De (slechte) werking van het bit? Graag jullie mening!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EAW

De (slechte) werking van het bit? Graag jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:01

Hoi,
ik weet dat er al vele topics over de werking van het bit zijn, maar aangezien ik nergens iets terug hebben kunnen vinden over deze opvattingen, zou ik toch graag een nieuw topic openen.
Iemand liet mij gisteren dit filmpje zien:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
Ik voelde me na het kijken ongeveer een paarden mishandelaar, en snap eigenlijk nog steeds niet dat áls(!) dit echt waar is, waarom zoveel mensen dan nog steeds met bit rijden, of ook maar met een lepel bit zonder de precieze werking ervan af te weten!

Ik zou graag jullie mening hierover willen weten, maar hou het alsjeblieft wel netjes.

Noortje

geerke

Re: De (slechte) werking van het bit? Graag jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:06

dit filmpje is gemaakt door arno....we weten allemaal hoe hij denkt over een bit.
Ik ben van mening dat niet het bit schadelijk is ,maar de ruiter die er aanhangt.
Ik ga zelf het liefst voor een dikke trens,en hoe meer fratsen en kilo's krijg ik een niet prettig gevoel bij...ook hefboomwerkingen enzo.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:12

geerke schreef:
dit filmpje is gemaakt door arno....we weten allemaal hoe hij denkt over een bit.
Ik ben van mening dat niet het bit schadelijk is ,maar de ruiter die er aanhangt.
Ik ga zelf het liefst voor een dikke trens,en hoe meer fratsen en kilo's krijg ik een niet prettig gevoel bij...ook hefboomwerkingen enzo.

Dat weet ik inderdaad ook, maar ben erg benieuwd wat andere bokkers hiervan vinden ;)

Maar ben jij dan niet bang dat je bit op bepaald, pijnlijk bot of spiergebied drukt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:16

Het is misschien een beetje overdreven, maar je kan een paard inderdaad flink pijn doen met een bit als je het verkeerd gebruikt. Enkelgebroken bitten worden al langer afgeraden omdat ze in het gehemelte kunnen prikken als dat laag hangt.
Maar als je niet terugtrekt en niet te ruw bent dan kan een bit ook best vriendelijk zijn natuurlijk :)
Maar het is altijd goed om er over na te denken, en om bitloos eens uit te proberen :) Voor de lol, om meer vertrouwen te krijgen in je paard, of om je paard die vrijheid in zn mond te gunnen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:22

Noortje_444 schreef:
geerke schreef:

Dat weet ik inderdaad ook, maar ben erg benieuwd wat andere bokkers hiervan vinden ;)

Maar ben jij dan niet bang dat je bit op bepaald, pijnlijk bot of spiergebied drukt?

je ziet in andere animaties dat het bit naar beneden hangt,de bitringen hangen naar beneden zodat het ijzer inderdaad op de lagen rust....zo zit een bit niet in de mond van een paard.
Het bit word enigzins omhoog gehouden door de bakstukken,en rust als het goed is niet echt op de lagen.
Je kunt wel veel schade aanrichten met een bit,en dan maakt het niet zoveel uit wat voor bit....hoewel de hefboomwerkingen veel strenger zijn.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:24

de slechte werking van bitloos rijden kan er volgens mij ook wel in hoor!
dat is soms ook wel om te janken als je ziet hoe sommige mensen ermee omgaan!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:25

oh, gossie

gebruik even de zoekfunctie, dan zul je zien hoe bokkers erover denken.

er zijn denk ik al zo'n 13862.258 topics hierover...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:25

Je moet het zien als het hoofd verticaal hangt, als het paard aan de teugel loopt, dan drukt het bit wel degelijk op de lagen als je aan de teugels trekt :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:28

8nnemiek schreef:
Je moet het zien als het hoofd verticaal hangt, als het paard aan de teugel loopt, dan drukt het bit wel degelijk op de lagen als je aan de teugels trekt :j

Maar een beetje fatsoenlijk ruiter trekt niet aan de teugels..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:30

Maar het gros van de ruiters is niet fatsoenlijk :Y)
Én er staat bij engels rijden altijd druk op de teugels dús ook altijd druk op de lagen.

Zoals ik in de eerste post al zei: als je het bit goed gebruikt kan het heel vriendelijk zijn :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:34

Bij een continue teugeldruk kan er veel druk op de neus ontstaan met bitloos rijden en natuurlijk is het bit niet even fijn, maar dat is bitloos ook niet, het gaat er gewoon om hoe je ermee om gaat!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:35

8nnemiek schreef:
Én er staat bij engels rijden altijd druk op de teugels dús ook altijd druk op de lagen.

Ik rij officieel ook engels, maar ik heb dat niet hor..
Hmm...ik rij op z'n jibbels dan denk ik. :P
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 01-07-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:36

Ik ben van mening dat wanneer je een bit goed gebruikt, dit geen negatieve gevolgen heeft.
Zoals eigenlijk met een heleboel dingen die je niet hoort te gebruiken als marteltuig, maar die een gewone werking kunnen hebben bij juist gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:37

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:41

Hoeveel pijn een bit doet, hangt heel erg af van hoe het gebruikt wordt, dus van de hand van de ruiter. Als je na het rijden pijn in je handen hebt, doe je iets niet goed, als je continu loopt te trekken ook niet.

