Zadel op maat maken?Welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Zadel op maat maken?Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:06

Hallo...

Ik zit er over na te denken om voor mijn 5 jarige ruin een zadel op maat te laten maken. Hij is vrij fors en breed en na ander half jaar gezeur gehad te hebben met een standaard zadel en ik t nu helemaal zat ben en vooral nogal huiverig ben over de kennis van sommige zadelmakers wil ik t nu in 1 keer goed doen!
Nu mijn vraag wat zijn de ervaringen met een opmaat gemaakt zadel en welk merk raad je aan.
Ik woon in Ermelo dus zou het liefst iets uit de buurt willen. Zit zelf te denken aan, Hulsebos, passendzadel.nl, CountryMill komt met Massimo en het merk Storm wat nog niet zo bekend is en dan WoW.

Zou graag advies willen want begin weer van voor af aan met een zadel en heb gewoon geen idee wat nou de beste oplossing is.

Alvast bedankt!

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:08

Dutch Saddle company zit in Vaassen, is wel aardig in de buurt bij jou.
Misschien kun je daar eens informatie aanvragen, zij hebben ook een website.

Nibbit

Re: Zadel op maat maken?Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:11

Voor brede paarden passen Fryso zadels vaak ook erg goed. Ze komen door heel nederland, je kunt kijken op deze site: www.tweespan.nl

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:12

Bedankt.Hebben jullie daar zelf ervaring mee?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:16

Ja ik heb een Fryso zadel :j Ik ben er erg tevreden over, ook over de service. En het zadel past goed op mn brede paard, dat was toch een lastige klus

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:27

Hoe gaat dat bij Fryso in zijn werk het aanmeten etc? En prijs kwaliteit is goed? Wat voor zadel heb jij?

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:50

Hee Nibbit...

Ik lees hier op bokt dat een Fryso zadel een fabrieks zadel is net als de meeste en dat t zadel niet voor je paard gemaakt word maar een standaard zadel die aangepast word op je paard klopt dat?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:58

Dat is met Hulzebos en passend zadel net zo ;) De anderen ken ik niet

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:02

Ik heb een Arno Brandt aan laten meten,die komt ook gewoon aan huis.
Als het zadel maar past is het toch niet erg dat de onderdelen in een fabriek gemaakt zijn?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:10

Ik heb een Massimo, niet via de Country Mill, maar wel een keer door hun laten opvullen. Zadel is ook op het paard aangemeten en past gelukkig nog steeds, ik laat het wel twee keer per jaar opvullen.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:43

Ambre....Dan moet t zadel wel passen die van mij heeft geen gangbare maat vandaar mn vraag en advies/ervaringen over een op maat gemaakte. Weet niet of dat in mijn situatie beter is dan een "standaard" zadel.
Wendy, moet je zadel dan opgevult worden of is t meer voor controle? En bevalt dat zadel?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:44

Ik laat hem elk half jaar controleren en dan wordt ie weer wat bijgevuld als dat nodig is, vaak namelijk wel. Zadel bevalt ontzettend goed :j Ik heb de Massimo Trail.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:48

Nee,maar dan wordt het zadel daar wel op maat gemaakt.
Ze kunnen natuurlijk dan verschillende onderdelen samenvoegen tot een passend zadel.
De mogelijkheden zijn dus veel groter dan bij de standaard zadels.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:53

Ik ben onlangs over gestapt op Strada (http://www.stradazadels.nl/), na ook geruime rijd gekl**t te hebben gehad met standaardzadels. Je bent wat geld kwijt, maar mén wat een verschil voor mijn paard. Iedereen merkt het op, hij is veel relaxter, ook zijn blik in zijn ogen is zachter geworden en hij begint al veel beter te bewegen. Ik ben heel blij ermee en ben erg benieuwd hoeveel vooruitgang hij nu zal boeken binnen een half jaar.

Voordeel van de Strada is de flexibele boom en de kussens, die passen zich aan naar de rug van je paard.
Zij komen langs en meten je paard uitgebreid op. Bijvullen van de kussens is niet nodig, er wordt nl geen wol gebruikt maar een soort foam, wat zich dus helemaal aanpast tijdens het rijden.
Het zadel is echt vanuit het paard ontworpen, en heeft voor de ruiter een heeeel onafhankelijke zit, wat erg wennen is maar uiteindelijk uiteraard alleen maar beter voor je eigen ontwikkeling. Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

Edit: En ik moet zeggen dat in het barokke wereldje (ik heb een andalusier) er heel veel positieve berichten over haar en de strada's zijn, dat is ook 1 van de redenen waarom ik hiervoor heb gekozen. Mensen merken echt het verschil voor hun paard.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:22

mijn fjord heeft ook geen gangbare maat (boommaat ca 38/39, meeste zadels gaan tot 34/35 uitgezonderd massimo) en daarbij een te lange rug en een hangende rug. niet ideaal dus allemaal. ik heb veel ellende gehad en ben uiteindelijk uitgekomen bij een WOW. Dat was echt mijn laatste hoop en is uiteindelijk ook mijn redding geworden

Massimo ging bij niet, omdat ze door haar ietwat doorgezakte rug de kussens en de vorm van de boom daar niet op aangepast zouden krijgen, waardoor het zadel zou gaan bruggen

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:20

Wow staat nog in de kinderschoenen of heb ik het mis??
Denk dat ik er dus goed aan doe om een opmaat gemaakte te nemen dan een standaard zadel, ben een beetje t spoor bijster zoveel merken en zoveel ervaringen. Om overal ervaring mee te hebben moet ik wel een dik spaarvarken hebben grrrr

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:28

WoW is al een heel tijdje bezig,de laatste tijd zijn de zadels echt vooruit gegaan.
Ik blijf ze echter lelijk vinden en vind ze ook niet fijn zitten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 07:38

In het Ros nummer juni/juli staat ook een stuk over Fryso zadel

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 07:44

Ik heb ook zo lopen stoeien met div zadels, verkopers en zadelmakers. Uiteindelijk ben ik bij Esther van greendistance terecht gekomen. Ze heeft me enorm goed geholpen. Ze is erg goed in alles wat niet standaard is aan je paard en probeert je iets te verkopen wat goed bij je past.

Engie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:21

Custom zadel!
Een van de grootste zadelmakers in Amerika en nu ook in Nederland. Word perfect pas gemaakt voor paard en ruiter en veel modellen om uit te kiezen. Zadels mogen op proef, dus geen problemen meer mocht het toch niet goed zijn! www.mysaddle.com Johan Hamminga en steffan Peters rijden hier ook mee

Engie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:22

Prijzen op de site zijn trouwens anders in Nederland ( goedkoper)

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:29

Zou je al wel op zijn 5e een zadel laten aanmeten?
Ik heb op mijn ruin zijn 5e ook een zadel laten aanpassen, maar nu 2 jaar later kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.. hij is nog groter en veel breder geworden!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:29

Ik heb een Frank Baines in bestelling. (wacht vol ongeduld). Dit is ook maatwerk. Paard is helemaal opgemeten en er is een soort mal van de schoft gemaakt. Die maten gaan naar de fabriek in Engeland en dan kijkt de zadelmaker nogmaals of alles goed past.
Kennis van me heeft 't zadel nu 1.5 jaar en hij ziet er als nieuw uit. Ik heb alleen proefgereden, maar ik vond 'm heel fijn. Ik had heel veel contact met m'n paard en de kussens onder het zadel zijn ontzetend zacht.
http://www.frankbaines.com/page.asp?id= ... age-Saddle

Van Hulsebos heb ik minder goede dingen gehoord. de rest heb ik geen ervaring mee.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:32