Welke stijgbeugels het beste met reumatische klachten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apacheshadow

Welke stijgbeugels het beste met reumatische klachten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 20:06

Ik ben aan het overwegen om te stoppen met rijden,
omdat ik vaak na een half uurtje ontiegelijk last van m´n
knieen en vaak ook heupen krijg. (en dan heb ik nog
alleen maar gestapt)
Vaak moet ik na het rijden pijnstilling innemen.

Nu ben ik opzoek gegaan naar oplossingen hiervoor
om toch door te kunnen gaan met rijden.

In eerste instantie dacht ik aan een dressuurzadel of
stockzadel, omdat je hierbij toch je benen wat langer moet
houden. Maar het bleek niet te helpen.
Nu heeft iemand mij verende beugels aangeraden.

Dus mijn vraag is welke zijn hier nou geschikt voor
en helpen ze ook?
Ik weet dat er jakobs stijgbeugels en GPG stijgbeugels zijn.
Zijn er nog meer?

Alvast bedankt

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:16

Je kunt je tuig aanpassen, maar ik zou je toch eerder adviseren om je houdingdusdanig aan te passen dat je met zo min mogelijk inspanning, zo optimaal mogelijk gaat rijden. Neem een aantal Centered Riding lessen, dat heeft al bij meer mensen wondertjes verricht.... :D

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:21

Hoi,

Ik heb reuma, en ondertussen twee nieuwe knieen. Ik heb gpg stijgbeugels maar kan niet erg veel gemak of ongemak ervan ervaren! Maar moet ook wel zeggen dat ik niet weet hoe ik ze moet stellen. En mijn knieen waren zo versleten dat er gewoon niks meer hielp. Momenteel rij ik zo nu en dan wel weer paard zonder pijn maar ja ik heb nu dan ook prothese's. Ik weet niet waar je woont?

Princesspres

Re: Welke stijgbeugels het beste met reumatische klachten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:22

ik las net een topic over een meeverende beugel tegen pijn in de knieen zal eens kijken of ik die nog kan vinden in de actieve onderwerpen!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:24

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 20:26

EquiJoy schreef:
Je kunt je tuig aanpassen, maar ik zou je toch eerder adviseren om je houdingdusdanig aan te passen dat je met zo min mogelijk inspanning, zo optimaal mogelijk gaat rijden. Neem een aantal Centered Riding lessen, dat heeft al bij meer mensen wondertjes verricht.... :D

Het is een idee. Maar helpt het om gewrichten te leren ontlasten. Dit licht niet aan spieren. Want ik heb net even wat 'onderzoekje' er naar gedaan en kom erbij uit dat je minder op spierkracht moet rijden en meer op de botten. Wat dus bij mij fout werkt.
Sorry als ik het fout heb begrepen

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:29

ik heb de metalab verende beugels
ik heb ook snel zere enkels,heupen en knieen door een spieraandoening
deze zijn super
Afbeelding

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 20:31

nancyimka schreef:
Hoi,

Ik heb reuma, en ondertussen twee nieuwe knieen. Ik heb gpg stijgbeugels maar kan niet erg veel gemak of ongemak ervan ervaren! Maar moet ook wel zeggen dat ik niet weet hoe ik ze moet stellen. En mijn knieen waren zo versleten dat er gewoon niks meer hielp. Momenteel rij ik zo nu en dan wel weer paard zonder pijn maar ja ik heb nu dan ook prothese's. Ik weet niet waar je woont?

Ik woon in Lomm (buurt van Venlo). Zo ver is het bij mij gelukkig nog niet. Ik ben daarvoor nu al 3 keer bij de huisarts geweest.
Maar omdat er vaak niets in m'n bloed is te vinden (1 keer een licht verhoogde reuma/ontstekingsfactor) is het puur aanstel.
Terwijl de klachten er precies op lijken

HypoStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:11

De sprenger Bow Balance zijn hele fijne beugels en verlichten de knieën tijdens het rijden.

Verder veel succes met Uw zoektocht naar een oplossing.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:14

Hier iemand met slechte knieën (maar geen reuma). Ik heb Sprenger Bow balance beugels met GPG adapters eraan. De Bow balance alleen voldeed niet genoeg voor mij en de GPG adapters zijn een verademing. Ik heb ze nu vier weken en voor het eerst in een jaar of 8 heb ik geen pijn na het springen/crossen! (Ik heb ze alleen aan mijn springzadel zitten)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 13:03

bedankt voor de tips ;)
Is ook een mogelijkheid om deze uit te proberen
of moet je ze eerst kopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:41

@Apacheshadow : laat eens iemand tijdens je rijden kijken of je je voeten wel helemaal laat rusten op de beugels of dat je alleen met je buitenkant op de beugels rust.
Ik heb ook klachten aan de knieën en rij sinds kort met Slanted stirrups. Weliswaar western, maar het idee blijft gelijk.
Afbeelding
Dit kun je bij engelse beugels dus heel makkelijk zelf maken door een rubber blokje 'omgekeerd' in de beugel te doen (dus niet van hoog/voor naar laag/achter, maar juist laag voor).
Deze asymetrische blokjes dus:
Afbeelding

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:02

Apacheshadow schreef:
EquiJoy schreef:

