barefoot zadel ligt niet goed wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemeintje

barefoot zadel ligt niet goed wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:00

hallo
dilema dilema,
ik zit nu al een tijdje te twijfelen en heb mijn barefoot al te koop
maar wil hem eigelijk niet weg doen
maar naar mijn idee ligt ie niet goed.

ik heb een draver van normale bouw
geen hoge schoft geen doorgezakte rug
gewoon normaal.
maar mijn barefoot ligt niet lekker in mijn ogen
hij ligt er echt op
en als ik er op zit heb ik het idee dat de ruggegraad niet echt vrij ligt.
er zit een barafoot pad onder met dubbeldikke inlages enkele waren in mijn ogen te weinig.
en een normale pommel
het geultje voor de ruggegraad is ook erg nauw
wie kan mij helpen met tips wie heeft er ervaing mee of moet ik hem toch gewoon verkopen en welk boomloze zadel is dan wel geschikt.
hoe hoort ie goed te liggen?

is een brederen pommel mischien iets?

(op mijn ronde pony ligt ie ook al zo bovenop)
alvast bedankt
groetjes
Laatst bijgewerkt door lovemeintje op 03-07-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:02

Heb je misschien foto's om het een beetje te verduidelijken? :)
Is je Barefoot nog vrij nieuw? Zeker de modellen met VPS hebben wat meer tijd nodig om zich te vormen, in het begin zijn ze stug en liggen ze 'op' het paard in plaats van er omheen aangesloten.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:05

hay
ja die zal ik morgen maken
is met vps en ik heb hem gekocht 2e hands maar toen wassie nog maar 3 maanden
en ik heb er nog maar 2 keer op gereden.
ze vind het ook niet leuk als ik aansingel(en dat doe ik rustig en in etapes)

kijk net als bij jou zie ik dat ie mooi aansluit maar drukt ie niet op de schoft/ruggegraad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:09

Die van mij drukt niet, maar sluit inmiddels wel mooi aan. Of het zadel op de schoft goed past kan je goed bekijken als je de pommel even uit je zadel haalt en 'bloot' op de schoft past. Ruggengraat is goed te zien na een intensiever ritje, ik zie altijd aan de zweetplekken dat de ruggengraat vrij is gebleven.

Vond ze het aansingelen met een ander zadel ook niet prettig, of is dat zo sinds je met de Barefoot rijdt?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:12

ja dat heb ik gedaan en de pommel sluit netjes aan
maar er komen ook weer een pad en vps tussen dus maakt dat niet nauwer?
nee aansingelen vond ze altijd al niet leuk haha
ze staat liever in de wei ;) (ja rug ed zijn ok)

heb jij een foto van je gehele zadel op je paard?
en heb jij met vps en met dubbele of enkele inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:16

Als de pommel bloot goed aansluit zit het waarschijnlijk wel goed. Het is met pad wel nauwer, maar het zadel komt door de pad nog iets omhoog dus dan is er alweer extra ruimte en ligt het nagenoeg hetzelfde als bloot op de schoft.

Ik zal even zoeken naar een foto, die moet ik wel ergens hebben. :) Ik heb geen VPS en enkele inlages.

Mijn paard heeft trouwens ook een hekel aan aansingelen, maakt niet uit met welk zadel. Ik doe het ook heel rustig, maar echt leuk zal ze het nooit gaan vinden.

Edit: Foto's gevonden. Ze zijn een beetje raar en al wat ouder, maar er is wel te zien dat het zadel goed om haar rug heen ligt en er niet meer vormloos bovenop ligt.

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Re: barefoot zadel ligt niet goed wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:35

Als je een zadel met VPS hebt , weinig bereden , en dan ook nog eens dubbeldikke inlages gebruikt...dan is het geen wonder dat het geheel er erg bovenop ligt hoor ;)

Sowieso moet een Barefoot eerst door rijden nog wat soepeler worden en dat heb je zeker met een VPS zadel , die liggen er in het begin wat "vierkant" op voor het gezicht.

