor 20-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

(nog) ander zadel voor 20-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:40

naar aanleiding van enkele reacties die ik kreeg wou ik jullie bokkers vragen is het nou echt zo raar om voor een 20-jarig paar wat nog steeds recreatief & klein beetje dressuurmatig wordt gereden nog een ander zadel aan te schaffen?
De Fysiotherapeute die voor een van mijn andere paarden kwam, had ik even naar alledrie mijn paarden laten voelen, en ze zei bij bovengenoemd paard meteen, dat het zadel een te smalle boom heeft.
Nou ja dan blijf ik daar niet ijskoud mee "doortuffen", nee het zadel komt er niet meer op en ik ben op zoek naar een andere!
Mijn idee is nu om voor een nieuwe Rossner te gaan als die past, niet al te duur toch naar mijn idee goede zadels om te zien.Wat zouden jullie doen bokkers?

Noukie

Re: (nog) ander zadel voor 20-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:42

Als jij er nog met plezier op rijdt, t diertje op zijn (of haar) manier nog lekker fit is enz, waarom niet?
Je hoeft geen gloednieuw superduur zadel te kopen, maar wat je zegt, een beetje leuk geprijsd passend zadel, nieuw of 2e hands: natuurlijk!
Je hebt t beestje, je hebt er plezier van, dan vind ik het heel logisch dat je ook zorgt voor passende spullen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:43

Ik zou het vreemd vinden om door te tuffen op een zadel wat niet goed past of het paard nu 3 of 30 jaar is.... .

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:57

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:52

elk paard hoort een passend zadel te hebben!
ongeacht de leeftijd!!!
kan me niet voorstellen dat iemand gewoon door zou rijden met een slechtpassend zadel.'
je kunt opzoek naar een goedpassende 2dehand, of een wat goedkoper nieuw zadel.
als het maar past :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:53

Euh...ja?
Waarom een 20 jaar oud paard niet en een 5 jarige bijvoorbeeld wel :) ?

tosca27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:59

als ie nog fit is kan het

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 14:42

Nou ben blij dat iedereen er ook zo over denkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:26

Ik zou het raarder vinden als je met niet passend zadel verder zou rijden of helemaal niet meer omdat je geen passend zadel zou hebben. Gewoon een fijn zadel kopen, een goed zadel houdt zijn waarde wel.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:43

Ik zou ook zeker voor een passend zadel gaan!! Ik weet niet in hoe goede conditie je paard is, maar als je er nog 3 jaar op kan rijden, dan zou ik echt met geen haar op mijn hoofd er over na moeten denken dat ik met een oud slecht passend zadel zou rijden. Lekker naar een ander zadel gaan kijken dus!

Stratovarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:56

Zou zeker nog een passend zadel kopen!
Voor mijn toen 25 jarige paard heb ik ook nog een tweedehands passend KN zadel gekocht. Reed niet intensief met haar, paar keer per week een rondje over straat. Nu, een paar jaar later, leeft ze niet meer maar het zadel is nog in goede staat dus in principe weer makkelijk in te ruilen/te verkopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:59

al is die niet fit... :=
Een paard hoort gewoon een passend zadel te hebben, ongeacht de leeftijd. Voor mijn merrie heb ik toendertijd een zadel helemaal op maat laten maken, en toen was ze 'al' 24 :)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:11

Ik heb ook nog een nieuw zadel a 1800 euro aangeschaft toen mijn paard 19/20 was.

