Zadel op manegepaarden/pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Zadel op manegepaarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:12

N.a.v. dit topic: [HAR] Hoofdstel voor manegepony's

Ben ik wel eens benieuwd wat menig bokker hier van vindt...

Niet dat ik zelf nog op manege rijd oid, maar het onderwerp interesseerde me wel. :)

Dus, beste bokkers, brand los:

Een eigen zadel op ee manegepaard/pony, wat vinden jullie daarvan?!

Anoniem

Re: Zadel op manegepaarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:13

Het meest belachelijke idee ooit.. Je kunt niet met 1 zadel 30 verschillende manege pony's rijden.

Mijn mening lijkt mij dus duidelijk :)

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:16

is op zich geen verkeerd idee. maar als de zadels voor de paarden en ponys maar passend zijn, is het geen verkeerd idee.

Mies

Ik vind dat echt onzin! :n Het is ook helemaal niet goed dat er steeds verschillende zadels op een paard of pony liggen.
Als je het zadel zo kapot vind dat er niet meer mee gereden kan worden dan overleg je dat maar met de eigenaar en ga je niet zelf een zadel kopen. :x Sommige kinderen weten zelfs niet eens of het zadel/hoofdstel wel echt goed past.
Laatst bijgewerkt door Mies op 22-06-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

heeeel slecht plan, 1 zadel past nooit goed op alle ponies

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:18

als je altijd op de zelfde paard/pony rijd vind ik het geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:19

Mienky_23 schreef:
is op zich geen verkeerd idee. maar als de zadels voor de paarden en ponys maar passend zijn, is het geen verkeerd idee.

maar 1 zadel kan bijna niet voor 6 paarden (perfect) passend zijn. Dat is bijna on mogelijk.

En verder als je het manege zadel te hard vind zitten kun je een seatsaver gebruiken. Lijkt mij geen probleem

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:21

calypsoo schreef:

Mee eens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:24

calypsoo schreef:

Als je het dan ook laat passen door een zadelmaker. En het zadel ieder half jaar laat nakijken. Zie ik het probleem ook niet. Maar de gemiddelde manege ruiter zal dit niet doen ;)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:26

Zelfs dat vind ik onzin. Waarom zou je een zadel kopen voor een manege pony denk ik dan?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:27

Natasja__ schreef:
calypsoo schreef:

Mee eens. :)

Idd, ik ging mijn reactie in het andere topic plaatsen, maar mods waren er al tussen gekomen, dus hier even opnieuw typen;

Vroeger op de manege waar ik reed, had iedereen echt bijna alles zelf.
Een halster & borstels waren een echte noodzaak, halsters/borstels van de manege werden enkel tijdens kampen tevoorschijn getoverd :=
Veder hadden er velen (incl mezelf) setjes met dekjes & bandages/peesbeschermers.
Sommigen hadden een eigen hoofdstel, gekocht naar de maat van hun lievelingspony/paard.
En dan die enkelen die een eigen zadel hadden, maar moet er wel bij vertellen dat dat zadel dan voor 1 speciaal paard/pony gekocht was
en die ruiters hiermee dan hun wekelijkse privélesje reden...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:27

ik vind het een beetje overdreven als je 1x per week op verschillende paarden rijd...
ik ga een pony leasen en rijd daar dus ongv. 4x per week op.
dan vind ik het niet overdreven om er een te gaan kopen (wat ikook ga doen) ook omdat haar eigen zadel het verrotste zadel ooit is!
maar ik weet dath eel veel mensen het belachelijk vinden, maar dat zijn gewoon meningen...

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:28

Ik vind het ook onzin. Ten eerste vraag ik me dan af waarom iemand een zadel koopt voor een manegepaard. Geld teveel? Ten tweede vraag ik me af of diegene enig benul heeft hoe belangrijk een goedpassend zadel is..
Nee, ik vind het echt achterlijk.
Wij krijgen per 1 juli een jongen in de les die een eigen zadel heeft, nou hij rijdt op veel verschillende paarden dus ik ben benieuwd.. ;p

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:31

Anoniem schreef:
calypsoo schreef:

Als je het dan ook laat passen door een zadelmaker. En het zadel ieder half jaar laat nakijken. Zie ik het probleem ook niet. Maar de gemiddelde manege ruiter zal dit niet doen ;)

Menig manege-eigenaar laat dit ook niet doen := . Die kopen gewoon een aantal afdankertjes op. Zie hier op bokt vaak genoeg mensen met foto's van een manegepaard met een zadel die half middendoor is enzo.. Heel erg opliggen van achter, heel erg schuiven ed.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:31

Ja, ik vond het ook een beetje absurd. :=
Had alleen halster/dekjes/BB voor manegepony's/paarden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:33

mistid schreef:
Anoniem schreef:

Menig manege-eigenaar laat dit ook niet doen := . Die kopen gewoon een aantal afdankertjes op. Zie hier op bokt vaak genoeg mensen met foto's van een manegepaard met een zadel die half middendoor is enzo.. Heel erg opliggen van achter, heel erg schuiven ed.

