Hackamore bit, slim of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

compaen98

Hackamore bit, slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:34

Ik wil heel graag overstappen op bitloos, hackamore lijkt voor mijn paard het handigste, maar kan ik daar ook aan de teugel mee rijden?
zowieso wil ik er mee gaan springen, maar ik vind het prettig dat mijn paard nageefelijk loopt. Daar heb ik namelijk heel erg lang op getraind, het is niet echt handig dat ik nu pas op bitloos over wil stappen. Maar ooit moet de eerste keer zijn!

ik wil ook wedstrijden gaan rijden, het meest springen af en toe dressuur,
dus eigelijk is mijn vraag;

Kan ik met een hackamore aan de teugel rijden, of is dit slecht?

groetjes Nigel!! :D
Laatst bijgewerkt door delerium op 06-07-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bold verwijderd

Anoniem

Re: Hackamore bit, slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:37

Aan de teugel rijden doe je niet met je teugels. Verder is een hackamore geen bit. En deze mag ook niet op wedstrijd gebruikt worden. Met springen pas vanaf het Z(dacht ik) en Dressuur helemaal niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:38

Een hackamore is niet geschikt voor constant contact, het is een optoming waarmee je signalen doorgeeft maar waar je verder zo min mogelijk aan zit...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:39

een hackemore is gemaakt om met lange teugels te rijden.
eigelijk mag je nooit echt de teugels strak nemen met zoon ding
vind ik

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:42

Anoniem schreef:
Aan de teugel rijden doe je niet met je teugels. Verder is een hackamore geen bit. En deze mag ook niet op wedstrijd gebruikt worden. Met springen pas vanaf het Z(dacht ik) en Dressuur helemaal niet.

Wat bedoel je met aan de teugel rijden doe je niet met je teugels, het gaat om druk en ontspannen... maar wat bedoel jij er mee?
Laatst bijgewerkt door delerium op 06-07-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bold verwijderd

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:43

Het aan de teugel rijden gebeurd niet d.m.v. teugels, maar dat is een beloning op jouw rijtechniek :j
Een hackamore is een optiming waar je in principe voor moet kiezen als je van de teugels af kunt blijven. Niet als je daar afhankelijk van denkt te zijn.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:46

Ik heb hier geen verstand van.
Maar veel succes .
Ik weet alleen dat het met Z springen ofzo gebruikt mag worden.
En met dressuur helemaal niet ?

Maar heel veel succes in ieder geval, met de aanwijzingen die je krijgt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:50

De hackamore is niet toegestaan op wedstrijden (omdat de KNHS het geen diervriendelijke optoming vindt voor dressuurrijden). Er zijn veel bitloze optomingen waar je wel met contact kan rijden, de sidepull en crosslink zijn goede voorbeelden. Die zijn ook een stuk vriendelijker voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:54

Als jij je paard echt nageeflijk en "aan de teugel" kunt rijden, dan lukt je dat ook zonder bit.
Want - zoals al aangegeven is - heeft dat niets met je teugelvoering te maken.

Maar ik dènk dat jij je paard in de krul rijdt dmv de teugels c.q. het bit, en dat je dat met de hackamore ook op die manier wilt doen.
Dat is geen goed plan (mèt bit ook niet).

Dressuurwedstrijden mogen ook niet met een hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:55

Silence schreef:
Het aan de teugel rijden gebeurd niet d.m.v. teugels, maar dat is een beloning op jouw rijtechniek :j
Een hackamore is een optiming waar je in principe voor moet kiezen als je van de teugels af kunt blijven. Niet als je daar afhankelijk van denkt te zijn.

Idd dat ben ik met je eens, Zelf zou ik de TS een een Sidepull ofzo aanraden iig geen hackemore.. Die lijkt mij niet erg geschikt voor de TS

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:55

JoviBan schreef:
Als jij je paard echt nageeflijk en "aan de teugel" kunt rijden, dan lukt je dat ook zonder bit.

Maar ik dènk dat jij je paard in de krul rijdt dmv de teugels c.q. het bit, en dat je dat met de hackamore ook op die manier wilt doen.

nee ik rijd niet in de krul, gewoon nageeflijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:59

compaen98 schreef:
JoviBan schreef:

nee ik rijd niet in de krul, gewoon nageeflijk ;)

Blijkbaar niet als ik jou posts zie ;) Maar dat is een andere discussie.. Maar vanwaar je interesse in een hackemore? waarom niet een sidepull of iets in die richting

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:01

Ik zou niet met een hackemore rijden.
mijn gevoel zegt dat gewoon. Maarja waarom je intresse voor een hackemore?

