Hoe borstels goed schoonkrijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Hoe borstels goed schoonkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:12

Hoe krijg je je borstels nou weer ècht goed schoon? Heeft iemand de gouden tip?

enniee

Re: Hoe borstels goed schoonkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:12

in een sopje leggen met dettol of iets anders wat alle bacterien eruit haalt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:15

Gewoon in de wasmachine steken, zijn ze terug gelijk nieuw als je ze eruit haalt. Voor de zekerheid best in een kussensloop ofzo steken.
Ik steek daar al mijn borstels in, roskam en al. Uiteraard als je een ijzeren roskam hebt, die er niet bij steken ;)

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:16

Ik trek ze "schoon" dus losse haren eruit en het meeste aan stof met zo'n stalen roskam voor honden met een rijtje ronde tandjes. Gebruik dat ding standaard als ik een borstel gebruikt heb voordat hij weer terug de borstelbak in gaat.

Daarnaast gooi ik de hele zwik regelmatig in het wasmachine met een scheut dettol en een schepje soda. Daarna gooi ik de vuile handdoeken uit de stal, singels, kunstof peesbeschermes e.d. in de was. Als dat allemaal gedraaid heeft, wasmachine een keer leeg na laten spoelen, filters schoonmaken en alles weer schoon en netjes.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:17

Mijn voorkeur gaat ook sterk uit naar de wasmachine. Sopje heb ik al gedaan. Het helpt wel wat, maar ècht schoon is het nog niet.

Maar ik ben bang dat de borstels te hard zijn voor de wasmachine, zelfs met kussensloop, en dat ik deuken in m'n trommel ga krijgen. Of kan het echt zonder problemen?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:18

Ik heb daar nog nooit problemen mee ondervonden. Geen deuken in de wasmachine :) Ik steek mijn borstels er ook niet elke week in natuurlijk, 2x per jaar ofzo?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:23

als je ze in de wasmachine doet inderdaad in een kussensloop. gooi er ook een paar oude handdoeken bij voor wat meer opvulling.

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:03

Ik haal eerst alle haren eruit met de hoevenkrabber of manenkam en dan gooi ik ze in het sop :)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:24

kleine vuiltjes kan je makkelijk wegaheln door tegen een hoekje van een muur de schuren. maar echt schoon maken doe ik met sopje, met dat spul waar geen toegevoegde dingen bijzitten.

Dopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:25

In bad :D MEt een flinke scheut dettol erbij... Daarna goed uitspoelen buiten leggen om te drogen :j

Wel echt goed uitspoelen... Paardenhuid vindt Dettol niet zo leuk... :)

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:45

Horseware schreef:
Mijn voorkeur gaat ook sterk uit naar de wasmachine. Sopje heb ik al gedaan. Het helpt wel wat, maar ècht schoon is het nog niet.

Maar ik ben bang dat de borstels te hard zijn voor de wasmachine, zelfs met kussensloop, en dat ik deuken in m'n trommel ga krijgen. Of kan het echt zonder problemen?

In dat geval had mijn wasmachine al jaren geleden de geest moeten geven. Ik heb een Siemens wasmachine en mijn borstels gaan er los dus zonder kussensloop in. Geen butsen in de trommel en ook de glazen deur geen probleem. Het is wel een klereherrie als ze aan staan maar goed de wasmachine staat in de bijkeuken dus daar heb ik geen last van verder. Bij twijfel kun je de trommel opvullen met oude handdoeken, zodat de borstels niet alle kanten opvliegen.

_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:53

Ik heb vaak ook het probleem dat mijn roze poetskist bruin is van het afgelikt worden.
Dan vul ik mijn poetskoffer met warm water, sopje erbij,
haren uit de borstels halen, plons erin, uurtje laten staan en dan de rest van de haren weghalen,
klaaaar :)

Belsknolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:35

Ik doe ze ook in een sopje van dettol, maar ga de wasmachine ook eens proberen, heb paardenhanddoeken zat om erbij te gooien :Y)

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:38

ik doe er ook een scheut dettol in enlaat dan een paaar uren trekken en dan een nacht drogen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:38

Bedankt voor alle tips *D

Ik heb de borstels voor zover mogelijk haarvrij gemaakt en in een sopje laten voorweken en vervolgens samen met een heel stel oude handdoeken in de wasmachine gedaan en ze zijn er brandschoon uitgekomen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:42

Hmm wij gebruiken 1 wasmachne standaard voor paardenpsullen. En tja hij gaat niet lang mee, jaartje of 2 met een 2ehandse. Maar daar gaan zo'n 1x in de 1 a 2 maanden alle borstels van de manege in. + zo'n 25 dekjes + singels per maand en zomers ook de dunnere winterdekens.

*zielige wasmachine eigenlijk*

chantaleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:31

Aller beste manier vind ik pure soda...je weet niet wat je ziet in een emer gooien laten weken half uur later uitspoelen en klaar

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:36

Ik was de borstel in groene zeep sopje of in de biotex. Net wat ik voorhanden heb. Wasmachine is eigenlijk ook wel een goeie. Voorkomt een hoop geklieder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:42

Ik pulk na het poetsen alle losse haren eruit. En als ze echt goor zijn koop ik nieuwe. Het kost bijna niks.
In de wasmachine gooien vind ik smerig en goed is het niet.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:25

Tja, het is een wasmachine die alleen voor paarden en hondenspullen wordt gebruikt. Dus ik zie het probleem van smerig niet zo :D

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:09

wasmachine, nog nooit gedaan ga ik eens doen XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:06

_Natasja_ schreef:
Tja, het is een wasmachine die alleen voor paarden en hondenspullen wordt gebruikt. Dus ik zie het probleem van smerig niet zo :D

Tja dan is 't een ander verhaal ;-)

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:12

Eerst haren eruit halen. Even ergste smerigheid eraf spoelen. Even laten weken in een emmer! Daarna hoppa in een kussensloop in de wasmachine! Ditzelfde doe ik ook met mijn peesbeschermers (A)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:14

Ik heb ook 2 aparte wasmachines, en de borstels gaan dus in de "paardenwas".

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:03

Probeer eerst de meeste haren uit je borstels te halen met je rosborstel, en dan alles in een (oude)kussensloop en wassen maar :P