Hoofdstel invetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Hoofdstel invetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 09:03

Hoi!
Ik wil binnenkort mijn hoofdstel gaan invetten , maar kan dat ook met gewoon schoenvet?
Dat hebben we namelijk nog thuis , en als dat zou kunnen is het zonde om een hele nieuwe pot te kopen.
En kun je het dan het beste met een kwast doen? Of ook met een spons?

NicoleHorses

Re: Hoofdstel invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:27

Ik zou gewoon speciale ledervet halen bij de paardenwinkel :) met een doek gaat het het beste vind ik :j eerst even met water het viezigheid we halen en dan lekker vetten :)

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:29

Ik heb het eerst altijd ook gedaan met schoenvet. Maar nu heb ik al een tijdje een potje Rapide ledervet, bij paardenwinkel gekocht. En ik merk toch wel dat dat veel beter is :j. Ik gebruik altijd een doek.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:32

gewoon een potje vet in de paardenwinkel kpen hoor!
is veel beter voor je leer.
eerst even schoon maken inderdaad en dan met een doek of kwast, wat je zelf maar fijner vind

Veeeeerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:00

heb ook ergens gelezen dat als je je hoofdstel wil invetten, vast vet beter is dan vloeibaar vet. Vloeiend vet zorgt ervoor dat de stiksels van je hoofdstel sneller loskomen...

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:42

Ik gebruik een spons,
maar ik denk dat je toch beter voor de zekerheid speciaal ledervet koopt, daar zitten ledervriendelijke stoffen in.
Je kan er zeker en vast geen kwaad mee doen :D

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:12

Ik doe het met een speciaal sponsje wat erbij zit,
het is een zwart potje met een deksel waar een doosje opzit met een sponsje :)
Ik haal het dan helemaal uit elkaar, haal al het vieze spul van mijn bit (als het erop zit) en laat het ong. 1 nacht buiten drogen (met dit weer)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:17

Veeeeerle schreef:
heb ook ergens gelezen dat als je je hoofdstel wil invetten, vast vet beter is dan vloeibaar vet. Vloeiend vet zorgt ervoor dat de stiksels van je hoofdstel sneller loskomen...

Bij ons raden ze juist olie aan. (de ruitersportzaak) Omdat dat goed in het leer kan trekken.
Ik leg mijn hoofdstellen altijd een nachtje in de olie. Worden ze echt heel zacht en soepel van.

Overigens zou ik geen schoenvet gebruiken.
Daarin zit meestal een kleurtje verwerkt. En als je paard dan zweet heb je een gekleurd paard :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:21

Veeeeerle schreef:

Dat was vroeger zo. Die stiksels zijn al lang en breed van synthetisch materiaal tegenwoordig.

Belsknolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:57

Ik gebruik gewoon Rapide, werkt toch het beste.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:03

je kunt inderdaad je hoofdstel zelfs compleet verzuipen in de olie, en je stiksels blijven prima zitten hoor ;)
ikzelf gooi zowiezo 1X per jaar al mijn hoofdstellen 24 uur in de olie, en daarna regelmatig er goed opdoen om de boel soepel te houden.
wel doe ik dit in combinatie met zadelzeep om het vuil en zweet er goed af te houden.
al mijn tuig is echt supersoepel en onwijs netjes, zelfs hoofdstellen die al ruim 7 jaar dag in dag uit worden gebruikt :j

enne... dat ene potje vet wat je moet kopen zijn de kosten niet hoor.. misschien een keer 7 euro, en daar doe je echt JAAAAREN mee :D
is denk ik wel een stuk beter dan schoenpoets,omdat schoenpoets volgens mij leder niet soepel maakt en zo inwerkt zoals tuigleder dat doet

wendymariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:10

tja hier kan ik niks meer aan toevoegen he,antwoord van lowara sluit ik me helemaal bij aan.

gr

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:33

Rapide is indd heel fijn, wordt het leer soepel en verzorgd van. :)
Ik vind overigens dat het wel snel op is...

Af en toe gebruik ik ook wat schoenpoets, om ze mooi zwart te houden.