Dubbeldikke inlages maken dit alleen maar erger. Heeft het beestje zo'n spitse / opliggende ruggengraat dat je die dubbeldikke inlages nodig hebt om het zadel voldoende te liften dat de ruggengraat vrij ligt ?

Want alleen in dat geval zou ik ze gebruiken , in andere gevallen heb je er alleen maar last van omdat je een veels te dik pakket krijgt waardoor het zadel er als een torentje bovenop ligt....

De sleuf voor de ruggengraat is inderdaad maar smal. Dit is omdat Barefoot wil dat de doornuitsteeksels in het midden van de ruggengraat vrij van druk blijven. En daarvoor is het breed genoeg :)

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:44

Ik heb ook nog een vraagje wat denk ik wel in dit topic past (overige topics waren al verlopen).

Ik heb een Barefoot Cheyene met VPS, daaronder ligt een Christ lamsvel half pad met Barefoot inlages (enkel).
Nou vind ik de inlages niet goed passen in de Christ lamsvel pad, ik heb teveel ruimte over aan de voor of achterkant (is maar net hoe ik de inlages erin schuif) en aan de zijkanten.
Ik denk dus dat de standaard inlages niet geschikt zijn voor de Christ lamsvel half pad naar mijn mening zijn ze dus te klein of hebben jullie er andere ervaringen mee? welke inlages gebruiken jullie?

Tevens heeft mijn paard na het rijden alleen waar de achterkant van het zadel gelegen heeft (net achter het midden op z'n rug) zweetplekken op zn rug en dus niet aan de voorkant/bij de schoft en begin van z'n rug is dit wel goed? De ruggengraat ligt trouwens wel vrij geen druppel zweet/natte plek op te zien *D

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 12:54

ik ga vanmiddag een foto maken van voor en na het rijden en hoe het zadel erop ligt

nee ze heeft geen spitse rug maar met de enkele inlages lag het zadel als ik er op zit(en ik weeg maar 60) naar mijn idee op de schoft en op de ruggegraad. maar zal vandaag eens rijden en kijken hoe de zweetplekken zijn.

ik heb een pad met schoftuitsparing (waar ik overigens niet om had gevraagt maar wel teogestuurd kreeg :( )
mocht iemand hem willen ruilen voor een normale grandeur maat 1?
deze uitsparing drukt ook op de schoft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:11

De pads van Barefoot / Grandeur worden al jaren met deze schoftuitsparing geleverd , dus je zult dan echt een oudere pad moeten zoeken :)

Je kunt vrij simpel testen of de ruggengraat vrij ligt :
leg een halstertouw o.i.d. in het geultje van de pad , zadel op zoals je normaal doet , en als het beestje rij-klaar is stijg je op en gaat in het zadel zitten. Laat dan iemand anders het touw via de achterkant rustig onder het zadel vandaan trekken , terwijl je zelf wat afwisselt met op het zadel zitten en in je beugels staan.

Het touw moet vloeiend onder het zadel uit komen , blijft het wat steken dan is er te weinig ruimte :)

Let wel dat je natuurlijk geen mega-dik touw of touw met knopen gebruikt , dat soort dingen :P

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:41

heb vandaag gereden met enkele inlages,
dat ligt veel beter(heb helaas geen foto,s mijn gsm was leeg) :o
maar ze had aan weerskanten van de schoft/ruggegraad ruim 3 cm droog.
dat is netjes toch?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:41

[quote="pmarena"]De pads van Barefoot / Grandeur worden al jaren met deze schoftuitsparing geleverd , dus je zult dan echt een oudere pad moeten zoeken :)

hihi ik heb hem dichtgestikt;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:49

Kan ook :D

Bij Agradi hebben ze een prima (en goedkope) pad die volgens mij ook dicht is vooraan :)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:42

aangezien ik mijn zadel hou en hij nu goed ligt mag hier een slotje op
bedankt voor jullie tips!
groetjes