Het is een idee. Maar helpt het om gewrichten te leren ontlasten. Dit licht niet aan spieren. Want ik heb net even wat 'onderzoekje' er naar gedaan en kom erbij uit dat je minder op spierkracht moet rijden en meer op de botten. Wat dus bij mij fout werkt.
Sorry als ik het fout heb begrepen

Het helpt juist om je gewrichten te ontlasten... De meeste hulpmiddelen brengen uiteindelijk meer schade, omdat je de symptomen die je lijf afgeeft wegpoetst... :o

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:06

Ik lees even mee ivm knieen/enkels.
Heb zelf aan de sprenger bow balance gedacht, maar zie dat er dus nog meer opties zijn.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:17

wat voor zadel heb je? ik heb op bep. zadels ook pijn in mijn heupen na een tijdje; het voelt alsof je heupen 'uit mekaar' worden getrokken als je begrijpt wat ik bedoel? in mijn geval is mijn bouw gewoon niet geschikt voor brede zadels, wat eigenlijk een typisch vrouwenprobleem is.
dat was voor mij de reden waarom ik absoluut niet met een boomloos zadel ala barefoot kon rijden. probeer eens op zoek te gaan naar zadels die speciaal voor vrouwen gemaakt zijn (in western vaak 'narrow twist' genaamd, maar er zijn ook engelse merken die dat maken) en probeer eventueel of je dan minder last hebt.
knieën kan daar mee samengaan doordat je met je benen te wijd moet zitten bv en daardoor je knieën in een rare hoek probeert te wringen.
zwakke knieën kan uiteraard ook. helpt zonder beugels rijden? zoja, dan kan het zijn dat het inderdaad door de schokken komt en dan zouden verende beugels kunnen helpen. als de pijn zonder beugels hetzelfde blijft, dan zou ik eerder de gewrichten zelf of je houding als oorzaak aanduiden...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:19

tinkert_tje schreef:
deze zijn super
Afbeelding

Deze heb ik ook voor mijn pijnlijke enkels en knieën, echt een aanrader!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:24

Ik rijd met mijn arthrose enkels met FlexRide beugels.

Afbeelding

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:58

ik had het ook. maar bij mij alleen bij mn knieen, en het is vanzelf overgegaan, dus ja.
succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:42

Ik heb de flexibele van sprenger en de bow balance, en die liggen mij toch erg goed, wil eigelijk niets anders meer.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:52

Lante schreef:
tinkert_tje schreef:
deze zijn super
Afbeelding

Deze heb ik ook voor mijn pijnlijke enkels en knieën, echt een aanrader!

Hier nog een blije gebruiker :D Ik heb normaal snel last van enkels knieen en mijn rug, met deze beugels is dat verledentijd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:00

Met wat voor zadel / beugelriemen / beugels rijd je nu ? :)

Een zadel met dikke kniewrongen kan bijvoorbeeld zorgen voor teveel spanning in je benen , beugelriemen die steeds weg willen draaien omdat ze "plat" tegen het zadel willen liggen , geven ook een spanning op je benen , en beugels die inderdaad niet fijn je voet ondersteunen veroorzaken ook weer spannng :)

Ik vind een beugel die een gekanteld en wat breder voetbed heeft heel erg fijn. Veel fijner dan verende beugels , want die geven bij mij juist een wat onrustige beenligging omdat je been steeds wat langer wordt doordat de beugels meegeven , je been is dan steeds wat aan het mee-bewegen over het zadel en dat vond ik niks :n

Kijk anders ook eens naar de K'vall stijgbeugels , deze ondersteunen je gehele voet en niet alleen de voorkant :)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 07:50

pmarena schreef:
Met wat voor zadel / beugelriemen / beugels rijd je nu ? :)

Een zadel met dikke kniewrongen kan bijvoorbeeld zorgen voor teveel spanning in je benen , beugelriemen die steeds weg willen draaien omdat ze "plat" tegen het zadel willen liggen , geven ook een spanning op je benen , en beugels die inderdaad niet fijn je voet ondersteunen veroorzaken ook weer spannng :)

Ik vind een beugel die een gekanteld en wat breder voetbed heeft heel erg fijn. Veel fijner dan verende beugels , want die geven bij mij juist een wat onrustige beenligging omdat je been steeds wat langer wordt doordat de beugels meegeven , je been is dan steeds wat aan het mee-bewegen over het zadel en dat vond ik niks :n

Kijk anders ook eens naar de K'vall stijgbeugels , deze ondersteunen je gehele voet en niet alleen de voorkant :)

Ik heb vaak 2 vaste paarden die ik rijd met helzelfde zadel. Dit is een stubbe springzadel. Met bijbehorende beugelriemen
en het oude model sprenger stijgbeugels( de beugels waarvan het voetbed kanteld). Dit is omdat de eigenaresse van het zadel en de paarden een voormalig springruiter is geweest. Maar de beugels liggen mij niet. Het voetbed moet recht blijven

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:15

Ik heb reuma en rij met deze beugels.

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _05506.jpg

Ook heb ik een fijn zittend zadel aangeschaft, een Kieffer Lusitano. Voorheen reed ik boomloos, maar daar had ik veel pijn in. Met dit zadel en zeker met deze beugels heb ik veel minder pijn.