Ander bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lambiekske

Ander bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:46

Ik weet dat er een heleboel topics over bitten staan maar ik heb geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Ik gebruik bij mijn merrie een dubbelgebroken watertrensje. Ze pakt steeds het bit vast en reageert niet echt goed meer op de teugelhulpen. Misschien is dit bit toch niet het beste voor haar. Ik zat te denken aan een ander bit. Ze heeft een niet te grote mond en ik wil er niet meteen een "scherp" bit in hangen maar wel iets waar ze beter op reageert en het bit aanneemt zodat ze makkelijker nageeft.
Iemand suggesties?

Jennyxx

Re: Ander bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:47

Misschien proberen om het probleem rijtechnisch aan te pakken ipv een ander bit? Heb je les? Doe je aan rechtrichten? Succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:50

Michien is het bit te beweeglijk? Ik zou eerst eens zoeken of er iets werkt zoals bustrens, enkel gebroken of ongebroken of een combinatie.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:15

Ja ik heb les, voor de rest loopt ze goed alleen wil ze het bit niet aanemen. Tandarts e.d. worden er 2 x PJ bijgehaald dus daar ligt het ook niet aan.

Dacht ook aan een enkelgebroken bit maar moet ik dan een dun of dik bit hebben?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:05

de dikte ligt aan de ruimte die je paard in zijn mond heeft.
dat kan niemand je hier vertellen

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:20

de dikte die past en dan zo dik mogelijk dat is vriendelijker.
bij watertrens doe ik er altijd bitringen tussen en bij andere trensen is het niet nodig. zou zelf eerst een enkelgebroken d trens proberen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:24

wil niet altijd zeggen dat een dik bit vriendelijker is,er zijn paarden met een klein mondje waar een dik bit veel te veel in de mond is. D of bustrens liggen vaak wat stiller in de mond en de dikte van het bit of enkel of dubbel gebroken is een kwestie van uitproberen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:25

Ik heb een bitje gehad waar ringetjes omheen zaten en dan kon hij het bit niet vastpakken, het was een gewoon trensje en ook de gewone dikte.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:07

Lambiekske schreef:
Ja ik heb les, voor de rest loopt ze goed alleen wil ze het bit niet aanemen. Tandarts e.d. worden er 2 x PJ bijgehaald dus daar ligt het ook niet aan.

Dacht ook aan een enkelgebroken bit maar moet ik dan een dun of dik bit hebben?

Gewoon dezelfde dikte? Neem aan dat die goed in de mond ligt.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:53

Ik zou gewoon een standaard bitje nemen, een bustrens. Niet te dik. Ze nemen dit vaak beter aan. Probeer ook meer met je zit en benen te werken ipv de teugel. Het zal even duren voordat ze dit begrijpt... uiteindelijk zal het werken! Probeer het vastpakken van het bit te negeren. Als je reageert dan wordt ze daar alleen maar sterker van.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:46

lexie2010 schreef:
Ik zou gewoon een standaard bitje nemen, een bustrens. Niet te dik. Ze nemen dit vaak beter aan. Probeer ook meer met je zit en benen te werken ipv de teugel. Het zal even duren voordat ze dit begrijpt... uiteindelijk zal het werken! Probeer het vastpakken van het bit te negeren. Als je reageert dan wordt ze daar alleen maar sterker van.

Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te zitten en niet te reageren op dat vastpakken maar toch neem ik de teugel onbewust strakker aan, voel het in m'n arm. Maar idd...als ik het negeer gaat het wel beter....effe blijven oefenen. ;)

Er raade me iemand het scholingsbit van Sprenger aan, iemand daar ervaring mee? (ik vind het er heftig uit zien....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:11

Een scholingsbit vind ik ook wel erg heftig.
Ik heb ook vele bitten geprobeerd. En heb nu een HH golden brass. Das een dubbel gebroken bustrens van speciaal materiaal.

Mijn paard heeft een klein mondje. Veel bitten waren te dik en nam ze niet goed aan. Op dit bitje loopt ze best lekker.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:13

heb het gisteren geprobeerd met een gewoon enkel gebroken bustrensje. Dat ging al stukken beter!
Schijnt dat een ongebroken bustrens zachter is???

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:15

Enkelgebroken, ongebroken en dubbelgebroken zijn alledrie zacht. Als je paard ruimte heeft voor enkelgebroken hoef je geen ongebroken bit te nemen (kijken of het rooster mooi opgetrokken is, dus niet hangend). Een ongebroken bustrens is heel stil in de mond, niet alle paarden kunnen dat waarderen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:17

Ik vind een enkel gebroken bitje. Helemaal niet zo vriendelijk. Die punt die in het gehemelte steekt. Ik zou dan kiezen voor dubbelgebroken of ongebroken.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:18

(kijken of het rooster mooi opgetrokken is, dus niet hangend).

Wat bedoel je precies?

