Zadel schoonmaken nadat paard schimmel heeft gehad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jody_

Zadel schoonmaken nadat paard schimmel heeft gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 22:04

Hallo,

Mijn bijrijdpaard had schimmel en dat hebben we helemaal behandeld met imaverol.
Woensdag was het eindelijk goed weer om te kunnen wassen en we hebben toen het paard helemaal gewassen enzo.
Dus toen ook meteen alle spullen mee naar huis genomen om te kunnen wassen, zodat hij zichzelf niet weer kan besmetten.
Spullen die in de wasmachine konden in de wasmachine gewassen en de andere spullen in een sopje gedaan, maar hoe doe je dit met het zadel?

Tat_jana

Re: Zadel schoonmaken nadat paard schimmel heeft gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:06

gewoon even ontsmetten met een doekje in de imaverol gedoopt ofzo ? ( weet niet of het kan dus ff op een stukje testen waar je het niet ziet )

en anders een sopje met biotex ofzo ?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:08

Als ik me niet vergis moet het echt in aanraking zijn geweest met de huid.
dus ik denk als je alleen die stukjes afneemt met weet ik veel lederpoets of zeep dat het wel in orde komt :j

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 22:09

Het is een erg duur zadel (Anky) dus wil niet ff 'iets' uittesten ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:12

Heb je nergens een oud stukje leer waarop je het uit kan proberen? (een oude schoen oid misschien) zodat je iig vrij zeker weet dat het geen schade geeft voordat je het op je zadel probeert?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:12

wou ik net zeggen een oude beugelriem ofzo ?
een oud sporen bandje ?
een oude teugel/hulp teugel ?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:15

wij doen idd al het tuig ook met een imaverol sopje , maar niet puur hoor, gewoon verdunnen!!

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 22:18

Ben altijd in bezit geweest van verzorgpaarden en tjsa dan heb je alle spullen die je nodig hebt daar wel ;)

Het zadel komt niet direct in aanraking met de huid, maar die raakt wel het dekje aan en het dekje raakt de huid aan en daardoor breng je het dus wel over, vandaar ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:23

Mijn vzpaard heeft laatst ook schimmel gehad.. en daar heb ik het zadel toch niet van gedaan hoor..

Heb wel gewoon het hele hoofdstel door een imavarol sopje gehaald.. evenals elke keer de singel en elk dekje wassen na gebruik.. (bontje overigens niet)..

Kan helemaal geen kwaad.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:12

Het dier zelf behandel je inderdaad best met imaverol. Een andere mogelijkheid is een 2-voudige inenting met "Insol dermatophyton".
Voor dekjes en borstels en alles wat in contact kwam met je paard (ook je eigen kleding dus!!!) gebruik je best Clinafarm. De reden hiervoor is datbv: dettol de schimmelsporen niet doodt, alleen de schimmel zelf. Vermits schimmelsporen tot 2 jaar lang nog kunnen uitgroeien tot schimmel, elimineer je die dus ook best ineens. Het is wel een duur product maar werkt erg goed. Je kan het probleemloos gebruiken op je materiaal. (heb ik toch gedaan)