Drie paarden met 1 zadel rijden: hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Drie paarden met 1 zadel rijden: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 20:17

Help!

Mijn verzorgpaarden (3 Friezen) reed ik altijd met hetzelfde zadel van Wintec, een heel erg licht kunststof zadel dat op alledrie goed leek te liggen en waar ze nooit last van hebben gehad. Nu is de boom van dat zadel gebroken, en moet ik dus een nieuw zadel. Het probleem is, dat ze alledrie een verschillende bouw hebben. Dat andere zadel was zo licht dat het zich gewoon vormde naar de rug van de paarden, maar ik vrees dat ik zo'n zadel niet meer ga vinden.

De eigenaar vind eigenlijk dat je er wel zo een zadel op kunt ploffen, het is een hele lieve boer, maar ook een die niet echt veel verstand heeft van zadels. Ik heb tegen hem gezegd dat ik een nieuw zadel nodig heb, en hij wil ook best meebetalen, maar totaal denk ik dat we samen niet verder komen dan 200/250,-.

Wat moet ik nu doen? Ik wil op alledrie de paarden blijven rijden, maar dat kan waarschijnlijk niet met één nieuw zadel. De een is rondgebouwd en heeft bijna geen schoft, de ander is ontzettend rond gebouwd, heeft ook net een veulen gehad, en de ander heeft wat meer schoft en is niet zo rondgeribd.

Is een westernzadel een optie? Of komt het passen van deze zadels net zo nauw als dat van een dressuurzadel?
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Want ik heb echt geen idee meer := Op dit moment rij ik op de merries een beetje zonder zadel, maar op de ruin gaat dat niet dus die staat nu al zo'n 2 weken stil.

Iemand een goed idee?

Groetjes, [***]

Biskwie

Re: HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:21

2e hands wintecs zijn binnen je budget goed te krijgen.

Zorg ervoor dat je dezelfde kleur boom als in je oude zadel gebruikt en een goede zadelpasser is een aanrader!

Elles

Re: HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:26

Topic verplaatst van VP naar HAR ;) Verder je titel aangepast, "HELP" is niet echt handig.

Een westernzadel past zéker niet zomaar op alle paarden. Dat is een gigantisch misverstand. Ook deze moeten goed worden aangemeten. Als je een betaalbaar westernzadel zou willen, kijk dan voor een tweedehands MERKzadel en ga alsjeblieft niet met die 250 euro naar bijvoorbeeld Divoza :n Is karton met spijkers, namelijk...

An_J

Re: Drie paarden met 1 zadel rijden: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:29

boomloos ?!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:32

Boomloos past, als ik het goed heb, over het algemeen goed. Maar dit zou je even moeten navragen. Waarom zoek je niet precies hetzelfde Wintec zadel? Als die goed op de andere paarden lag.

Al denk ik wel dat je zoektoch erg moelijk gaat worden met een paard met hogere schoft en andere weer een normale schoft.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:33

Er bestaat ook een bepaalde pad, die je met verschillende luchtkussens kunt opvullen. Ik heb geen idee hoe het heet, maar mijn instructrice heeft er 1. Zij rijdt op deze manier veel verschillende paarden met 1 zadel. Haar pad is in 4 'vakjes' ingedeeld en elk vakje kun je dan dus opvullen met een soort van air.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:33

Ehh en waarom denk je dat je oude wintec wel op alle 3 past, maar een nieuwe/ andere tweedehands niet?

Als je wel weer voor een wintec gaat kijk dan even, net als Biskwie zegt, wat voor kleur boom je hebben moet.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:34

Ik zou zeggen boomloos!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:35

Boomloos klinkt mij ook het beste in de oren. :)

Of spaar nog even verder? :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 20:38

Dat Wintec zadel was een model van 24 jaar oud :o
Ik denk niet dat ik dus precies datzelfde zadel weer ga vinden.

Boomloos is misschien een goede optie ja. Ik ga even kijken wat de prijzen daarvan zijn tweedehands.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:44

Het fijne van wintec is dat je per paard de boommaat aan kan passen.
Ik heb zelf een wintec voor mijn brede haflinger en die past geen andere zadels.
ik had een euroriding helemaal op maat laten maken, maar daar is ze uit gegroeit.

