Wanneer is een singel te kort of te lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wanneer is een singel te kort of te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 09:12

Voor mijn verzorgpony denk ik dat we een nieuwe singel moeten aanschaffen. We hebben een zadel met erg lange singelriemen, maar met het vorige zadel kon hij nog maar in het eerste gaatje, en na aansingelen aan twee kanten in gaatje 3 of zo. Ik zou heel graag foto's zien van een singel die perfect zit, ik kom er niet helemaal uit. Ik heb het idee dat je de gespjes niet moet kunnen zien, dat die echt óp het leer van het zadel moeten zitten, of ben ik nu verkeerd aan het denken?
Ik hoor graag!

Mizora

Re: Wanneer is een singel te kort of te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:17

Is het een dressuurzadel of een vzh/springzadel?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 09:39

Het is een kunststof dressuurzadel

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:43

Bij een dressuurzadel (met lange singelstoten en zo'n kort singeltje) mag je nog best de gespen kunnen zien, maar bij een veelzijdigheid moeten ze onder de zweetbladen zitten.

Ik vind het altijd ideaal als je met het aansingelen alle kanten op kunt, dus als je paard wat dikker is (na bijv. een zomer op het land), dat je de singel wat losser kunt laten, maar als het paard wat lichter is geworden, je de singel ook weer wat strakker kunt doen. Dus het beste is als je bijv. 7 gaatjes hebt, dat de singel goed zit vast zit op gaatje 3.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 09:48

Ja, alleen deze singelriemen van het zadel zijn zo lang, dat je ze bekant onder dr buik aan elkaar kunt vastmaken hahahha, heb je geen singel nodig:-) Nee gekheid,de singel pást nu dus wel, gaatjes zat over, maar volgens mij hoort het niet zo.
Ik zou denken dat als de gespen op de buik zitten in plaats van op het leer, dit gaat irriteren?

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:50

zit er geen lap achter de gespen aan de singel, dit is meestal wel zo, zodat de gespen de buik zelf niet raken

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 10:03

Ja dat heeft ie wel idd, ik zat net in een ander topic te kijken waar een foto bijstond en daar werd bij gezegd dat het goed was als de gespen max zo;n 3 vingers van de zadelbladen afliggen. Dit is wel het geval als ze bijna volledig aangesingeld is. Dus dan kan het dus toch wel.... Ik wil de eigenaresse niet op kosten jagen namelijk, als het niet nodig is, dan ga ik het natuurlijk niet doen (ze heeft er al geld voor gegeven, ze laat mij dat soort dingen het liefste kopen omdat ze er zelf nog minder vanaf weet).
Is het idd zo dan, dat er bij een dressuurzadel 3 vingers tussen het zadelblad en de gesp mag zitten?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:08

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 10:12

joyce2 schreef:
Kijk, zoals op dit plaatje is bijv. prima:

http://i81.photobucket.com/albums/j213/ ... el0033.jpg

Dit is PRECIES zoals het er dus uitziet!! Dan ga ik dus geen nieuwe singel kopen, want die ze had is bekant nieuw! Ze was alleen behoorlijk gegroeid van die vette wei. Ik dank je heel erg voor je advies!
Dat is nou zo handig aan bokt he!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:14

ik vind de singel goed als hij bij normale aanspanning aan beide kanten halverwege de singelstoten zit. Zo heb je plek om langer te laten als paardlief dikker wordt of korter als paardlief wat is afgeslankt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 10:18

Wirobelgje schreef:
ik vind de singel goed als hij bij normale aanspanning aan beide kanten halverwege de singelstoten zit. Zo heb je plek om langer te laten als paardlief dikker wordt of korter als paardlief wat is afgeslankt.

ook dat is dus het geval. Hij zit halverwege de singelstoten. Dus dan is alles toch goed. Het viel me trouwens op dat er een paar lege plekken zaten in de singelstoten van dit zadel. Dus niet over de hele lengte gaatjes, maar een paar loze plekken. Waarom zou dat zijn? Ik had daar eigenlijk ook graag wat gaten gehad....Het zijn trouwens singelstoten van stof (oid), waarmee kan ik daarin het beste gaatjes bijmaken denken jullie? Een leer-gatentang gaat natuurlijk niet werken...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:22

Je kunt het proberen, met zo'n gatentang! En fijn dat je nu antwoord op je vraag hebt, daar is bokt ook voor! ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 10:27

joyce2 schreef:
Je kunt het proberen, met zo'n gatentang! En fijn dat je nu antwoord op je vraag hebt, daar is bokt ook voor! ;)

Ja heerlijk is dat, je hebt ook vaak zo snel al antwoord! Weet je, ik ben maar een recreatieruiter, altijd al verzorgpaarden gehad, maar toch blijf je altijd veel vragen krijgen, en ben je duidelijk ook nooit te oud om te leren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:03

Als het stoffen singelstoten zijn zou ik niet beginnen met een gatentang.. Dat gaat rafelen..

Dan kun je beter de gaten tang verhitten zodat gelijk de randjes dicht gesmolten worden. of het even door een zadelmaker laten doen...

chantaleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:09

Ik zou als je denkt een te lange singel hbben en nieuwe bestellen...zo heel duur zijn ze niet als je een simpele koopt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:11

Hou er wel rekening mee dat de gespen niet prikken in de zij als het paard loopt.
Dus dat ze niet achter het voorbeen zitten! :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:25

Chantaleg, hij is niet te lang, eerder te kort, ik denk dat je mn beginverhaal niet goed gelezen hebt?

Jolliegirl, de gespen prikken niet in de zij, ze zitten daar toch nog te hoog voor, ze zitten precies zoals de foto die hier geplaatst werd als ze aangesingeld is.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:04

Ik vind dat een singel past als de gespen aan beide kanten ongeveer in het midden van de singelstoten zitten, zodat je nog ruimte over hebt mocht je pony afvallen/aankomen.