Waar kan ik een danger bit kopen voor een moeilijke b-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jientje

Waar kan ik een danger bit kopen voor een moeilijke b-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:55

Ik ben op zoek naar een danger bit voor onze welsh b-pony. Op moment rijden we met een pessoa bit maar dit is niet voldoende. Op aanraden van mijn lesgeefster zoek ik nu een danger bit maar kan er alleen maar vinden voor d-pony's of paarden.
Wie kan mij helpen.

Tigra_

Re: Waar kan ik een danger bit kopen voor een moeilijke b-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:02

Ik weet dat je er niet om vraagt en je het waarschijnlijk niet wil weten maar zou op zoek gaan naar een andere instructrice heb geen idee over welk bit je het hebt waarschijnlijk scherper als een pessoa. Maarja vraag je zelf eens af waar je dan gaat eindigen als het steeds scherper moet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:34

Een danger bit is vele malen milder dan een pessoa, afgezien van dit begrijp ik het advies van je instructrice ook niet zo. Een danger bit is een dubbel gebroken bit die bij de kleinste (tegen)druk als een ongebroken bit werkt. Nadeel vind ik dat ze amper als dubbel gebroken werken en niet zo fijn inwerken als een echt ongebroken bit. Wij hebben er geen goede ervaringen mee. Probeer gewoon eens een ander bitje zoals een enkel of ongebroken, mss wat dunner of juist wat dikker. daarbij zul je een probleem vaak rijtechnisch op moeten lossen.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 06:59

Ik ben al toe aan mijn derde bit. De pony is ook al naar de tandarts geweest en heeft pas bezoek gekregen van de osteopaat. Hij loopt wel beter maar kan echt wel heel sterk zijn.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:13

aslo schreef:
Een danger bit is vele malen milder dan een pessoa, afgezien van dit begrijp ik het advies van je instructrice ook niet zo. Een danger bit is een dubbel gebroken bit die bij de kleinste (tegen)druk als een ongebroken bit werkt. Nadeel vind ik dat ze amper als dubbel gebroken werken en niet zo fijn inwerken als een echt ongebroken bit. Wij hebben er geen goede ervaringen mee. Probeer gewoon eens een ander bitje zoals een enkel of ongebroken, mss wat dunner of juist wat dikker. daarbij zul je een probleem vaak rijtechnisch op moeten lossen.

Wat ik nu even niet snap: ik lees zo vaak dat een gewoon ongebroken bit zonder hefboomwerking (dus géén stang!) eigenlijk ook best wel een vriendelijk bit is... Dat danger-bit werkt bij teveel druk in als een ongebroken bit, dus wat is dan de toegevoegde waarde ervan? Het zou toch de bedoeling moeten zijn dat het bit dan juist strenger inwerkt? Of heeft zo'n bit nog een bepaalde hefboomwerking?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:10

Die toegvoegde waarde snap ik dus ook niet daar idd een ongebroken trens net zo 'vriendelijk' is (kan zijn) als bijv. een dubbel gebroken. Volgens de toelichting van de makers zou de functie ongebroken dus idd een sterkere inwerking betekenen, zodat als een paard zich sterk maakt je 'meer te vertellen' hebt. Bullshit dus m.i.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:14

jientje schreef:
Ik ben op zoek naar een danger bit voor onze welsh b-pony. Op moment rijden we met een pessoa bit maar dit is niet voldoende. Op aanraden van mijn lesgeefster zoek ik nu een danger bit maar kan er alleen maar vinden voor d-pony's of paarden.
Wie kan mij helpen.

Met zo'n reden van je leefgeefmens zou ik op zoek gaan naar een andere lesgever.

De reden waarom veel bitten niet in kleine maten verkrijgbaar zijn is vaak omdat die gereden worden door kleine kinderen die hun handelen niet kunnen overzien.

wil je toch perse weten welke maten er verkrijgbaar zijn:
wwww.sprenger.de
danger is, dacht ik, van horse&more, en dat is Sprenger.
watertrens variant vanaf 11.5 cm.
Laatst bijgewerkt door Alane op 02-07-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:16

mairead schreef:
Wat ik nu even niet snap: ik lees zo vaak dat een gewoon ongebroken bit zonder hefboomwerking (dus géén stang!) eigenlijk ook best wel een vriendelijk bit is... Dat danger-bit werkt bij teveel druk in als een ongebroken bit, dus wat is dan de toegevoegde waarde ervan? Het zou toch de bedoeling moeten zijn dat het bit dan juist strenger inwerkt? Of heeft zo'n bit nog een bepaalde hefboomwerking?

Nee, het bit wordt bij druk dus vriendelijker, daarom snap ik niet zo goed waarom die niet toegestaan zijn door de KNHS.
Je hebt ze wel mt verschillende bitringen, waardoor er bijv. meer inwerking komt op de nek, maar dat staat los van het mondstuk.

Alleen denken veel mensen dat het bit scherper wordt...