Wel heb ik eerst foto's van haar rug laten maken. Dit omdat ze toendertijd een zware peesblessure in haar rug heeft gehad als gevolg van mijn vorige zadel en ik wel eerst wilde weten of ze geen andere mankementen (artrose oid) in haar rug had. Het was op dat moment sowieso een gok of ze ooit nog bereden kon worden en ik wilde wel iets meer zekerheid hebben voor ik zo'n duur zadel aan zou schaffen.2dehands was niet te vinden van het zadel dat ik wilde en paste en goedkoper lag niet goed

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:43

ja...al passend met goedkopere zadels (die niet goed liggen :+ ) ben ik mijn budget ook al aan het bijstellen, dacht een leuke Rossner, mooi prijsje maar nee hoor die ligt niet goed, dus weer verder zoeken........ ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:54

Zoek een tweedehands van een goed merk, die houden hun waarde ook nog eens ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:43

RT-->HAR.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:00

tuurlijk, ieder paard verdient een goed passend zadel!
wel zou ik de overweging maken waar je het paard voor gebruikt, start je nog wedstrijden, of rij je enkel thuis met haar, en hoe intensief?
als je recreatief (tot zelfs hoger niveau) dressuur rijdt, of enkel buitenritten, zou ik neigen naar een boomloos (dressuur)zadel.
normaal past het zeker, het past zich aan als het paard verandert van vorm, hoogstwaarschijnlijk kun je het ook op je andere paarden gebruiken voor bv buitenritten, en het is niet al te duur...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:51

Duhelo schreef:
tuurlijk, ieder paard verdient een goed passend zadel!
wel zou ik de overweging maken waar je het paard voor gebruikt, start je nog wedstrijden, of rij je enkel thuis met haar, en hoe intensief?
als je recreatief (tot zelfs hoger niveau) dressuur rijdt, of enkel buitenritten, zou ik neigen naar een boomloos (dressuur)zadel.
normaal past het zeker, het past zich aan als het paard verandert van vorm, hoogstwaarschijnlijk kun je het ook op je andere paarden gebruiken voor bv buitenritten, en het is niet al te duur...

Puur recreatief eigenlijk dus ik vind jouw tip zeker iets om me in te verdiepen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:12

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:06

nou ik ben geslaagd, een goed onderhouden Hulsebos (tuurlijk!)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:32

Ik vind het niet raar hoor. Mijn pony is 22 en die krijgt ook nog een nieuw zadel, omdat het huidige min of meer versleten is. Aangezien de pony nog niet versleten is, komt er dus gewoon een nieuwe.
En of ik voor nieuw of tweedehands ga, ben ik me nog op aan het oriënteren.
Stel dat pony toch aftakelt en niet meer gereden kan worden, kan ik een goed zadel altijd weer verkopen, dus zou niet weten, waarom ik nu met een versleten (of slechtpassend, in jouw geval) zadel door zou rijden.

Fijn dat je inmiddels wat gevonden hebt! Hopelijk heb je nog lang plezier van je paard mét passend zadel.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:14

Als hij nog fit is, waarom niet :s? Beter met een goed zadel rijden en plezier hebben, dan met een knellend zadel rijden ;).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:41

aliealie schreef:
nou ik ben geslaagd, een goed onderhouden Hulsebos (tuurlijk!)

Gefeliciteerd, wij hebben er ook eentje, zeer tot genoegen ;)

xMoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:20

Hoe oud je paard ook is, elk paard verdient een goed passend zadel

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:37

Kocht zelf ook nog een ander zadel toen m'n paardje achttien was, ondertussen vier jaar geleden. We zijn er allebei superblij mee. 't Is een Prestige Trekker: zij loopt sindsdien beter en ik zit in een zetel. (Alleen nu even afwachten of we ooit nog zullen kunnen rijden na haar koliekoperatie woensdag)

Laat je niets wijsmaken over 'leeftijd'. De meeste mensen die met dat soort dingen komen aandraven, kennen ofwel niets van paarden, ofwel is het het soort dat zijn beestjes 'opgebruikt' om ze dan op veel te jonge leeftijd af te schrijven. Lees: Ze verkopen het paard door aan de eerste de beste, liefst een onwetend iemand die de problemen niet ziet en vervolgens het arme dier nog verder de mist in rijdt. Of ze rijden gewoon meteen naar het slachthuis... Als je maatje jou al zoveel jaren heeft willen dragen, dan ben je hem toch op z'n minst een goed passend zadel verschuldigd? Leuk om te horen dat je zo snel iets passend vond. Geniet ervan jullie twee!