zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:33

help ! }:0

ik zit echt met een dilemma wie kan mij info geven ? :D

het zit zo : ik heb een jonge kruising friese ruin die rondgeribt is en een behoorlijke korte rug heeft . ( kentaur-sommer-wintec isabell werth) zadels glijden naar voren op zijn schouders waardoor hij niet meer fijn kan lopen en kan nageven ...hij word rennerig en stram.

wie o wie heeft suggestie's voor andere merken zadels die rond aflopende kussens heeft ? dus geen vlakke uitstekende kussens van achteren want deze zadels zijn echt te lang voor op zijn rug

onley

Re: zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:35

mischien een zadelmaker laten komen

Tessje_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:37

ik heb het zelfde probleem.. ik heb een 5jarige kwpn ruin die mega rond geript is, mijn kentaur zadel lag echt bagger.. ik heb nu bij het gareel een chamberlain inventerness 2 gekocht.. een super zadel en mn paard loopt er 100 keer beter onder..

succes! ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:39

oohh zie dat ik per ongeluk mijn topic 2 x heb gepost ...sorry

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:48

Er zijn veel mensen (en paarden) met dit probleem. Ik ben er zelf ook mee bezig. De boomloze zadels zijn al snel de deur uit gegaan. Daarna kwam er een Massimo. Hoewel dit zadel wel een aanrader is voor dit type paard werkte het voor de mijne toch niet optimaal. Ik heb vanochtend (na het thuis testen) een Zaldi Vila Endurance besteld.
Het verschil met de andere zadels is dat dit zadel opgebouwd is uit de boom met kussens en zadelzitting, maar dat vaste zweetbladen ontbreken. Hiervoor in de plaats heb je 2 losse zweetbladen waar je beugelriem doorheen loopt. Hierdoor heb je dus feitelijk niets meer met de schouder te maken en zijn de enige criteria dat de bovenkant (boom, lengte en kussens) moeten passen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:51

onley : die is er al bij geweest ninon schutte ..zelfs die moest een speciale mal maken omdat hij een aparte bouw heeft ... hij is 3,5 en vollop in de groei en training dus ik kan en wil nog geen zadekl aan laten meten dat is me te duur ...ik moet helaas voorlopig iets anders zien te vinden wat aardig ligt .

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:52

tessje ..ik zal eens even kijken wat dat voor zadels zijn ;) dankje :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:52

Gelukkig ik ben dus niet de enige. Ik heb een fjord van 12 jaar, geen schoft, korte rug en rondgeribd. Ik heb haar nu bijna 2 maanden en geen zadel wat goed ligt bij haar. Als het mag hou ik dit topic in de gaten want hier kan ik ook wat van opsteken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:53

Een WOW blijft aanpasbaar naar mate het paard groeit, én bovendien kunnen er één maat kleinere (in vergelijking met je zitting) kussens onder.. :o

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:54

Ik heb voor mijn korte ronde een Wow nu.
En bij een jong paard wel een aanrader omdat ie "mee kan groeien".

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:15

wow zadels dat was nog niet in me opgekomen :D dank jullie wel zal eens rondkijken of er 2de hands niet iets te koop staat

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:19

Ik heb ook zo'n rondgeribt paard met korte rug en weinig/geen schoft. Voor haar heb ik een Massimo Trail. Ben erg tevreden over dit zadel, het ligt goed op haar rug en ik zit er heel netjes en lekker in.
Massimo Trail kan nu ook met extra korte kussens geleverd worden.
Voor een jonkie is een WOW inderdaad misschien een beter alternatief, die kun je nog aanpassen naar mate je paard verandert.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:20

ik had al in je andere topic gereageerd, een kieffer aachen dus,
het is even zoeken, maar ze zijn er tweedehands wel hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:21

MarissaM schreef:
wow zadels dat was nog niet in me opgekomen :D dank jullie wel zal eens rondkijken of er 2de hands niet iets te koop staat

je kan niet zomaar een tweedehands wow op je paard leggen hoor,dat luisterd erg nauw.
Je zal precies zijn maat moeten weten van de vorm van zijn rug of je een flat of curved tree nodig hebt, welke kussens en hoe breed je kussenkanaal, dan de kussens aan de voorkant bij de schouders met of zonder tab? kortom bel s een wow leverancier en vraag om advies ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:29

ohh haha ... dankje wel dat je het even vermeld :P zal een info vragen bij een leverancier.

