verschil tussen dressuursingel en gewone singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

verschil tussen dressuursingel en gewone singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:12

Wat is nou presies het verschil. En daarmee bedoel ik de functie

Waarom zijn spingels van springzadel en veelzeidheid singel langer dus echt tot onder de zweetbladen. En bij dresuurzadels niet? daarvan zijn de singels veel korter? Die komen bij de buik uit? Wat is daar de functie ervan? Waarom zijn die singels niet zoals bij de veelzeidigheid of springzadel?

Mijn haflinger krijgt namelijk wondjes van die singels. (gebruik al een bontje) Bij een singel voor veelzeidigheid zadel had die daar geen last van.

upendo

Re: verschil tussen dressuursingel en gewone singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:14

Dressuursingels zijn korter volgens mij omdat ze dan niet in de weg zitten onder het zadel. M.a.w: ze beïnvloeden dan de beenligging niet.
Je benen liggen anders bij een VZH-zadel, waardoor die singelstoten wel kort kunnen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:46

Inderdaad :j

Als je pony wondjes krijgt moet je wellicht een andere maat singel, langer denk ik in dit geval. Ik neem aan dat hij wondjes krijgt van de gespen?

Gentlegiant

Re: verschil tussen dressuursingel en gewone singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:49

Wat voor dressuur singel heb je?
Is hij goed schoon

Ik heb een paard die krijgt last van mijn lederensingel als ik hem niet elke keer voor het rijden schoonmaak

nu heb ik een lederen banaan singel en heb ik nergens last van
Je singel kan te lang zijn te kort of te breed of het foute matriaal

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:12

de singel is 40 cm. Maar heb ook een leren singel van 50 cm en hij heeft het bij beide.

die van 40 cm is van neopreen. (daarvan gaat de huid echt stuk) en van de leren (die van 50 cm) wordt het alleen kaal. Maar omdat ik binnekort een nieuw zadel wil kopen. wil ik ook gelijk bij de zadelmaker een nieuwe leren singel kopen. En dat de zadelmaker kan kijken welke lengte het beste voor hem is.

Nu ga ik van een handoek stroken maken voor om de singel. zodat hij er geen last meer van krijgt.