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:19

De punt komt niet tegen z'n gehemelte want dan moet je wel heel raar aan de teugels trekken. Als je het bit in je handen houdt en je beweegt het, zie je dat het bit niet in het gehemelte kan steken.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:27

Ik heb mijn paard altijd met een leren bit gereden. Hier mag je geen wedstrijden mee rijden, dus toen probeerde ik es een dubbelgebroken bitje. Echter, hier werd mijn paard heel onrustig van, hij vond het niets. Een paar weken geleden heb ik toch (ondanks de verhalen van de punt) een enkelgebroken bustrens geprobeerd. En dat ging eigenlijk nog beter dan het leren bit.

Nu lees ik hier al weer iets over het ongebroken bustrensje. Wat eigenlijk meer op het leren bit lijkt dat de enkelgebroken bit en dus stiller zou moeten zijn in de mond.
Ik wil er nog es achter zien te komen wat het verschil is voor een paard tussen bustrens en d-trens...Dus mocht iemand hier dat toevallig weten? Misschien voor ts ook meteen verhelderend. Moeilijk is het allemaal heh lambiekske! Je wil het beste voor je paard, maar hoe kom je daar achter, zonder een fortuin aan bitten uit te geven...

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:31

Nou Elpharo...wat je zegt! ;) Het is echt moeilijk maar ik luister maar naar het paard. Ik had eerst een dubbelgebroken bit maar dat is niks voor haar. Gisteren liep ze zo rustig en gaf zo fijn na, en dat alleen al met een gebroken bustrens. Ik denk dat ik het hier maar laat en niet verder zoek, goed is goed....toch? ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:35

Een enkelgebroken bustrens voldoet over het algemeen prima, let er alleen op dat ze niet te dik zijn, 18mm is over het algemeen dik zat. Je hebt er ook van 24mm en ik ben zelfs wel eens een 28mm tegengekomen.
Een hangend rooster is een laag gehemelte, een opgetrokken rooster is een hoog gehemelte. Zeker met een laag gehemelte kan een paard last krijgen van een enkelgebroken bit, met een opgetrokken gehemelte is die kans nihil.

Nu even doorreageren op Elpharo.
Een ongebroken bustrens is heel stil in de mond en heel statisch, een leren bit is soepel en beweegt daardoor mee(r). Een enkelgebroken bustrens lijkt daardoor waarschijnlijk meer op leren bit dan een ongebroken variant.
Een d-trens heeft d-vormige ringen, hierdoor werkt hij ook aan de zijkant van het hoofd in als zijnde sturen, ook de kans dat je het bit door de mond trekt is hierdoor flink verkleind (al verwacht ik dat niet als je eerder met een leren bit heb gereden). Ook is dit bit heel stil in de mond
Een bustrens heeft ovale ringen, deze zijn ook stil in de mond, al is het een fractie minder omdat hij over de wangen kan schuiven, maar alsnog heel stil. Wel is dit bit makkelijker door de mond te halen, hoewel een watertrens nog makkelijker gaat.

Wil je uitzoeken wat het beste voor je paard is dan moet je kijken op stal. Vaak hebben paarden bitmaat 12,5 of 13,5. Als jouw paard dat ook heeft is het vaak op stal met een beetje overleg wel mogelijk om bitten van elkaar te lenen.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:52

Dan laat ik de tandarts wel even meteen kijken naar haar gehemelte en bit.... Thanks! +:)+
(hoe kom je aan al die wijsheid? ;))

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:55

Let er wel goed op dik het bit moet zijn. Bij mijn paardje past geen dikker bit dan 14mm.

Bij mij op stal zijn ze ook een klein iel paardje aan het inrijden met een enkel gebroken bustrens maar echt zo'n ouderwetse hele dikke. Dat lijkt me dus echt niet passen arm paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:44

Ik lees heel veel, ooit begonnen op bokt maar al snel overal, en vragen stellen, tot in den treure. Ik heb al heel wat mensen gevraagd waarom ze wat gebruiken. Dan nog wat eigen ervaringen erbij. Ik had al 10 bitten toen ik enkel nog op manegepaarden reed, puur om te kijken waar lopen ze lekker op. (ik reed altijd langere tijd op dezelfde). Veel maat 13,5 dus veel uit te wisselen. En ondertussen kan ik links en rechts ook wel eens bij een wetenschappelijk onderzoekje.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:21

Als de overstap dubbelgebroken-enkelgebroken al zoveel effect heeft zou je het hierbij kunnen laten, maar je zou ook kunnen zien of er nog andere bitten zijn waarop ze nog wat fijner loopt. Je kunt redelijk veilig de conclusie trekken dat ze niet blij is met gewriemel in haar mond, dus mocht je verder willen kijken dan is dat het beste bij een bit dat zo min mogelijk wriemelt.
Een ongebroken trens dus, dan kan van rvs maar ook een nathe-bit kan het overwegen waard zijn (is flexibel).

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:22

Ik denk dat ik nog een ongebroken bustrens in argentaan probeer en eventueel een gebroken bustrens in argentaan maar dan een maat dunner dan ze nu heeft. Dan heb ik een keus uit drie.... en anders hou ik het bij de gebroken bustrens waar ze gisteren zo lekker op liep! :)