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:09

naja nog voor de duidelijkheid ik rijd niet in de krul, maar mijn intressevoor de hackemore kwam eigelijk door veel filmpjes en intresse in bitloos, ik wil voor het springen het liefst een hackemore want ik zag het ook bij anders springruiters enzo. ik ben nog een beetje aan het twijfelen over alles, dus daarom ben ik wel blij met al die reacties enso ;) :9

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:11

Maar het verschil in niveau tussen jou en die springruiters is nogal groot, dat is echt niet te vergelijken. En zelfs die ruiters houden er een andere motivatie op na.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-07-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:12

compaen98 schreef:
naja nog voor de duidelijkheid ik rijd niet in de krul, maar mijn intressevoor de hackemore kwam eigelijk door veel filmpjes en intresse in bitloos, ik wil voor het springen het liefst een hackemore want ik zag het ook bij anders springruiters enzo. ik ben nog een beetje aan het twijfelen over alles, dus daarom ben ik wel blij met al die reacties enso ;) :9

Andere springruiters die een hack gebruiken zijn vaak ruiters van Z en hoger.. En ik denk dat jij dat niet rijd. Een hack is/kan heel erg scherp zijn. En in een Z parcours of hoger kan je dat nodig hebben. In een B parcours of voor de lol(aangezien ik denk dat je niet hoger rijd aangezien je de regelementen niet kent) Heb je dat absoluut niet nodig.

Dus als je graag bitloos wil. Kun je het beste een sidepull nemen. Of een Cook systeem. Dat is duidelijk genoeg

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:14

Ik weet niet precies hoe het zit ik ben zelf namelijk geen fan van een hackamore. Maar volgens mij mag je met springen er ook niet zomaar mee starten ik geloof pas vanaf M of Z

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:15

Anoniem schreef:
compaen98 schreef:

Andere springruiters die een hack gebruiken zijn vaak ruiters van Z en hoger.. En ik denk dat jij dat niet rijd. Een hack is/kan heel erg scherp zijn. En in een Z parcours of hoger kan je dat nodig hebben. In een B parcours of voor de lol(aangezien ik denk dat je niet hoger rijd aangezien je de regelementen niet kent) Heb je dat absoluut niet nodig.

Dus als je graag bitloos wil. Kun je het beste een sidepull nemen. Of een Cook systeem. Dat is duidelijk genoeg

ik rijd B ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:17

compaen98 schreef:
Anoniem schreef:

ik rijd B ;)

Ja maar dan mag je dus geen hack gebruiken. En B is "beginners" dus zou ik je zelf niet vergelijken met Z ruiters en hoger ;). En dan nog ken je blijkbaar de reglementen niet goed. Je mag trouwens ook niet met een ander bitloos systeem springen starten. Alleen voor dressuur zijn daar speciale rubrieken voor(al vraag ik me af of die ooit gehouden worden)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:17

Ik ga volledig met Nini_Roosje mee in deze discussie.

Als je B rijd (officieel) wordt er van je verwacht dat je op de hoogte bent van de reglementen, wat jij blijkbaar niet bent.

Deze zijn allemaal terug te lezen op http://www.knhs.nl

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

Anoniem schreef:
Ja maar dan mag je dus geen hack gebruiken. En B is "beginners" dus zou ik je zelf niet vergelijken met Z ruiters en hoger ;). En dan nog ken je blijkbaar de reglementen niet goed. Je mag trouwens ook niet met een ander bitloos systeem springen starten. Alleen voor dressuur zijn daar speciale rubrieken voor(al vraag ik me af of die ooit gehouden worden)

Je mag toch de teugels aan je neusriem vast maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:30

sporter schreef:
Anoniem schreef:

Wel? hmm ik dacht van niet.. Ik ga even in de reglementen snuffelen.

Edit: en bedoel je dan dat het paard daarbij nog wel een bit in moet hebben? of ook helemaal geen bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:32

Hier vind je alles over bit en bitloos in de reglementen: http://www.bitloospaardrijden.info/reglementen.htm

Voor springen geldt dus:
De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel en gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Conclusie springen: bitloos springen is toegestaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:33

sporter schreef:
Anoniem schreef:

Dit klopt in de B, L en M. Maar een dedicated bitloos hoofdstel mag niet met springen.

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:36

ik ken de reglementen wel, met dit soort forums verwacht ik ook niks anders dan dat mensen te snel dingen zeggen, terwijl ze je niet kennen..

Maar daar gaat het niet over! ik heb hier heel veel aan gehad dus bedankt voor alle tips etc.