Hulp gevraagd ivm GPG stijgbeugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Hulp gevraagd ivm GPG stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:59

Hoi iedereen, ik heb net GPG stijgbeugels gekocht in de hoop minder last van m'n knieën en rug te hebben tijdens het rijden, maar als ik die dingen zo bekijk begrijp ik het niet helemaal goed ... :o?
Blijkbaar kan ik die vijs/moer onderaan losser zetten om meer vering te hebben? Ik wou dit eens uitproberen en heb de vijs/moer er eens afgehaald maar dan zie ik binnenin een hard zwart plastic 'iets' met een gat waar die lange vijs dus doorgaat (snappen jullie nog }:0 ), maar waar zit nou die veer??? Die zie ik dus niet?? Zit die tussen dat zwart 'iets' en de bovenkant van de stijgbeugel? Wat als de veer aan vervanging toe is, hoe krijg ik die eruit?
En kan ik best de vijs/moer gewoon vast aangedraaid laten of zet ik hem losser (maar dan heb ik schrik dat die beugels eraf gaan vallen als ik aan het rijden ben ... :+ )

Ik snap 'em dus niet ... hulp gevraagd ... :')

Mootje

Re: Hulp gevraagd ivm GPG stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:05

De veer zit tussen het gedeelte waar je je beugel in kan schroeven en het draaigedeelte.

De beginstand is de vaste stand. Elke 180 graden draaien (een halve draai) is voor 10kg meer gewicht. Er staat in de beschrijving het aantal draaien per gewicht. Dit is een richtlijn, dus je moet zelf ook even kijken wat je fijn vind.

Ik had ze i.i.g. veel eerder moeten kopen! Ik heb geen last meer van mijn knieën

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 19:09

Dus in de beginstand (als de vijs/moer gewoon vast zit) is er geen vering? Want zoveel kan ik nu ook weer niet draaien hoor, dan ligt de vijs/moer eraf, maar dit is dus normaal? Ik hoef het niet helemaal los te zetten?

En kan je die veer dan niet vervangen na een tijd? Of is dit niet nodig dan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:12

Je kan de veer wel vervangen, maar hoe: Daar ben ik nog niet over uit!

Heb je de blue? Die is 60kg in de nulstand, ofwel de strakste stand. Een halve draai meer open is 70kg enz. Op de meest open stand is de veer het meest stijf.

Jij bent behoorlijk sterk als je hem open kan krijgen, dat is mij nog niet gelukt :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 19:30

Geen idee welke kleur ik heb... Ik heb die double safety versie. Hoe kan je zien welke kleur veer je hebt? Staat iig niet op de doos.

Ik heb wat 'werkmansgerief' van broerlief gepikt, daar krijg je alles mee open en dicht ;) Anders had ik er zelfs geen half draaitje aan kunnen geven, zo vast zat dat allemaal. Daarmee ook dat ik nu eigenlijk niet echt zeker was of het wel de bedoeling is om daar aan te 'vijzen'.

En is het dan normaal dat als je zo probeert (met de handen bedoel ik) om de beugels te laten veren dat er niets gebeurt? Dat je dat alleen maar merkt als je effectief aan het rijden bent? Want ik moet zeggen dat ik momenteel nog niet overtuigd ben dat die dingen lekker gaan veren. Ik begon al te denken dat ik nog apart veren ofzo moest gaan kopen ... :+

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:21

Ik rij al een aantal maanden met deze beugels http://www.gpgstirrups.com/gpg-progrip-double-safety-p-124.html

In de doos waarin ze geleverd werden stond niks over instellingen en over gewicht en hoe los je de moer moet draaien. Ik rij dus nogsteeds op de 'strakste' stand. Moer helemaal aangedraaid. Ik merk niks van het verende effect. Heb ooit eerder met gpgbeugels gereden en daar werd ik zowat gelanceerd :) Ze beginnen nu ook te klikken als het ware. Als ik lichtrij ploppen ze, schiet de veer in uitgetrokken stand heel stotend terug ipv soepel bouncy terugveren. Naja, tis gewoon stom van mij, want tot nu toe ben ik gewoon te beroerd geweest om er goed naar te kijken :o Maar dat komt ook omdat bij de beugels geen goede beschrijving zat hoe het nou precies zit met die moer en het afstellen ervan.

Maar wat ik dus niet begrijp... hoe losser de moer, des te zwaarder het gewicht? Die 'blue' is de adapter. Daar hebben ze inderdaad het gewicht bij gezet op de website. Maar hoe zit dit met de 'vaste' beugels?!

@ Mandyke: je kan het bovenstuk van de beugels, waar de riem doorheen gaat, inderdaad niet omhoog trekken met je handen. Mijn vriend had wel een riem door de het gat gehaald en is toen gaan staan in de beugel en geprobeerd om de riem omhoog te trekken om te kijken of de veer het deed, maar dit werkte eigenlijk niet. Het werkt alleen als je echt lichtrijdt.

