[WN] Weet iemand iets over dit zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAndrea

Weet iemand iets over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 10:10

Piepklein vraagje :D Kan iemand mij iets vertellen over dit zadel?

Soms zie ik er wel eens eentje tweedehands rondslingeren op marktplaats, maar kom met googlen maar niet verder waar ze nou vandaan komen, of waar ze nieuw verkocht worden.

Heb hem 2 jaar geleden tweedehands gekocht voor een drol, en met een westernmevrouw op mijn paard gepast en er naar laten kijken. Dat het een merkloos zadel is van een goedkopere prijsklasse, is mij wel duidelijk, maar het leer is wel dik en er zitten een houten boom in met buffelleer omwikkeld.. Beetje vaag ding dus, geen zadelmarktgeval.. Maar waar hij wel vandaan komt, no idea..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt! <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:15

Ik heb dr ook zo eentje liggen. In t zwart, met scheve boom en al :Y)
Die van mij heeft niet eens een uitsparing in t hout voor de ruggengraat := En is verder gemaakt van persleer. Die van mij (die overigens alleen voor de show hier ligt hoor) kom ik ook heel vaak op marktplaats enzo tegen, maar als ik zo naar de foto kijk lijkt die van jou van betere kwaliteit te zijn.. Die van mij lijkt me een slechte kopie ofzo :=

Cassidy

Re: Weet iemand iets over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:27

Op het moment dat er opzichtige witte stiksels aan te pas komen (die het leer onnodig verzwakken) heb ik geleerd om uit te kijken. Om een goed oordeel te kunnen vellen zou ik meer moeten zien dan een foto. Ik denk bij dit zadel aan Mexico, zaten de stijgbeugels er bij of heb je die zelf aangeschaft?

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 10:35

Stijgbeugels heb ik zelf aangeschaft, die zaten er niet meer bij :P

Enige wat 100% zeker weten van goede kwaliteit is :=

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:07

we kunnen natuurlijk de boom niet zien maar ik heb toch de indruk dat dit zadel van betere kwaliteit is dan die andere zadels die ze verkopen voor 150 euro met witte stikking. het leer ziet er tamelijk dik uit en voor zover ik kan zien lijkt het wol ook nog in goeie staat? Als ik zadels zie voel ik daar meestal... doen goeie huisvrouwen ook als ze kledij kopen :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:12

het is zeker betere kwaliteit dan de ZM zadels, kijk maar naar de fenders, die zijn gestikt dus impliceert dubbel leer en zo te zien zitten er ook blevins bucles op en die zitten niet op ZM zadels dat zijn vaak gewone gespen.
De voorboom ziet er ook beter afgewerkt uit.
Kun je nog een foto maken van de fender omhoog, dus de bevestiging van de singel en de fenders?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:14

Volgens mij zie je die diepe tooling ook vooral bij betere zadels, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:31

De tooling is idd diep en ook de ronding van de grote skirt verraad een betere kwaliteit. Jammer dat je de originele beugels niet meer hebt, die zijn vaak ook herleidbaar vwb de kwaliteit.

Het gestikt zijn van de fenders hóeft geen indikatie te zijn van kwaliteit; 2 dubbele lagen goedkoop/geperst leer is nog steeds goedkoop.

Witte stiksels hebben hier vaak een goedkoop imago, maar in Amerika zie je ze vaak op parade-zadels en die zijn verre van goedkoop :D
Als het stiksel van kunststof is dan is het een cheapy, maar is het van wit leer of rawhide dan heb je een echte.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:03

Denk idd dat dit een betere kwaliteit is dan je zou denken. Ik heb zelf ook zoiets gehad met wit stiksel. Was een ouder zadel (uit de jaren 70 toen dit erg in zwang was).

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:13

Bedankt voor alle antwoorden!

@Cissy: Ik maak morgen even de gevraagde foto's :D

@Dubbeldun: Stiksels zijn kunststof :x

Ik heb zelf ook een beetje het idee dat het geen superjonkie meer is, hij stinkt naar een schuur vol leer :P Vind het zelf wel lekker ruiken, maar mijn medestalgenoten (dressuuramazone's :+ ) vinden het maar vreemd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:26

Aan de rigging te zien is het geen ZM-kwaliteit. Daar zie je dat nooit, dat type rigging.
Ik vind het een moeilijke...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 06:39

Omdat een serienr. of andere verwijzing naar de maker ontbreekt, zou het ook nog kunnen zijn dat dit een handgemaakt zadel is :j al dan niet van de hand van een hobbyist.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:13

Maar bij handgemaakte zadels wordt toch zeker altijd rawhide gebruikt in plaats van kunststof stiksels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:34

@8nnemiek : Élk zadel is handgemaakt, er bestaan nog steeds geen machines om ze in elkaar te zetten ;)

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:48

DubbelDun schreef:
@8nnemiek : Élk zadel is handgemaakt, er bestaan nog steeds geen machines om ze in elkaar te zetten ;)

dies for cutouts
gluesprayers
sewing machines
big stamps for tooling
inderdaad bij alles moet je het materiaal met je handen vast houden
maar dan is het in mijn ogen toch echt geen handmade!!

maar dit zadel ziet eruit als een Tandy Leather hobbyist zadel
wat best een heel goede kwaliteit kan zijn
Indertijd kon je deze kits kopen bij Tandy met goed materiaal en inderdaad met plastic laces.

LEUK ZADEL!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:53

I love it when I'm right :7

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:03

Excuses dames, ik heb wat probleempjes met de foto 's uploaden :o Probeer het vanavond vanaf een andere computer :P

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:30

Zo héhé jeetje...
Het lag niet aan de computers, maar aan de camera := All fixed now!

Naja, hier is de gevraagde foto :

Afbeelding

Dankjulliewel voor jullie geduld :oo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:34

Ik ben benieuwt wat het voor een zadel is. Zo op het eerste gezicht doet de tooling me een beetje denken aan mijn eerste simcozadel.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:29

Volgens mij geen topkwaliteit maar ook geen slechte! Leer ziet er goed uit, volgens mij is de carving, gewoon een stempel ( is het dan tooling hhhmmzzz) Bij nader inzien.. ziet er toch wel met de hand gecarved uit die bloemen, behalve op de skirts. Volgens mij best een degelijk zadel en als het zadel past, trekke hem aan ofoz. haha. Ik zou sowieso zeggen dat dit import uit amerika is en dat het zadel ook best al op leefdtijd is, in elkgeval ouder dan 15 jaar. Gokje