Kimberwick bit; wie kan mij hierover iets vertellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

creative

Kimberwick bit; wie kan mij hierover iets vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:10

Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een straffer bit wat past bij mijn paard. Normaal rijd ik met een dubbelgebroken trensje, voldoet prima alleen niet voor het buitenrijden met een groep. Paard"lief" gaat er vandoor en denkt dat het niet erg is om de hele groep in te halen.

Dit is tot nu toe net goed gegaan, maar het kan natuurlijk niet! Ik vind het te gevaarlijk voor mijzelf, bijrijder en paard.

Vandaar dat ik een beetje aan het rondkijken ben. Een Pelham ken ik wel (lijkt er veel op volgens mij) maar vind ik wel wat te hard voor z'n mond.

Dus kom maar op met de voors- en tegens van dit bit.

Jeskim

Re: Kimberwick bit; wie kan mij hierover iets vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:13

Ik rijd mijn fjordenmerrie er ook mee. Alleen buiten dan, dan kan ze nogal sterk worden.. Ze moet even het kwartje laten vallen dat je ook normaal kunt lopen..
Ik ben er erg tevreden over, heb mijn teugel nu in de bovenste sleuf en dat gaat al erg goed. Ze is nu controleerbaar..
Ik heb een ongebroken met een lichte tongboog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:07

Bitten die druk achter de oren geven (zoals een kimblewick doet) zijn scherper wanneer ze gebroken zijn. Dat geldt helemaal voor bitten met een hefboomwerking.

Ik heb er ook een voor mijn bij tijd en wijle nogal lompe IJslander. Moet zeggen dat hij prima reageert op het ongebroken mondstuk, maar wat minder op het gedoe achter zijn oren. Ook al heb ik de teugels in de bovenste sleuf. Aanvankelijk had ik het bit ook gekocht met het idee: scherper! :o Dat was voordat ik ontdekte dat mijn paard juist alleen maar harder gaat rennen wanneer je te veel aan z'n hoofd zit. Dus tegenwoordig rijd ik met een dubbelgebroken mylerbustrens, of met stalhalster :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:31

Dit bit behoord tot de pelhams;) Maar afhankelijk van welke gleuf je gebruikt kan deze wel zachter inwerken dan een standaard pelham.
Laatst bijgewerkt door amillia op 05-07-10 00:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:31

Nee hoor. Een kimblewick is geen pelham.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:40

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 05:20

De hefboomwerking lijkt mij minder scherp bij een kimblewick. Bij een Pelham zit er toch meer ruimte tussen teugel en bit.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 07:56

Bedankt voor jullie reacties. En amillia je genoemde site geeft goede info, bedankt hiervoor. Hestejente: goed dat je dat even vermeld, ik wist niet dat gebroken scherper inwerkte dan ongebroken!

Ik zou graag nog meer ervaringen willen horen, hier heb ik echt heel veel aan!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:40

heb je al eens aan een danger bit gedacht? dit is een gebroken trens die bij veel druk een stangetje wordt. dan heb je dus ook meer te zeggen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:55

LiSSy schreef:
heb je al eens aan een danger bit gedacht? dit is een gebroken trens die bij veel druk een stangetje wordt. dan heb je dus ook meer te zeggen

Dat klopt niet. Een dangerbit schiet op slot en werkt dan in als een ongebroken trens. Een veel gemaakte fout. Het Dangerbit krijgt geen hefboomwerking en werkt dus niet in als een stang..