Ik ben niet tegen het gebruik van het bit, maar wel tegen het misbruik ervan. Ook bitloos kan je een paard pijn doen als je niet vriendelijk in je hand bent. Alleen doet het dan ergens anders pijn dan in de mond. Daar kunnen dan weer bontjes tussen geperst worden :Y)

Ik zou graag ook bitloos willen proberen, maar aangezien ik geen eigen paard heb, is dat lastig. Ik twijfel er overigens niet aan dat de manege waar ik rij er geen moeite meer zou hebben als ik een eigen bitloos hoofdstel zou aanschaffen en daar mee zou rijden. Moet ik toch nog eens navragen.. (Eigen hoofdstel op manegepaarden wordt vaak toegestaan, mits het past en er geen vreemde/overbodige/scherpe/ambitieuze bitten aan gehangen worden.)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:43

Morimann, als je eens bitloos wilt rijden ben je van harte welkom hoor! Mijn ony word zowel met als zonder bit gereden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:45

Tja, er zijn mensen die met bit kunnen rijden omdat ze nog nooit van rukken en plukken hebben gehoord en sommige mensen, die kunnen er gewoon niet mee omgaan (dus de mensen die juist wél rukken en plukken..). Hij had trouwens ook filmpjes geplaatst van dat bitloos ook werd 'misbruikt' (dat was op de bitloze dressuurwedstrijden) en er net zo goed weer gerukt en geplukt werd. Dus is hij dan tegenstander van met bit en bitloos?

edit; zinsopbouw verbeteren
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 01-07-10 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:46

8nnemiek schreef:
Maar het gros van de ruiters is niet fatsoenlijk :Y)

Zoals ik in de eerste post al zei: als je het bit goed gebruikt kan het heel vriendelijk zijn :)

Nou dan weet ik niet hoe jij rijdt.
Als het goed is heb je een constante verbinding met de paardenmond. Een licht verend contact.

Geen continue druk op de teugels die je zover doorvoert dat het op de lagen duwt. Dan doe je het echt verkeerd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:47

En zoals al eerder genoemd om antwoord te geven op vraag van TS. Het bit is zo sterk en scherp als de ruiterhand die hem bedient.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:49

Marchador schreef:
Morimann, als je eens bitloos wilt rijden ben je van harte welkom hoor! Mijn ony word zowel met als zonder bit gereden.

:) Amersfoort is wat uit de richting, maar ik zal er over nadenken. Bedankt voor het aanbod in elk geval!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:50

Zucht, volgens mij is hier 2 weken geleden nog een topic over geweest..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:59

Het lijkt wel alsof een aantal mensen hier vinden dat ze zich moeten verdedigen dat ze met bit rijden.. Voelen jullie je aangevallen omdat iemand zegt dat bitten niet zo vriendlijk zijn als men vroeger dacht? Raar hoor. Dan is het net alsof je zelf eigenlijk wéét dat je iets fout doet. Als je met bit rijdt en je vindt dat het goed gaat dan hoef je je toch niet te verdedigen?

Ik lees geen goed onderbouwde reacties van die mensen.. Als je het niet zelf hebt onderzocht of betrouwbare bronnen hebt, hoe weet je dan dat je zelf gelijk hebt en dat het filmpje niet klopt? Want er zit absoluut een kern van waarheid in. Daar moet je ook voor open staan. Als je een goede mening wil vormen dan moet je het eerst van beide kanten bekijken.

Ik rijd ook met bit, met een hele gemene met hefboomwerking nog wel :Y) Maar ík weet dat een bit in de verkeerde handen zelfs de lagen kan openrijten, het kaakbot kan versplinteren (ken nl een paard waarbij dat is gebeurd) en ik doe ook regelmatig bitloos/hoofdstelloos rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:01

@8nnemiek
Omdat er elke 2 weken een topic hierover komt en het een beetje zat word om elke keer weer te gaan uit leggen dat dat filmpje onzin is.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:04

8nnemiek schreef:
Het lijkt wel alsof een aantal mensen hier vinden dat ze zich moeten verdedigen dat ze met bit rijden.. Voelen jullie je aangevallen omdat iemand zegt dat bitten niet zo vriendlijk zijn als men vroeger dacht? Raar hoor. Dan is het net alsof je zelf eigenlijk wéét dat je iets fout doet. Als je met bit rijdt en je vindt dat het goed gaat dan hoef je je toch niet te verdedigen?

Ik lees geen goed onderbouwde reacties van die mensen.. Als je het niet zelf hebt onderzocht of betrouwbare bronnen hebt, hoe weet je dan dat je zelf gelijk hebt en dat het filmpje niet klopt? Want er zit absoluut een kern van waarheid in. Daar moet je ook voor open staan. Als je een goede mening wil vormen dan moet je het eerst van beide kanten bekijken.

Ik rijd ook met bit, met een hele gemene met hefboomwerking nog wel :Y) Maar ík weet dat een bit in de verkeerde handen zelfs de lagen kan openrijten, het kaakbot kan versplinteren (ken nl een paard waarbij dat is gebeurd) en ik doe ook regelmatig bitloos/hoofdstelloos rijden..

Mag ik vragen hoe je tot deze rare conclusie komt?
En waarom zou ik moeten bewijzen dat het filmpje niet klopt? En hoe kom jij erbij dat er een kern van waarheid in zit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:07

Nou asyaa, simpel toch?
Je plaatst de link naar het vorige topic met een vriendelijke smiley erachter, zoekt de TEM knop, klikt aan 'dubbel topic' et voila :Y)