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 14:43

Sorry maar heb een heel ervaren lesgeefster die zelf ook al serieuze prestaties heeft geleverd in de dressuur. Ik rijd zelf M1 dressuur en heb die pony zelf eens gereden. Hij is echt niet simpel in zijn mond en maakt zich met momenten toch wel zo sterk dat ik als volwassene er moeite mee heb.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:25

Schijnbaar niet ervaren genoeg dat het opgelost moet worden met de ijzerwinkel van de ruitersportzaak.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 15:29

Ik vind het straf dat je zo een dingen durft schrijven over iemand die je niet eens kent. Mijn vraag was eigenlijk waar ik zulk bit kan kopen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:33

Laatst bijgewerkt door charily op 02-07-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:34

jientje schreef:
Wie kan mij helpen.

en daar heb ik je mee geholpen...
geschreven waar je info kunt vinden, welke maten er te verkrijgen zijn, waar je de diverse soorten kunt vinden/bekijken
en dus ook over je lesgeefmens....

nu een pessoa, dan ene danger, volgende week prikkeldraad, je neemt de oorzaak niet weg.... je verdoeselt het...
en een goed lesgeefmens verwijst niet naar de ijzerwinkel van de ruitersportzaak, die zoekt een oplossing in het rijtechnische. Als andere oorzaken zijn uitgesloten: slecht of niet meer passend zadel, gebit, benen, etc....

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 15:51

Mijn dochter heeft een paar maanden geleden een nieuw zadel gekregen, het gebit is nagekeken en de pony heeft een paar weken geleden een beurt van de osteopaat gekregen. Het is ook niet mijn bedoeling om het bit altijd te gebruiken. Maar gewoon voor een tijdje en dan wil ik haar ook terug met een gewoon bit laten rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:37

Dat een zadel nieuw is, wil niet zeggen dat het nu nog goed past... spieren ontwikkelen zich, meer bespierd minder bespierd....
Het zijn maar voorbeelden.

Het advies om een scherper bit te proberen, was voor mij aanleiding genoeg om een ander lesgeefmens te zoeken voor mijn dochter... en die lesgever heeft de sporen ruim voldoende verdient.... maar kon schijnbaar niet overweg met deze combinatie...

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:45

Het zadel is gecontroleerd door iemand die zadels thuis komt passen dus dat moet normaal ok zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:49

nope...hoeft niet, je paard kan binnen 2 maand zo veranderen dat een zadel niet meer (goed) past. winter zomer conditie, meer minder bespiering....

en dan heb je zadelpasser die echt niet weten wat ze doen :D

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:15

volgens mij is dit helemaal niet de vraag van de TS, ze wil alleen weten waar ze dit bit kan kopen...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:32

Misschien zoekt de instructrice het wel bewust in een minder scherp bit.
Dat wil ook nog wel eens wonderen doen.
Maar ik ben het met Alane eens dat de ijzerhandel geen echte oplossingen biedt. Dat doet alleen beter rijden.
Het Danger bit is in elk geval een heel erg veel minder akelig bit dan een Pessoa. Dat is in elk geval al een vooruitgang.
Pessoa's horen in mijn ogen niet thuis in de handen van kinderen op B-pony's,(of is het een sectie B, want dan is het een C-tje)
eigenlijk bij geen enkel kind

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 19:52

Mijn dochter is inderdaad nog maar 8 jaar maar ze is wel al vierde provinciaal geweest en de laatste wedstrijden heeft ze met haar andere pony allemaal gewonnen. Ze heeft een heel voorzichtige hand en trekt niet (of zelden) in de pony's hun mond. Ze rijdt haar proefjes ook netjes aan de teugel (behalve die moelijkere b die krijgt ze soms aan de teugel). Een danger bit zou ik nooit aan de jongste geven die trekt vrij hard in de mond van een pony.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:35

De danger is niet toegestaan op wedstrijden..
Daarnaast is danger eigenlijk alleen het mondstuk.. je hebt verschillende ringen.
Als ik lees dat ze nu met pessoa rijdt, geloof ik niet dat lesgeefster weet dat het bit juist minder scherp is, anders zou ze niet toestaan met pessoa te rijden, en lijkt mij dat TS anders had gereageerd... nl geweten had dat het bit zachter was dan er nu gebruikt wordt.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 21:38

De pessoa is gebruikt omdat de pony erg druk was en moeilijk te houden. Nu loopt de pony vaker nageeflijker wat beter is voor de ruiter en ook voor de pony zijn rug en nek. Enkel in galop is hij met momenten nog te sterk.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:11

Even een vraagje
Ik begrijp uit je berichten dat je zelf ook de b-pony rijdt? Zo lijkt het nl. wel.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:34

Af en toe kruip ik daar wel eens op als hij echt moeilijk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:50

Waar de rijkunst ophoudt beginnen de hulpmiddelen.
Gauw een andere instructrice zoeken.

Nu ga je naar een scherper bit, wat wordt het volgende maand? Hoe eindig je? Met prikkeldraad in de mond?!
Probeer het eerst een rijtechnisch op te lossen.