Nog steeds droge plekken bij de schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Nog steeds droge plekken bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:14

Het leed dat zadels heet:
4 jaar geleden een Stubben Maestoso op maat laten maken voor m'n paard. Maar m'n paard kreeg drukplekken en na het rijden droge plekken naast de schoft. Dus zadel maar 1.5 jaar gebruikt, ik kon er niet op zitten en het was niet goed te krijgen.
Toen een tijdje met een Korrector gereden.
2 jaar geleden Fryso aangeschaft. Altijd fijn op gereden. Maar na in maart een buitenrit van 5 uur gemaakt te hebben toch drukplekken (en helaas een paar witte haren nu die gelukkig niet echt opvallen). Direct zadelmaker er weer bij. Zadel ligt goed, ja toch drukplekken. Opgevuld, nieuwe vulling, aangepast, maar toch drukplekken. Dan kunnen 2 zadelmakers zeggen dat het goed is, en zelf vind ik ook dat het goed lijkt, maar het is niet goed. Zweetplekken waren wel gelijkmatig.
Dus gespaard en sinds vorige week een nieuwe op maat gemaakte Massimo. Maar nu dus weer droge plekken naast de schoft.
Lijkt mij weer niet goed.
Zelf zou ik zeggen dat het zadel goed ligt, ik heb er toch behoorlijk wat kijk op en ik weet waar je op moet letten. Zadelmaker heeft er vorige week bij aflevering ook goed naar gekeken en ik heb toen ook gereden. Met opmeten is de tijd genomen (hele rug opgemeten en uitgetekend). Ik ga dus ook weer contact opnemen met de zadelmaker en ga er van uit dat het goedkomt.

Maar heb ik dan zo'n moeilijk paard qua zadels? Zal wel.

Anoniem

Re: Nog steeds droge plekken bij de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:18

De mijne heeft ook droge plekken naast de schoft(als ik dressuur) Maar wanneer ik spring zijn ze er niet.

Mijn zadel is 2 weken geleden nagekeken(zadel maker en mijn DA) en lag prima. Dus vandaar dat ik me er niet zo'n zorgen over maak... Al is het wel vreemd natuurlijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:38

Ik heb even gebeld, hij dacht niet dat het een probeel is, mocht ik het echt niet vertrouwen, dan komt hij langs. En anders dus gewoon met 6 weken om het zadel na te vullen.
Ik wil nu gewoon een goed zadel, heb al zoveel geinvesteerd en het was telkens nog niet goed. Zadel bevalt verder goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:44

germie schreef:
Ik heb even gebeld, hij dacht niet dat het een probeel is, mocht ik het echt niet vertrouwen, dan komt hij langs. En anders dus gewoon met 6 weken om het zadel na te vullen.
Ik wil nu gewoon een goed zadel, heb al zoveel geinvesteerd en het was telkens nog niet goed. Zadel bevalt verder goed.

Ik heb mijn zadel nu iets meer als een half jaar(ook een massimo trouwens). En het lag gewoon goed. Er zat een klein bobbeltje in de vulling. Die heeft mijn zadelmaker eruit gehaald. Maar verder was er niets aan de hand

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:54

Toch hoort het niet, de afdruk moet gelijk zijn.
Heb er ook een tijdje last van gehad, nu het zadel volledig is aangepast geen droge plekken meer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:57

Ik heb het ook gehad, op andere paarden heb ik het niet met dit zadel. heel gek, ik had de indruk dat hij het niet fijn vond. Of het zadel draagt niet gelijk lijkt mij, of het drukte teveel op de schoft, het leek verder ook goed te liggen, maar toch...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:28

Ik heb hier hetzelfde probleem.
Een zadel laten aanmeten en toch droge plekken net achter de schouder. Zadelmaker erbij zadel verbouwd en toen nog steeds. Een ander zadel aangeschaft waar ik zelf erg tevreden over ben. Heb het idee dat het beter ligt als de vorige ze beweegt beter. Maar ook weer droge plekken. 2 verschillende mensen laten kijken en zeggen allebei dat het goed ligt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:09

Gek hoor, ik heb altijd geleerd:

Nattere of drogere plekken zijn tekenen van minder of meer druk op die punten.
En zeker als die droge plekken onder de schoft/beugelophanging liggen..ik zou er absoluut niet gerust op zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:14

Idd ik ben er ook nooit gerust in geweest. bij andere paarden had ik deze droge plekken niet bij dit zadel. Heel gek iig. Hij heeft ook nooit witte haartje ofzo gekregen (gelukkig).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:23

zitake schreef:
Idd ik ben er ook nooit gerust in geweest. bij andere paarden had ik deze droge plekken niet bij dit zadel. Heel gek iig. Hij heeft ook nooit witte haartje ofzo gekregen (gelukkig).

Mijn paard kreeg van het vorige zadel wel een paar witte haren, stekelharig. En dat terwijl hier de zweetplekken wel regelmatig waren en het zadel ook zou moeten passen volgens diverse zadelmakers (en ik vond het zelf ook goed liggen). Daarom wilde ik dus een ander zadel. Ergens is er dus iets niet helemaal goed.

Maar nu dus wel droge plekken naast de schoft. Die overigens wel iets minder lijken te worden. Zadel bevalt verder goed.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:26

Als je er echt over twijfelt, ik weet een zadelmaker die met een speciale pad exact kan kijken waar de drukplekken op je zadel zijn. Dit is een pad met elektroden, die verbinding heeft met zijn laptop. Hier kan hij met een programma alle bewegingen etc. zien... heel interessant en super goed om te zien onder je zadel! Naam en telefoonnummer via PB te krijgen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 07:36

De droge plekken zijn inmiddels verdwenen. Wel komt m'n zadel steeds dichter op de schoft te liggen. Nu nog ong. 1 vinger ruimte. Gelukkig komt de zadelmaker binnenkort toch nog langs voor bijvullen (moet immers nadat je het zadel hebt ingereden).