ik heb dus gister een ctd dressuur zadel gekocht. hij is al ouder, en dit is dan ook goed te zien er zitten diverse krasjes op het zitvlak. is er een manier om die zo min mogenlijk op te laten vallen?? ook is het zadel heel stug,hij heeft de laatste 2 jaar alleen maar in de kast gelegen. wat ik nu heb gedaan is: met speciaale zeep alle oude lagen zeep, zweet en bagger er af gehaald daarna heb ik hem met vet in gevet, daar werd hij al wat losser van en daarna met een kwasje met olie nog de stukjes gedaan waar je met een lap niet bij komt.
iemand nog tips & trucks om het zadel er nog beter uit te laten zien?
ik denk dat je al heel goed bezig bent. door de olie zal het leer vast beter in conditie komen en meer gaan glimmen. Of je de krasjes nog weg kan werken weet ik zo niet. succes!
oke, fijn te horen dat ik het goed doe, ben er namenlijk erg blij mee, en wil er nog heel lang plezier van hebben met de olie ben ik zuinig geweest, heb namenlijk gehoord dat dit slecht is voor de stiksels, klopt dat?
oke, ik ben daar altijd erg voorzichtig mee geweest! nu heb ik ook een nieuw hoofdstel alleen is dat een merkloos, dus uber stug kan ik dit ook met olie behandelen om het wat soepeler te krijgen?
2005
Geplaatst: 27-06-10 08:38
Met zadelzeep schoonmaken, invetten, olie kan je op de onderste zweetbladen en singelstoten doen. Kijk wel uit je met je stiksels inderdaad, het is een ouder zadel. De nieuwe zadels schijnen andere stiksels te hebben die beter tegen olie kunnen.
Je bent al goed bezig! Voor de krasjes is er speciaal (is je zadel zwart?) zwartmakend vet. Zwarte olie wil ook al vaak helpen. Wel goed nawrijven met een doek, anders krijg je een zwarte broek!
ja hij is zwart, alleen zwarte olie heb ik niet in huis, en wil hem graag morgen gaan passen/gebruiken zou zwarte schoenpoets niet een optie zijn? dat heb ik namenlijk nog wel hier liggen
Dat weet ik niet. Denk dat je dan extra goed moet nawrijven en het beste een oude rijbroek aan kunt doen
tantethee
Geplaatst: 27-06-10 09:05
als je een zwarte broek wilt wel.. ik heb ook regelmatig oudere zadels gekocht..en ik zweer bij stubben hamenol . ik doe nooit gekleurde olie e.d op mijn zadel, geeft altijd een beetje een laagje. hamanol trekt in je zadel, en verzorgt je zadel echt. hele stugge hoofdstellen gooiden we vroeger gewoon een nacht in de olie
Girl In The Mirror
Geplaatst: 27-06-10 12:06
omg, gebruik echt geen zwarte olie of vet of schoenpoets, daar ga je spijt van krijgen! Ik heb ook een ouder zadel gekocht dit jaar, en die was ook ingevet met zwarte olie of vet om het er beter uit te laten zien. Mijn rijbroeken zaten echt helemaal onder bij de knieën, het gaat er wel uit maar niet helemaal. 't geeft echt vreselijk af, vooral als het nat of vochtig wordt. Pas na vijf keer schoonmaken gaf mijn zadel niet meer af. Ik gebruik zelf Stubben Hamanol en Stubben zadelzeep. Voor de vale plekken heb ik Kieffer lederherstel (zwartmakende creme die echt in het leer trekt en niet afgeeft!)
Vulling laten vervangen lijkt me ook nogal belangrijk bij een oud zadel indien het nog op een paard moet. Verder kun je met leer verf je zadel bijwerken op de kale plekken.