boomloos rijden ZONDER pommel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

boomloos rijden ZONDER pommel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:01

heey bokkers,

mijn vraag aan jullie is of jullie weten of je ook zonder pommel met een boomlooszadel kan rijden..
tenminste kan rijden, ik rijd nu al 2 weken zonder pommel want die is te klein, maar weten jullie of
het kwaad kan of niet?

liefs, Gaby :+:

Jannadevries

Re: boomloos rijden ZONDER pommel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:27

Kan geen kwaad, er zijn ook flexibelen pommels te koop, maar je kan de kamer van de pommel ook b.v opvullen met zacht materiaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:30

Het lijkt mij hetzelfde effect te hebben als een barebackpad met beugels := Absoluut niet fijn voor de ruggengraat dus..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 06:58

Die dingen hebben wel echt een functie volgens mij.. Ik zou een grotere pommel kopen als ik jou was..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:04

Of je zonder pommel een boomloos zadel kan gebruiken hangt van het zadel af: als er een pommel in hoort, is het beter voor je paard en waarschijnlijk ook voor je zadel om er wel een (grotere) pommel in te gebruiken.

Er zijn ook veel merken die geen pommel hebben, omdat ze anders in elkaar zitten.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:11

Ik heb het een tijdje gedaan,2 week ofzo.
Pommel was te klein en zonder zal ook wel niet helemaal de bedoeling zijn maar liever zonder dan een te krappe....
Ik zou wel gewoon een grotere bestellen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:25

troi schreef:
Die dingen hebben wel echt een functie volgens mij.. Ik zou een grotere pommel kopen als ik jou was..

Zou ik zeggen....die dingen zitten er toch niet voor niets in lijkt mij.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:19

ja, maar zoals de eerste zegt je hebt ook zachte pommels, en ik kan heel makkelijk mijn hand eronder doen, dus hij drukt niet, en er zit natuurlijk nog een barefoot pad onder, ik denk dat ik het op ga vullen met kussenspul...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:53

RT-P >> HAR

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:03

Opvullen met kussenspul is hetzelfde idee als de zachte pommel, prima dus. Lijkt me alleen lastig met je rits enzo, zie bij mezelf onderweg de plukjes al vliegen hihi.
De pommel is niet voor de drukverdeling, alleen om vorm te geven aan het zadel en de schoft vrij te houden. Voor de ruggengraat maakt het dus niet uit, en voor de schoft ook niet als hij zonder vulling de schoft ook vrij houd.
Ze zitten er dus idd niet voor niks, maar dat betekend niet automatisch dat het kwaad kan als het er niet meer zit :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:16

Opvullen met kussenspul lijkt mij niet handig, dan moet er wel heel goed in zijn om het gelijkmatig te verdelen en dat lijkt mij niet zo makkelijk.

Als de pommel er is om de schoft vrij te houden lijkt mij toch dat zonder de pommel de schoft niet geheel vrijblijft :?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:42

De meeste zadels zijn vrij stevig, en goed in vorm uhm, genaaid zegmaar. Dus de vorm blijft redelijk behouden als je het harde deel eruit haalt. De manier waarop de singel bevestigd zit is ook niet zo dat het op de schoft strak trekt.
Vind het moeilijk uit te leggen haha. Vergelijk het een beetje met een voorgevormde pad, die trekt ook niet strak op de schoft door het model.