zadel opknappen/poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

birte

zadel opknappen/poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:34

hallo bokkers,

ik heb vorige week een ander zadel gekocht voor mijn paard. dit is een (2e hands) jc vhz. maar nu heb ik hiervoor alleen kunststof zadels gehad met name wintec. mijn zadel maker komt volgende week om heb nog wat aan te passen zodat ik straks weer een perfect zadel heb.

maarja ik moet mijn zadel natuurlijk ook onderhouden dus wie heeft er tips hoe je je zadel er het best uit kunt laten zien en waarmee je hem het beste op kunt poetsen. dus of olie of vet of wat anders?

CoRiNa1983

Re: zadel opknappen/poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:40

niet teveel vetten met vet en olie.

ik maak die van mij met een uitgeknepen vochtige spons, als die vies is. dat is vooral in de winter weleens met slecht weer spetters van natte plassen met modde of zand,
en 1 per half jaar smeer ik er een heel klein beetje urad op is een ledercream.

fjordnina

Re: zadel opknappen/poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:12

Liever geen olie, maar bij normaal gebruik eens per 6 weken of invetten met vet of met lederdressing (bijv. Rapide).

Verder 1x per 3 maanden grondiger schoonmaken met zadelzeep en daarna vet of dressing. Vergeet vooral de onderkant van de kussens niet.

Als je al olie gebruikt smeer dit dan alleen op de huidkant van het leer.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:16

Als het zadel erg droog is, kun je er best wat olie op doen hoor, maar op de binnenkant, niet waar je op zit. Daar kun je beter een lederdressing of een beetje vet gebruiken. Als het er gsmerig is eerst schoonmaken met zadelzeep met een beetje water. goed laten drogen.