Ervaring met sprengerbitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Ervaring met sprengerbitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:11

Ik zag ze van de week hangen in de ruitersportzaak en heb t even overwogen maar ben toch met een gewoon dubbelgebroken bitje thuisgekomen.
Wat zijn de voor- en nadelen van een sprengerbitje en wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb t overwogen omdat t mss voor t paard plezieriger is maar weet niet zeker of het wat uitmaakt.

sharonalover

Re: Ervaring met sprengerbitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 06:30

ik heb geen echte sprenger, maar wel een bitje met vergelijkbaar materiaal. met mn S&T heb ik dat ook toch maar wel gedaan.

Ik vind mijn paardje er fijner op lopen :j hij is nogal stug en strak, en kauwt hiermee wat makkelijk af :) .
Er zijn echter ook paarden die van zichzelf al behoorlijk kauwen en veel bezig zijn, daar blijkt het juist weer averechts te werken ;)

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:54

ik heb er zelf een en mijn paard is er heel fijn op gaan lopen
eerst liep ze de hele te klooien met het bit maar zodra ik dit bit in
haar mond hing is ze nooit meer vervelend geweest en is ze heel
makkelijk nagevelijk te rijden

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:31

Men zegt dat ze door het ontwerp beter in de paardenmond liggen. Het tussenstukje is kleiner en 45 graden gedraaid waardoor het beter op de tong ligt en niet in het gehemelte prikt. Ik heb verschilende modelen gehad en kan nu niet zeggen dat het veel verschil maakt, eerder dat ze er minder oplopen. Het is gewoon verschillend per paard en hoeveel ruimte ze in de mond hebben. Maar ik heb dan ook twee dames die niet reageren als het doorsnee paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:32

Sprenger is een merk, en heeft verschillende types en modellen van verschillende materialen

http://www.sprenger.de/

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:35

Sprenger heeft een hele rij van types idd, welke bedoel je? Ik heb hier een correctiebit en een scholingsbit van sprenger liggen. Die zijn van mijn moeder en ik mocht ze even gebruiken. Ik weet niet waar je zit? Maar van mij mag je ze, als je in de buurt zit best eens uitproberen. Ik persoonlijk vond die niet echt toegevoegde waarde hebben. Heb er een paar keer mee gereden om te proberen. Ik wil het ook eigenlijk gewoon kunnen op een 'gewoon' bitje. :+

Hmm, je zit niet echt in de buurt. :D Maar ik heb wel connecties daar, dus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:40

Meteen een vraagje van mij:
ik was laatst in een ruitersport winkel en omdat mijn pony dus gigantisch het bit vastpakt wordt een koperen bit en appel bit afgeraden. kunnen deze bitten dan wel of is dit ook zachter materiaal?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:45

Bij veel ruitersportzaken hebben ze een 'leenbank' daar kun je dan ene sprenger bit naar keuze kopen, een bepaalde termijn uitproberen en bevalt hij niet krijg je een gedeelte van het geld terug.

@Maroescha: les nemen, dat is beter dan de ijzerwinkel van de ruitersportzaak uitproberen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:40

Ik rij nog niet op mijn eigen 3 jarige maar zag ze hangen, vond ze duur en vroeg me gewoon af wat de voordelen waren en of ze bijvoorbeeld bij bepaalde problemen kunnen helpen of dat ze er vanwege t materiaal beter op ontspannen of zo. Aangezien ik nog niet op mijn puppy rijd gaat het er dus niet om dat ik een probleem heb of zo, gewoon nieuwsgierigheid. Bovendien wil ik haar bitloos gaan inrijden en doorrijden maar wel laten wennen aan een bit. Bedankt voor de reacties.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:54

Ah, dat is duidelijk! Daar heb ik overheen gelezen. :+ Ze zijn idd aan de prijs ja. Ik zweer wel bij de spoortjes van ze. Bij mij zijn er al een aantal 'goedkope' doormidden gebroken en die van Sprenger gaan al langer mee dan die ik eerst had.
Maar bij een paardje om mee te beginnen, tja, in bittenland zou ik dan ook een goedkopere pakken. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de toegevoegde waarde van het merkje. En bitloos, wat geniet jouw voorkeur daarin en waarom?

En complimenten voor je paardje. Wat een leuk koppie staat daar op! Ik wens je toe dat ze een hele tijd mag meewandelen op je levenspad! Veel plezier!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 15:32

Ik vind een aantal bitloze hoofdstellen heel vriendelijk om mee te rijden. Bij Tess zijn 2 weken geleden 2 wolfstanden weggehaald waardoor ze geen bit in wilde (ik heb wel een hoofdstel om als ik buiten wandel). En ze is natuurlijk aan het wisselen waardoor ze sneller zal protesteren. Bij mn fjord werkte t erg goed dus ik ga hoe dan ook proberen of Tess dat ook wil, voelt gewoon goed.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:28

Inderdaad, Sprenger heeft de wereld aan modellen.

Het is een duur merk, maar absolute topkwaliteit. Topkwaliteit wat betreft duurzaamheid, maar zeker ook wat betreft materiaal en pasvorm. Ik gebruik al 10 jaar Sprenger en hoef echt niets anders meer.