Wat is het verschil tussen een D-trens en Water-trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spikky

Wat is het verschil tussen een D-trens en Water-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:24

Hey,

Ik heb het even opgezocht maar vond het niet onmiddelijk terug op het internet en ik weet ook niet of hier al een topic over bestaat.
Ik heb er bijna geen ervaring mee en daarom vraag ik liever de raad aan andere mensen.

Mijn vraag is of er veel verschil is tussen de werking van een D-trens dubbel gebroken met een plat tussen stukje en een Water trens dubbel gebroken met een plat tussen stukje? Komen de maten van een D-trens overeen met deze van een water-trens (indien verschil moet je dan groter of kleiner nemen?)

Alvast bedankt en hopelijk kan iemand mij hierop een antwoord geven

Groetjes
Dominique

8nnemiek

Re: Wat is het verschil tussen een D-trens en Water-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:28

Een D-trens ligt rustiger bij de mondhoeken. Een watertrens beweegt meer, en bij goedkopere of oude watertrenzen of paarden met een gevoelige mond kan de watertrens voor wondjes in de mondhoeken zorgen. De D-trens niet :)

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:30

8nnemiek schreef:
Een D-trens ligt rustiger bij de mondhoeken. Een watertrens beweegt meer, en bij goedkopere of oude watertrenzen of paarden met een gevoelige mond kan de watertrens voor wondjes in de mondhoeken zorgen. De D-trens niet :)

zou je het probleem van wondjes aan de mondhoeken , dan eventueel kunnen oplossen met rubbertjes (sorry kan even niet op de juiste naam komen)
Alvast bedankt voor je reactie :)
Laatst bijgewerkt door Spikky op 05-07-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:31

ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:37

Soms wel (al kan rubber wel branden als het schuurt), maar dan wordt het bit wel een halve cm kleiner, dus dan moet je een groter bit kopen.
Dan kun je beter meteen een bit kopen dat al goed zit :D

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:40

8nnemiek schreef:
Soms wel (al kan rubber wel branden als het schuurt), maar dan wordt het bit wel een halve cm kleiner, dus dan moet je een groter bit kopen.
Dan kun je beter meteen een bit kopen dat al goed zit :D

Ja dat is waar! :D
Dan heb ik gelijk ook een antwoord op mijn vragen !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:44

Een D trens ligt stabieler en brengt het signaal over met minder ruis dan een watertrens, dwz hij beweegt minder in de mond. Ook heeft hij een werking die lijkt op die van een kneveltrens, de zijkanten van het bit drukken tegen het hoofd aan en het bit kan er niet doorheen getrokken worden. Het signaal is dus iets duidelijker. Ook zal het paard leren wijken voor de druk op het hoofd. Hoewel ik zelf een Happy Mouth watertrens heb geef ik de voorkeur aan een D-trens, alleen loopt mijn pony prima op de HM en dus ga ik niet zomaar veranderen. Dat laatste is ook heel belangrijk je moet ook kijken wat de voorkeur van je pony is.

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:56

Lara_Silver schreef:
Een D trens ligt stabieler en brengt het signaal over met minder ruis dan een watertrens, dwz hij beweegt minder in de mond. Ook heeft hij een werking die lijkt op die van een kneveltrens, de zijkanten van het bit drukken tegen het hoofd aan en het bit kan er niet doorheen getrokken worden. Het signaal is dus iets duidelijker. Ook zal het paard leren wijken voor de druk op het hoofd. Hoewel ik zelf een Happy Mouth watertrens heb geef ik de voorkeur aan een D-trens, alleen loopt mijn pony prima op de HM en dus ga ik niet zomaar veranderen. Dat laatste is ook heel belangrijk je moet ook kijken wat de voorkeur van je pony is.

Ik mag met een paard rijden van iemand en zij rijd met een D-trens dubbel gebroken met een plat tussen stukje. Aangezien ik zelf een hoofdstel heb maar nog geen eigen bit,. Ik was namelijk eens het rondkijken voor 2dehands bitje te kopen en ik kwam een watertrens dubbel gebroken tegen. Daarom mijn vraag :) Ze loopt wel fijn op dit bit en reageert er goed op. Dus dan schaf ik mij best hetzelfde bit aan als zij heeft, het zou misschien ook een beetje dom zijn om dan van bit te veranderen. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:16

Ja dat laatste klopt. Verschillende bitten uitproberen dat kun je prima doen met je eigen paard als je zou willen maar dat doe je in de regel niet bij iemand anders paard mits het de eigenaresse is die het voorstelt.