criollolover : haha ja klopt ben al druk aan het zoeken :D

kwam zelf met een idee .... ainsley verstelbare boom ??? wie heeft daar ervaring mee ? :D

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:34

Ik heb precies hetzelfde probleem
Ik heb een haflinger met een zeer korte rug

Ik had een kieffer aachen 18 inch en een barefoot cheyenne maat 2
Beiden waren van mijn oude paardje, en helaas...bleken dus toch op de lendenen van mijn haf te liggen ( na constatering saddle master fitter)
Nu heb ik een euroriding diamant vz met wijde boom, 17 inch
Eigenlijk voor het mooie iets te klein voor mijn billen, maar het ligt als een huis en heeft nog niet geschoven
Het is alleen echt mijn droomzadel niet hoor

Ik heb diverse zadelmakers in Nederland benaderd en eigenlijk komen ze allemaal met dezelfde merken aan

-massimo
-kent&masters

En ik kreeg een aantal keer de tip om een ijslander zadel te proberen, maar dat vind ik niets

En heel soms heeft wintec ook nog weleens kans van slagen
Ik heb een wintec pro cair gekocht van 1 jaar oud, maar daar zit geen goede boom in
Die moet dus nog nagekeken worden

Verder is het met een kort paard vaak lastig, omdat je niet bestaande maten nodig hebt
Als je bijv zelf geen maatje 36 hebt, heb je bijv een onmogelijke combinatie nodig: een 17,5 inch zadel met de maat kussens van een 17 inch zadel ( maatwerk dus)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:38

Zadel op maat maken?
Mooie prijs bij Ninon Schutte.
Ik heb bijna zelfde probleem. Rondgeribt, korte rug maar wel een schoft.
Met extra korte kussens, die niet te koop zijn op wat voor een zadel dan ook.
Na vijf zadels gereden te hebben toch maar bij haar een maatzadel aan laten meten!!En zit Perfect!

http://www.zadelatelier.nl
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 30-06-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:40

Ik heb een ainsley met verstelbare boom gehad. Vond het een erg fijn zadel, zat lekker. Het verstelbare maakte het zadel ook kwetsbaar en ging uiteindelijk ook kapot helaas. (ondanks heel netjes gebruik).

Voor mijn Lusitano, ook erg kort en rond geribt, heb ik nu een Kieffer Amsterdam. Zoeentje met een kunststof boom die enigsinds flexibel is. Bovendien kunnen ze de boom middels warmte (infrarood dacht ik) smaller of breder maken als het paard in bespiering veranderd. Het zadel is overigens speciaal ontwikkeld voor korte paarden en heeft geen keilkussens achter. Het zadel vond ik best duur maar juist doordat de boom mee kan veranderen met het paard heb ik toch besloten om het te kopen. Heb hem nu een jaar en totaal geen spijt!
Moet er wel bij zeggen dat mijn paard een vrij hoge schoft heeft en ik geen idee heb hoe dit zadel ligt bij paarden met een lage schoft. Misschien kun je hiernaar informeren?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:43

Mijn Luc childeric paste prima op mijn rondgeribte merrie met extreem veel beweging in haar rug. Die duwde dus zelf alle zadels naar voren. Maar deze bleef heel goed liggen ( ik zeg bleef omdat na 8x rijden mijn paard geblesseerd raakte)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:44

prestige venus! Dat is een heel kort, klein zadel. Heel fijn!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:53

MiniMouse, mijn Hulsebos had ook extra korte kussens.
Is idd niet standaard, maar denk dat je bij zadels die voor jouw paard opgebouwd worden zulke dingen gewoon te regelen zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:56

het risico met zo een jng paard dat als je een zadel op maat laat maken dat je lieffie er met een jaar of wat uitgegroeid is...met de wow heb je dat risico niet zo snel er valt erg veel te verstellen of aan te passen,ik zie erg veel mensen met jonge paarden die geregeld hun zadel moeten laten aanpassen door groei,en te vaak lukt dat niet en moet er weer een nieuw zadel gezocht..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:59

ik heb een massimo gekocht deze week voor mijn brede, rondgeribte new forrester met korte rug en weinig schoft
zadelmaker vond het een erg fijn zadel

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:02

Wij hebben precies zo'n fries staan, en deze past de ijslandse zadel als gegoten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:19

ALs een 18 inch op je paard past vind ik niet dat ie een erg korte rug heeft. :)