Weet ik. Daarom ben ik ook niet zo dol op manege's :(:)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:33

mistid schreef:

Als je op zo'n manege rijd kan ik het begrijpen. Maar ben dit nog niet tegengekomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:34

Nouja, ik weet nog dat onze manege vroeger een hoop oude, bruine, versleten zadels had, dan werd een wollen dekentje 4x dubbelgevouwen en eronder gelegd, en dat moest maar passen.. Dat een aantal pony's witte schoften hadden was niet erg, zo lang t maar geen open wond werd, dan moest die pony nl een week rusten om de wond te laten helen.
In zo'n geval zou ik eigen zadels natuurlijk fijn vinden, en als ik daar nu zou rijden dan zou ik denk ik gewoon een boomloos zadel kopen en gebruiken :D

Maar als de manegepony's een op maat gemaakt zadel hebben, en de zadelmaker komt elk jaar controleren, dan vind ik het onzin, of zelfs slecht, om er een eigen zadel op te leggen.

De meeste situaties liggen daar echter tussenin. Er zijn niet veel maneges die zadelmakers laten komen, of voor elke pony een nieuw zadel kopen dat perfect past. Dus je moet het eigenlijk per geval apart bekijken.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:35

Citaat:
Ik vind het ook onzin. Ten eerste vraag ik me dan af waarom iemand een zadel koopt voor een manegepaard. Geld teveel?

nou ik weet mijn redenen wel...
- ik vind het leuk om me geld aan dat soort dingen uit te geven ipv aan make up en sierraden.
- het zit veeeel lekkerder
- het is leuk om te hebben, je kan er trots op zijn (vind ik persoonlijk)
- het voelt alsof het je eigen paard is (zeker als je em least)
- mensen die niet vaak op de manege komen denken dat hij van jou is (dat ik ook weer persoonlijk! maar dat vind ik best wel vet....)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:36

Anoniem schreef:
mistid schreef:

Weet ik. Daarom ben ik ook niet zo dol op manege's :(:)

Ik moet ook niet zoveel hebben van manege's

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:36

8nnemiek schreef:
Nouja, ik weet nog dat onze manege vroeger een hoop oude, bruine, versleten zadels had, dan werd een wollen dekentje 4x dubbelgevouwen en eronder gelegd, en dat moest maar passen.. Dat een aantal pony's witte schoften hadden was niet erg, zo lang t maar geen open wond werd, dan moest die pony nl een week rusten om de wond te laten helen.
In zo'n geval zou ik eigen zadels natuurlijk fijn vinden, en als ik daar nu zou rijden dan zou ik denk ik gewoon een boomloos zadel kopen en gebruiken :D

Maar als de manegepony's een op maat gemaakt zadel hebben, en de zadelmaker komt elk jaar controleren, dan vind ik het onzin, of zelfs slecht, om er een eigen zadel op te leggen.

De meeste situaties liggen daar echter tussenin. Er zijn niet veel maneges die zadelmakers laten komen, of voor elke pony een nieuw zadel kopen dat perfect past. Dus je moet het eigenlijk per geval apart bekijken.

bij ons zit het er idd tussenin...
de zadels passen niet perfect, daarom ook van die extra dekenjes....
maar wonden hebben ze niet....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:37

Niet. :n

De manegeeigenaren hebben als het goed is zelf goede zadels erop liggen, waarom dan gaan prutsen met zadels?!

Enne, hier liggen alle zadels goed hoor. :j
Laatst bijgewerkt door upendo op 22-06-10 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:38

als het goed is maar niet alles is goed op bepaalde maneges...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:38

xXEviIXx schreef:
Citaat:
Ik vind het ook onzin. Ten eerste vraag ik me dan af waarom iemand een zadel koopt voor een manegepaard. Geld teveel?

nou ik weet mijn redenen wel...
- ik vind het leuk om me geld aan dat soort dingen uit te geven ipv aan make up en sierraden.
- het zit veeeel lekkerder
- het is leuk om te hebben, je kan er trots op zijn (vind ik persoonlijk)
- het voelt alsof het je eigen paard is (zeker als je em least)
- mensen die niet vaak op de manege komen denken dat hij van jou is (dat ik ook weer persoonlijk! maar dat vind ik best wel vet....)

Maar jij gaat een paard leasen toch? Dat vind ik een ander verhaal dan wanneer je 1 keer per week rijd.

Maar jij zal waarschijnlijk ook geen 1000 euro uit gaan geven aan een zadel of wel?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:39

ja dat is waar...
ik ga idd ook niet 1000 euro voor een zadel betalen, maar hij moet wel echt perfect liggen!