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:24

ik zou een potje vet in de paardenwinkel kopen. Schoenvet kan afgeven

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:45

Sabbientje schreef:
Veeeeerle schreef:

Bij ons raden ze juist olie aan. (de ruitersportzaak) Omdat dat goed in het leer kan trekken.
Ik leg mijn hoofdstellen altijd een nachtje in de olie. Worden ze echt heel zacht en soepel van.

Overigens zou ik geen schoenvet gebruiken.
Daarin zit meestal een kleurtje verwerkt. En als je paard dan zweet heb je een gekleurd paard :+

Kennis van mij had dat ook gedaan, die heeft nu een heel raar hoofdstel, het is ongeloofelijk vet geworden, zelfs een beetje vies slijmerig. :n

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:24

Als een potje leervet al te duur is om te kopen, moet je geen paard nemen ;)

Ik neem aan dat je niet eenmalig je hoofdstel vet? Vooral in het begin is meerdere keren per week wel aanbevolen om hem soepel te krijgen. Voor je het weet is zo'n potje dus op :j
Schoenvet raad ik idd ook af ivm afgeven. En het heet niet voor niets SCHOENvet/poets!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:37

xSaarSaar schreef:
Kennis van mij had dat ook gedaan, die heeft nu een heel raar hoofdstel, het is ongeloofelijk vet geworden, zelfs een beetje vies slijmerig. :n

Ik doe het al jaren, nooit problemen gehad. Mijn hoofdstel van 6 jaar oud, ziet er nog als nieuw uit.

Heeft diegene misschien geen lederolie gebruikt? Want bij sla of zonnebloemolie gaat het wel plakken.
(Dat weet ik ook uit ervaring :P)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:19

Voor een hoofdstel gebruik ik altijd liever lederolie. Dat doe je er gewoon met een kwastje op. Vet gebruik ik meer voor een zadel.

Schoenvet zal ik liever niet gebruiken. Vet is super lang houdbaar, dus door de jaren heen komt het vast allebei wel op. En ik gebruik gewoon liever producten die niet alleen speciaal voor het type leer zijn gemaakt, maar vergeet ook niet dat het ingevette leder tegen de huid van je pony aankomt.

PegasusXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 06:27

Om mijn hoofdstel in te vetten gebruik ik altijd zonnebloem-olie.

chantaleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:29

Ik zou zeker een hoofdstel wel doen met ledervet rapide vind ik voor hoofdstellen ook het fijnst.

Een hoofdstel krijgt ook directe zweet van paard te verduren dus schoonmaken met sopy kan ook goed werken voor dat je in gaaat vetten.,

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:31

Ik zou het inderdaad niet met schoenpoets maar met echt ledervet voor hoofdstellen! Je hebt goedekope!

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:40

ik heb mijn westernhoofdstel ook met schoenvet/poets ingevet, hij zag een beetje vaaltjes en is nu weer als (bijna) nieuw.
(mijn hoofdstel lag thuis en leervet @ stal dus toen maar de schoenpoetskoffer gepakt :o )
het geeft bij mij niet af.
maar gebruik toch liever leervet van de paardenwinkel.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:19

best wel grappig dat jullie zeggen dat je rapide gebruikt maar geen schoenenspul wil gebruiken nou geloof mij, dat rapide vet is ook gewoon schoenspul hoor ;) staat ook bij de schoenenwinkels in het schap :P :P

om on-topic te blijven: ik doe altijd eerst even schoonmaken met zeep (ontvetten(!) maar natuurlijk ook vuilresten en zweet weghalen!) en dan weer een nieuwe vetlaag er op..

het lijkt mij dat als je met water schoonmaakt en daarna gaat vetten dat je het vocht juist opsluit, en juist door dat het water vast zit onder die vetlaag gaat het 'schimmelen' of geeft het zo een witte aanslag...

daarom ontvet ik eerst met een zadelzeepje en laat het leer goed drogen en vet het daarna pas weer in (gebruik wisselend olie/vet)

ik gebruik olie als het leer wat meer moet glimmen maar al wel soepel is maar gewoon weer eens toe was aan een beurtje

en vet gebruik ik echt als het hoofdstel zeiknat geregend is en het wel wat stevigers kan gebruiken en dan wrijf ik dat altijd goed in met een DOEK daarna even met een ander stukje van die doek nawrijven (zowel met olie als vet) en je hoofdstel glimt weer mooi!

chantaleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 05:56