Bit wel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Athea_Jack

Bit wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:49

Sinds een tijdje ben ik wat serieuzer aan het werk aan het gaan met onze 11 jarige merrie Athea. Het is een typische merrie, de ene dag is de andere niet en meestal heeft ze gewoon geen zin. Ik krijg wel les en problemen worden telkens opgelost (al komt er altijd wel iets nieuws bij }:0 ).

Sinds een 3tal maanden begint het me erg op te vallen dat ze steeds heviger op het bit begint te knabbelen. Volgens mijn lesgeefster is dit gewoon ontspanning. Maar de laatste tijd begint ze daarbij ook echt haar hoofd te draaien (meestal nr links).

Ik begin dus serieus te twijfelen of dit wel ontspanning is. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en vind overal wel iets over dit onderwerp op Bokt, maar concreet heb ik mogelijke oplossingen gevonden. Ik heb zelf te weinig ervaring om te zeggen wat het nu juist is, vandaar dat ik moet steunen op de mening van mijn lesgeefster.

Graag wat tips gevraagd !

Alvast heel erg bedankt :D !

Anoniem

Re: Bit wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:50

Kantelen in het hoofd komt denk ik omdat ze haar spieren nu sterker moet gebruiken. Lijkt me zeer sterk dat het aan het bit ligt. Wat wel zou kunnen is dat er iets met de tanden is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:07

Hoe oud is ze? Het zou kunnen dat ze (nog) aan het wisselen is en dus een kant probeert te vermijden.
verder is het misschien goed om iemand langs te laten komen om een bi aan haar mond te laten aanpassen, of iig een tandarts langs te laten komen. Niemand van Bokt kan uit zo'n verhaaltje iets zien.. Hulp zoeken dus ;)

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:01

Ze is nu sinds juni 11 geworden .. Dus weet niet of het haar tanden zijn.

Hulp zoeken is inderdaad het meest logische maar ben altijd afgegaan op wat de lesgeefster zei. Vandaar dat ik graag wat meningen had gehad. De dierenarts komt normaal deze maand nog eens langs, zal eens bij hem horen of het aan de tanden kan liggen!

Bedankt!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:28

Tanden laten nakijken is idd een goed idee. Ook als ze al 11 is, dan is ze misschien niet aan het wisselen, maar haken, een wolfkiesje of resten van het wisselen (doppen) kan ook.
Je bit zou kunnen maar denk dat je dan al eerder iets gemerkt had. Tenzij er in haar mond iets verandert is dan.
Je zou even kunnen nakijken of het ergens tegen tanden of kiezen aanhangt, ook bij aannemen van de teugels, of dat hij bijvoorbeeld te dik is en ze haar mond niet dicht krijgt.

Loopt ze vooral linksom of rechtsom met der hoofd scheef (kantelen) of allebei de kanten op?
Als het een kant is kan het zijn dat dat haar moeilijke kant is en ze daarom een oplossing zoekt waar ze lekkerder mee loopt.
Pakt ze die kant dan ook vast? Dat je op een teugel meer druk hebt als op de andere? Dan is het bijna zeker compenseren.
Ook andere lichamelijke dingen kunnen een mogelijkheid zijn. Ze zet iig haar spieren vast door te kantelen, dus wellicht compensatie voor iets anders wat ze, of moeilijk vind in de oefeningen (doet ze het bij wat ze goed kan ook?), of wat ergens toch pijn doet of niet lekker zit, zadel bijvoorbeeld.
Er zijn echt heel veel mogelijkheden bij dit probleem :)
Succes iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:31

Had ik ook met mijn pony, overgestapt op een ongebroken rubberen bitje en probleem was opgelost.... :)

Dus ja, het kan zijn dat het bit niet lekker zit.