beste schokdemper met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat is de beste schokdemper om mee te springen?

bontje van lamsvel
1 (7%)
bontje van schapenbont
Geen stemmen
bontje van schapenwol
1 (7%)
memory foam
Geen stemmen
gelpad
1 (7%)
gelpad achtig van iets harder materiaal (weet niet hoe dat heet)
Geen stemmen
lekker kaal houden
10 (71%)
anders, namelijk *reageren aub*
1 (7%)

Totaal aantal stemmen: 14

Anoniem

beste schokdemper met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:32

hoi :wave:

sorry als het verkeerd staat of als hier al een topic over is. heb de zoekfunctie gebruikt maar kon eigenlijk niet echt wat vinden.

zoals de titel al zegt: wat is de beste schokdemper om mee te springen? dan bedoel ik dus echt puur om de klappen op te vangen van de landing oid, dus bijv. bij hindernissen van 1,20 of hoger. ik heb ook even een poll gemaakt om het overzichtelijk te maken.

aub jou keuze toelichten zodat het een informatief topic wordt waar mensen iets van leren als ze eraan zitten te denken een onderlegger te kopen voor bij het springen

oh ja! maak er aub geen discussie van over dat bontjes de pasvorm van je zadel vernaggelen, daar zijn genoeg andere topics over. dit gaat puur over het dempen van schokken bij de sprong.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:35

Een goede springhouding? :)* Verder geloof ik niet dat andere dingen de klap opvangen. En imo verpesten ze idd de pasvorm van je zadel

Anoniem

Re: beste schokdemper met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:00

ja oke, goede springhouding. maar ik kan me voorstellen dat je paard een keer niet uitkomt ofzo en je alsnog op het zadel klapt. voor een keertje vast niet zo erg maar kan me voorstellen dat je het zeker voor het onzekere wil nemen. en als je een hindernis van 1,40 (noem maar ff wat) springt lijkt me de landing sowieso een beste zware klap, en als er dan ook nog een ruiter bovenop komt... vandaar mijn vraag ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:01

Schapenbont bestaat niet, want een schaap heeft geen bont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:03

Een ruiter die 1.40 springt met z'n paard klapt toch hopelijk niet meer op de rug van z'n paard?
Ik stem voor niets eronder, het verpest alleen maar de pasvorm van een goed zadel.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:04

Huh, de "klap" na een sprong word in mijn ogen niet opgevangen in de rug van het paard? Of ik moet iets gemist hebben...
Beenbescherming lijkt me dan nog relevanter als je kijkt naar jouw vraag, al werkt dat meer tegen invloeden van buitenaf dan tegen de "klap van de landing".
Laatst bijgewerkt door Appieee op 06-07-10 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:04

Ik ga mee met nini_roosje, namelijk een goede houding en zit. Een chabrak is in eerste instantie alleen maar een zweet-opvanger, zodat wij luie paardenmensen niet elke dag ons zadel hoeven te poetsen :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:05

Ik heb ook voor niets er onder gekozen.

Het beste is een goed passend zadel en een ruiter die weet waar hij/zij mee bezig is.

Als je niet fatsoenlijk kan zitten en landen dan heb je niet te springen op zulke hoogtes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:09

oke bedankt voor de reacties!

Focussed schreef:
Schapenbont bestaat niet, want een schaap heeft geen bont.

nouja ik bedoel met huid. dan is het toch bont? heb namelijk ook een keer een bontje gezien waar duidelijk bij stond aangegeven wol, dus ik dacht zijn de meeste dan met huid > met bont? kan fout zijn hoor ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:15

In principe zijn alle "bontjes" die men onder het zadel doet gewoon een "schapenvacht". Maar dat klinkt niet chique genoeg en daarom wordt het vaak aangegeven als "schapenwol".
Daarnaast zou het voor de noemer door kunnen gaan als bont, mits er nog tot leer bewerkte huid onder zit. Maar aangezien schapen geen echt "haar" hebben maar wol, spreekt men eerder van "schapenvacht" of "schapenwol".
In praktijk zijn schapenbont en schapenwol dus hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:16

oh vandaar :P ik snap m al

maar ik vraag me dan eigenlijk ook af waarom bij die wedstrijden op tv veel ruiters een bontje onder hun zadel hebben? ja het oog wil ook wat hebben, maar als ze weten dat het zadel niet goed meer ligt daardoor lijkt het mij dat ze hun kostbare paarden niet willen blesseren door zo'n fout?

of ik kijk gewoon scheef :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:18

Het 'probleem' van de zgn. broodruiters is dat zij niet voor elk paard een eigen zadel hebben, maar meestal 1 zadel per 3 paarden. Maar dit is ondertussen genoeg besproken op Bokt :D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:19

Omdat die ruiters vaak meerdere paarden rijden en ongetwijfeld niet voor ieder paard een zadel van 2000 euro gaan kopen, met een bontje eronder kunnen ze het zadel voor meerdere paarden gebruiken. Als het "ongeveer" goed ligt kan het bontje dat laatste stukje corrigeren.

Sommigen zullen het ook voor de mooi doen denk ik en zo zullen er nog wel wat redenen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:23

ohjah tuurlijk :Y) dat wist ik wel :P domdomdom