Ik denk dat ik ze maar eens ga mailen.
Laatst bijgewerkt door ShadowFax op 06-07-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:28

Zo, ik heb gemaild over deze vraag. Zodra ik antwoord heb, zal ik het laten weten!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:47

Ik heb antwoord:

Dit was mijn vraag:
Hallo mevrouw/meneer,

Ik heb een tijd geleden de GPG Pro-Grip Double Safety gekocht via Marktplaats. Er zat echter geen beschrijving bij hoe het instellen van de veer icm gewicht van de ruiter precies in zijn werk gaat. Hebben jullie hier meer uitleg over? Ik weeg 60 kilo en heb de moer op dit moment helemaal strak aangedraaid. Ik merk echter niks van het verende effect. (In het verleden heb ik wel eens met andere gpg-beugels gereden en daar merkte ik duidelijk het verende effect!)
Welk gewicht moet de ruiter hebben om de moer op de strakste stand te zetten en welke gewicht past bij de stand waarbij de moer het meest uitgedraaid is?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Dit is het antwoord:
Bijgaand mail ik jou de beschrijving voor de GPG Double Safety.
Je moet de moer niet helemaal aandraaien want dan heb je inderdaad geen demping meer. De schroef moet net uit de moer komen.

Als er nog vragen zijn hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet, Kind regards, Mit freundlichen Grüssen,

En de beschrijving: (volgensmij heb ik die toch wel, maar was het me nogsteeds niet duidelijk hoever ik die moer moest uitdraaien)
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=129ac19f3407c5a3&mt=application/pdf&url=https://mail.google.com/mail/?ui%3D2%26ik%3D830786f399%26view%3Datt%26th%3D129ac19f3407c5a3%26attid%3D0.1%26disp%3Dattd%26zw&sig=AHIEtbRsSqEGyk_wogKqqLFxOD39LCwkvw&pli=1

Ik ga van de week de moer en bovenstuk smeren met teflonolie en dan ga ik de moer zover naar beneden draaien dat de schroef net uit de moer komt. Kijken of ik dan weer dat bouncy effect heb :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:15

Ik had mijn beugels ook via marktplaats gekocht! En er zat ook amper een beschrijving bij van hoe alles nu werkt en hoe je die beugels moet instellen.

Laat je eens weten of je nu verschil voelt nadat je die moer losser hebt gezet??

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:03

Heb ook de GPG beugels van iemand overgenomen op MP. Was nogal een gedoe om ze af te stellen, alles zat zo vast! Heb er nu een paar keer mee gereden en de eerste keren was de moer te los (lees: veert wel heel erg). Dus wat strakker gedraaid. Dat hielp aardig alleen nu weer het volgende: ze piepen echt enorm! Heb al siliconenspray gebruikt en dat hielp iets, maar t geluid is nog niet weg. Zucht... als het zo erg is durf ik ze eigenlijk niet te gebruiken op de manege, voordat er straks eentje aan de kletter gaat zodra ik ga draven ;-)...

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:36

vraagje, hoe duur zijn die en waar kun je die kopen ik heb ze op een regionale zender gezien en ze lijken me zeer fijn!!!
groetjes lieke

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:47

Nieuw zijn ze zo rond de 130 euro, op de website staan de verkoopadressen: www.gpgstirrups.com. Je kunt ze ook via de site bestellen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:05

Die van mij piepen ook. Gewoon wat meer oliën. Bij mij is het vooral in de winter dat zij piepen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:57

Mijn beugels ;) hoor je ook aankomen in draf :x Ik heb nogsteeds niet geolied en de moer versteld |o Na mijn vakantie dan maar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:00

Mijn blue adapters piepen helemaal niet, maar veren super :j Bij de bovenstaande link kosten ze €135, maar bij bijvoorbeeld Heja in Garderen kosten ze €125.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:57

Oh oke. Gaat nog wel. Maar k heb ze niet echt nodig dus nog even over nadenken. Bedankt! Xlieke

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:48

Ik heb ze ook bij de Heja vandaan. Heb zelf rugklachten en sinds ik hiermee rij zijn ze stukken minder.. Echt ideaal. Maar dat van dat instellen wist ik niet.. Ik heb zelf beetje gesleuteld tot hoever ik het fijn vond. :) Zal eens gaan kijken..

Alleen wel 1 tip! Hou wel goed in de gaten dat je ze niet te ver draait ( Dat je ze eraf draait). Met mijn beugels op steken draaide ik ze steeds 1 kant op.. Met als resultaat dat mijn beugel met ding erin ineens uit de veer klapte. Gelukkig was het tijdens dressuurrijden, wel tijdens mijn proefje maar moet toch doorzitten meeste dus ben maar doorgereden :+ , maar als dit je met springen of SGW gebeurt...
Ben waarschijnlijk de enigste die dit overkomt. Maar toch.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:59

RUI-->HAR.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:54

Ik had dat ook tijdens buitenrijden. Mijn paard gaf een bok en ik stond in de beugel. Toen viel 'ie eraf. Schrok me kapot :D

Ik check nu wel vaak of de moer nog goed aangedraaid is :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:40

En voelen jullie nu echt vering tijdens het rijden door die beugels?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:31

Mandyke schreef:
En voelen jullie nu echt vering tijdens het rijden door die beugels?

De eerste paar keren vond ik het heel erg wennen, maar je raakt er aan gewend en voelt dus op een gegeven moment de vering niet meer terwijl die dat wel doet.