Vriendelijk bit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

compaen98

Vriendelijk bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:39

Ik wil met de dressuur een zachter, vriendelijker bit... Ookal denk ik niet echt dat bitten vriendelijk zijn (meningen zijn verdeeld!) ik zou graag willen horen wat jullie ervan vinden...

Ikzelf dacht misschien aan een rubber bit, ??

Groetjes nigel :D

Anoniem

Re: Vriendelijk bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:40

Rubber is niet vriendelijk dat brand. Het best kun je een dubbelgebroken trens nemen of een ongebroken trens. Zelf geeft ik de voorkeur aan een Knevel omdat die wat stiller liggen

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:41

Een rubberbitje kan warm worden door wrijving.
Naar mijn mening is een leren bitje het vriendelijkst,
maar een bit is en blijft zo vriendelijk als de hand van de ruiter.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:41

Ik heb zelf een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstukje, volgensmij is een bustrens met lage neusriem nog het vriendelijkst :) Neem een niet te dun en niet te dik bitje :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:43

Rubber schuurt en brand, niet verstandig dus. Hoe dik of dun het ideale bit is ligt ook aan de ruimte die jou paard in zijn mond heeft. Althans dit is mij altijd zo geleerd :j

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:45

wat is eigenlijk zachter/ vriendelijk, een watertrens of bustrens... zelf gebruik ik nu een bustrens namelijk diee ligt wel wat stiller maar is erg dik.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:45

Ben het er niet mee eens dat rubber schuurt. Ik heb een goed ongebroken rubber bitje van harry's horse en mijn verzorgpaard loopt er erg fijn op vergeleken met de enkel gebroken die ze hiervoor had!
De hand van de ruiter bepaald nog het meest hoe vriendelijk het bit is!

Mijn voorkeur gaat uit naar ongebroken rubber. Kijk anders eens naar de happy mouth bitten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:47

Rubber is niet vriendelijk :) Rubber geeft een flinke weerstand, waardoor de mond, zeker als die droog is, flink kan gaan schuren tegen het rubber en dat brandt. Als je echt een zacht, 'warm' bit wil hebben, neem dan een ongebroken kunstof bit, zo'n appelgeval. Die zijn best wel fijn :) Of natuurlijk gewoon bitloos, want dat is sinds kort ook toegestaan bij dressuurwedstrijden.
Verder is het type mondstuk belangrijker voor de zachtheid dan het materiaal. Een enkelgebroken bit kan heel onvriendelijk zijn omdat het in het gehemelte kan prikken. Ongebroken en billy allen/myler level 1 mondstukken zijn het vriendelijkst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:50

8nnemiek schreef:
Rubber is niet vriendelijk :) Rubber geeft een flinke weerstand, waardoor de mond, zeker als die droog is, flink kan gaan schuren tegen het rubber en dat brandt. Als je echt een zacht, 'warm' bit wil hebben, neem dan een ongebroken kunstof bit, zo'n appelgeval. Die zijn best wel fijn :) Of natuurlijk gewoon bitloos, want dat is sinds kort ook toegestaan bij dressuurwedstrijden.
Verder is het type mondstuk belangrijker voor de zachtheid dan het materiaal. Een enkelgebroken bit kan heel onvriendelijk zijn omdat het in het gehemelte kan prikken. Ongebroken en billy allen/myler level 1 mondstukken zijn het vriendelijkst.

Dat zijn prima bitjes. Behalve als je paard veel kauwt. Want dan komen er scherpen randen aan. En dat geeft wondjes. Dus die bitten zijn voor lang niet ieder paard geschikt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:51

Correct gebruikt is geen enkel eenvoudig bit onvriendelijk.

Of een bit vriendelijk is of niet hangt allemaal af van wat jou paard "leuk" vind en accepteert en zijn anatomie. Zo zal voor een paard met een dikke tong en hangend rooster een dikke enkelgebroken trens absoluut niet aangenaam zijn, losstaand van het feit of jij er zit aan te trekken of of niet.
Een heel sensibel paard wordt geïrriteerd van een te beweegelijk bit, ...

Dus het vriendelijkste bit voor jou paard is bit dat goed in de mond van je paard ligt, waar je paard zelf al begint op te knabbelen en contact mee zoekt naar je hand en geen protest op vertoont bij iets meer contact.

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:52

ja ik wil zo'n happy mouth bit met appelsmaak kopen, alleen ik kom altijd bij de Epplejeck, die heeft dan alleen weer rvs/rubber...

Het grootste probleem voor mij is, waar haal ik het vandaan?:P:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:54

compaen98 schreef:
ja ik wil zo'n happy mouth bit met appelsmaak kopen, alleen ik kom altijd bij de Epplejeck, die heeft dan alleen weer rvs/rubber...

Een webshop ;)

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:54

Anoniem schreef:
compaen98 schreef:

Een webshop ;)

dat snap ik, maar welke :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:56

compaen98 schreef:
Anoniem schreef:

Een webshop ;)

dat snap ik, maar welke :P

Ong. bijna alle grote webshops hebben die wel ;) agradi.nl bijv.

Edit:
Bij EJ hebben ze trouwens ook kunstof hoor.

NiKip

Re: Vriendelijk bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:16

even corrigeren... Ik heb zo'n appelgeval :P