Welk bit... sprenger of?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Welk bit... sprenger of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 10:07

Ik heb al wat rondgezocht op bokt, maar kom er toch niet helemaal uit. Er zijn zoveel bitten!
Maar goed, ik zoek een 'gewoon' bit, geen extra scherp of ander speciaal bit. Ik heb er nu een HH enkelgebroken 16mm inhangen, maar heb het idee dat dit het niet helemaal is. Ook als ik mijn teugels loslaat, blijft die ermee klooien, omhoog willen trekken met zijn tong, tong uitsteken, bit vasthouden enzovoorts. Het klinkt nu wel heel ernstig, het valt opzich wel mee in het echt en hij doet het maar af en toe, alleen ik ben zelf nogal pietluttig in dit soort dingen :D . Ik wil gewoon het perfecte bit voor hem vinden 8-) .
Volgens mij zit de punt van het enkelgebroken bit teveel richting zijn gehemelte. Hiervoor heb ik een gewone dubbelgebroken 18 mm er in gehad, maar dat was hem ook niet helemaal. Bij zeer lichte druk op het bit was de reactie al behoorlijk, snel achter de teugel komen.
Nu wil ik wel een sprengerbit proberen omdat die anatomisch gevormd zouden zijn, alleen ze zijn zo duur! Ook de enkelgebroken turnado leek me wat om te proberen. Het bit moet dus eigenlijk zo min mogelijk, op wat voor plek dan ook in zijn mond, druk geven. Dat idee krijg ik tenminste bij hem. Verder loopt die iedere keer prettiger als ik hem een dunner bit inhang, dus ook het liefst zo dun mogelijk.
Als er mensen zijn met ervaringen hiermee hoor ik het graag :) .

__PSM__

Re: Welk bit... sprenger of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:47

Is gewoon een HH dun stangetje dan niet eerder wat voor je... Als je echt alle andere dingen uitgesloten hebt, zoals haken enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:50

Ik zou dan even kijken naar een ongebroken trens..

Zelf geloof ik namelijk niet echt in sprenger bitten. Iig niet dat het een wereld van verschil maakt.

Ook kun je nog kijken naar een myler (level 1)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:17

Ongebroken had ik al aan gedacht ja, maar zelf heb ik daarvan altijd het idee dat de afzonderlijke teugelhulpen (links en rechts) niet heel duidelijk doorkomen...
Ik ga eens naar myler kijken ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:23

2005 schreef:
Ongebroken had ik al aan gedacht ja, maar zelf heb ik daarvan altijd het idee dat de afzonderlijke teugelhulpen (links en rechts) niet heel duidelijk doorkomen...
Ik ga eens naar myler kijken ook.

kwestie van proberen. Als je paard gevoelig is zal het vast door komen

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:28

Ik bedoel meer dat als ik aan links zou zitten, dat er rechts ook druk komt zeg maar. Dat het niet afzonderlijk genoeg is.
Maar goed, proberen is idd de beste optie, ik hou ongebroken in gedachten.
Ik hoop dat er nog mensen zijn die een sprengerbit hebben en net zo'n soort paard/ervaring als ik hadden... Daar ben ik nog heel benieuwd naar.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:29

Ik heb een sprengerbit, deze bitten vind ik nog aardig dik, jou paard lijkt wat weinig ruimte te hebben, dus dan zou ik toch naar een dun stangetje terug grijpen... eventueel met tongboogje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:31

2005 schreef:
Ik bedoel meer dat als ik aan links zou zitten, dat er rechts ook druk komt zeg maar. Dat het niet afzonderlijk genoeg is.
Maar goed, proberen is idd de beste optie, ik hou ongebroken in gedachten.
Ik hoop dat er nog mensen zijn die een sprengerbit hebben en net zo'n soort paard/ervaring als ik hadden... Daar ben ik nog heel benieuwd naar.

ik denk dat dat wel mee zal vallen. hij zal hooguit wat kantelen. Maar ik denk dat dat geen probleem zal zijn. Want ik neem aan dat je niet heel hard trekt.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:58

ik heb een sprenger bitje mijn paard loopt er super op. toen ik haar kocht kreeg ik een enkel gebroken bitje mee en liep ze de hele tijd te klooien met het bit. is er niet iemand van wie je het bitje een keer zou kunnen lenen om te kijken of je paard er lekker op loopt?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:59

2005 waar woon je?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:10

@ psm: ik stuur je even een pb;)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:10

Je zou via Marktplaats een sprenger kunnen kopen
scheelt veel (ik heb hem voor 50 euro op de kop getikt,
en wordt straks opgehaald)
Onze 2 pony's hebben een kk sprenger dynamic
ze lopen er super op zou niets anders meer willen. :P

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:11

soms verhuren ze via de ruitersportzaken zo'n bit
dan kun je hem eerst uitproberen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:29

Ook sprenger bitten zijn er in verschillende diktes, een 16 mm is niet ongewoon bij een sprenger.
Juist als een paard heftig reageerd op inwerking op de lagen is een dubbelgebroken sprenger zeker een oplossing(behalve geheel ongebroken)
Een dynamic bv is mooi dun(16 mm standaard) en werkt weinig op de lagen en blijft door zijn vorm rustig in de mond liggen.
Maar je zal er maar op 1 manier achterkomen wat werkt en dat is toch echt uitproberen helaas....
Wellicht dat je kan kijken of je in de buurt van iemand een bitje kan lenen?
Anders opzoek naar een 2e hands welke je als je een goede deal maakt altijd nog wel voor het zelfde geld kan verkopen als dat je het gekocht hebt als het bit niet bevalt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:41

Ik zal eens vragen of de ruitershop hier in de buurt een sprenger bit wil verhuren. Ik ken verder niet iemand met een sprenger bit. Tweedehands is een goed idee, alleen ik kan niet zoveel bitjes vinden in maat 14 (grote 13.5 tot 14.5) en dan tot dikte 16mm. Als iemand er een heeft, bied maar aan :D .
Wat is eigenlijk het merkbare verschil tussen de dynamic en de ultra met rijden? De dynamic lijkt verder naar voren in de mond te liggen of niet?