Boomloos heeft iedereen een andere mening over, ze liggen op veel paarden goed.
Wel raad ik je aan om een leenzadel te proberen aangezien het heel anders rijden is als een boomzadel.
Ik kon er namelijk echt niet aan wennen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 22:11

Hmm.. ik denk dat ik ga proberen een boomloos zadel aan te schaffen voor de merries, aangezien die elk jaar drachtig zijn en steeds dikker- en weer dunner worden.
Voor de ruin denk ik dat ik op zoek ga naar een Wintec zadel, misschien maar even wat dieper in de buidel tasten dan ik eigenlijk van plan was :=

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:13

barefoot boomloos cheyenne dry tex?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:18

Boomloos zadel van barefoot zou wel een oplossing kunnen zijn. Die zijn veel tweedehands te koop. :) Je kan ze ook nieuw kopen voor 299 euro, maar dan moet nog steeds een pad erbij kopen en dan kom je op zo'n 350 euro uit. Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:20

Ik heb ook een boomloos Barefoot zadel. Kost niet veel en ik vind hem geweldig! Vooral de Barefoot Cheyenne wordt vrij veel aangeboden op internet. :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:25

even offtopic, toevallig zoek ik nu een cheyenne dry tex maat 2.. maar nergens te vinden... wel zo goed als nieuwe, mar dan koop ik liever nieuw. echte 2e hands kan ik even niet vinden

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:29

ik heb zelf net een nieuw zadel, ook bedoeld om meerdere paarden te rijden, ook verschillend van bouw.
het is semi-boomloos, iets tussen boom en boomloos in dus.
je kunt de kussens en 'boombreedte' verstellen.
het is een trekker endurance nogiets, je kunt kijken op de site van green distance, die verkoopt ze.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:33

Veel friezen hebben een holle rug waardoor de meeste zadels gaan bruggen
dat geeft druk op de schoft en (zeker als het zadel achterover ligt) ook veel druk op de achterkant/rug
Wintec en een fries gaan over het algemeen niet samen, (wintec is veel te lang en ook te smal qua kussenkanaal)
dat is ws ook de reden dat de wintec boom is gebroken

De enige optie in dit geval is een boomloos zadel
Koop er wel 1 met een VPS systeem + een goede pad met extra dikke inlages

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:08

Mag ik vragen wat een VPS systeem inhoudt? O:)

Iedereen bedankt voor alle tips trouwens! :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:16

Of een boomloos van een ander merk, er is nog zo veel meer dan alleen maar barefoot!

Bij buitenzinnig en anderen hebben ze verschillende merken.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:10

laura1986 schreef:
Of een boomloos van een ander merk, er is nog zo veel meer dan alleen maar barefoot!

Bij buitenzinnig en anderen hebben ze verschillende merken.

Helaas zijn andere zadels haast niet tweedehands te vinden. En nieuw past niet binnen haar budget.

@TS, VPS zorgt voor een beter drukverdeling. Het zijn een soort kussentjes in de barefoot. Volgens mij staat dat ook wel allemaal uitgelegd op www.boomloosrijden.nl .

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:51

Misschien is het misschien eenvoudiger een passend zadel voor alle drie de paarden te vinden als je voor een boomloos model zal gaan.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:31

Boomloos lijkt mij ook de beste oplossing, aangezien zadels met bomen meestal niet zo universeel zijn.

Er is ook een site waar je boomloze zadels kan lenen, daar zou je het misschien een keer kunnen uitproberen? :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:05

Om eerlijk te zijn ben ik al op zoek naar een om te kopen, ik ben zat van het niet kunnen rijden en of ik het lekker vind zitten komt echt even op de laatste plek in deze situatie :+

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:53

Ik zal gelijk roepen boomloos.... Maar bestaat er niet zoiets als een barapackpad(?) met stijgbeugelriemen? Zag geloof ik op de sweedse site hooks(?) een soort longeersingel met stijgbeugels eraan? dat zal vast wel moeten passen op elke paard :P