Groot zadel op een pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofiee

Groot zadel op een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 19:00

Ik krijg binnenkort waarschijnlijk een nieuw zadel omdat mijne een beetje klein aan het worden is (ponyzadel). Maar nu vroeg ik mij af kan het eigenlijk een probleem zijn als je een groter zadel op een pony van 1.44m legt. Op wedstrijd zie ik veel ruiters die een groter zadel op hun pony hebben. Mijn pony is wel geen super slank typje maar ook geen dikkerd xD (vader is een welsh cob).

Wat denken jullie ervan?

Groetjes Sofie :D

Anoniem

Re: Groot zadel op een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:01

Ligt er aan of je paard een lange rug heeft of niet.

Maar als je een zadel maker laat komen. Kan hij je precies vertellen welke mogelijk heden er voor jullie zijn

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 19:16

Anoniem schreef:
Ligt er aan of je paard een lange rug heeft of niet.

Maar als je een zadel maker laat komen. Kan hij je precies vertellen welke mogelijk heden er voor jullie zijn

Hij heeft niet echt een super lange rug. Ik zoek even een foto :)

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:12

Hier komt de foto dan, sorry dat ik hem gisteren niet geplaatst heb maar m'n computer blokkeerde :P

Afbeelding

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:13

ik denk dat het wel kan.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:14

17 inch moet daar makkelijk oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:15

@JorisDy; dat is wel heel kort door de bocht. Ik doe even de aaname dat je geen zadelmaker bent en de ene 17" is de andere niet. Daarnaast heb je op de foto geen enkel punt ter referentie van formaat.

Wat versta je precies onder groter? Als je zelf een grotere zitmaat nodig hebt dan je pony verantwoord kwijt kan op zijn rug dan kan je het beste zoeken naar zadels met een vlakke zit en/of geen keilkussens. Stüben, Massimo en Wow hebben hier zeker weten de mogelijkheid voor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-10 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:15

wat voor zadel heb je er nu op liggen dan?? hoeveel inch'' zeg maar??. ik denk zelf wel dat je groter er op kan leggen! je moet alleen uit kijken dat hij niet op de nieren komt te liggen! ( lees: te ver achter op de rug,) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:18

Beter even een zadelmaker/passer laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:19

Als ik even in het profiel van de TS kijk......heel veel groter wordt triky. Welke maat heb je nu?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:21

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:24

Het lijkt mij het verstandigst om er een goede zadelmaker bij te halen en te vragen hoeveel groter een zadel kan worden.
En van wie krijg je een nieuw zadel? Niet elk zadel past op elke pony en daar dient dan ook weer een zadelmaker bij te komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:24

Vanaf een foto kan je dat niet bepalen ;)

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:34

Ik weet niet echt welke maat ik heb, ik heb het zadel namelijk niet zelf gekocht. Heb het bij mijn pony 'gekregen'.
Ik heb al eens een paar keer met het zadel van mijn mama gereden. Hij voelde er niet echt anders door. Wanneer zie je dat hij er echt last van heeft?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:38

En waarom wil je een groter zadel??
Omdat jij groter bent geworden of omdat het paard is gegroeid?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:39

JorisDy schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QYBJKT8A.jpg
^Link uit het topic in der onderschrift. Volgens mij kan daar nog wel een stukkie achter hoor.

En volgens mij kan dat zadel best een stukje verder naar achteren, ik denk nu te zien dat het op de schouder ligt.

Er bestaan ook zadels met teruggesneden zweetbladen, daarmee heb je aan de voorkant winst.

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:43

aerdenhout1 schreef:
En waarom wil je een groter zadel??
Omdat jij groter bent geworden of omdat het paard is gegroeid?

Omdat het zadel voor mij te klein is geworden. :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:03

Kan wel hoor. Ik reed mijn17.5 inch ook op d-pony's. Het hangt gewoon van het zadel af, welke kussens, vlak, diep,... ik heb nu een 17 inch op een A welsh (wel breed en zadel met geen grote keilkussens), maar dat moet ik dan weer niet met andere zadels gaan doen. een zadel moet voor jezelf ook passen, als jij in een te klein zadel zit, dan zal je pony geen goede drukverdeling hebben op de rug.

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:11

je kunt zo vanaf een foto helemaal niks zeggen over welke maat zadel er op je pony kan, hiervoor zul je toch echt een (goede!!) zadelpasser moeten laten komen. De maat zal bepaald worden door de afmeting van het dragende deel van de rug van je pony (het punt dat nog door ribben ondersteunt wordt), waarbij ook rekening wordt gehouden met de ruimte bij de schouder. De maat van je pony zegt dus niet zo veel, er zijn ook grote paarden met maar een heel kort gedeelte wat door ribben gedragen wordt, waar dus nooit een groot zadel op zal passen.

Succes met de zoektocht naar een nieuw zadel!

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:31

Bedankt voor de vele reacties, ben al veel wijzer geworden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:33

Vooral een zadelmaker laten komen. Zelf een zadel passen kun je niet.

Maar een groter zadel zal denk ik wel gaan op dit paard.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:38

Ik zou geen overhaaste conclusies trekken en er gewoon een zadelmaker erbij halen. Deze kunnen er het beste over oordelen of het kan of niet.

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:59

Ik heb er nog eens met mijn papa over gepraat en hij gaat binnekort de zadelmaker bellen :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:30

zitake schreef:
Kan wel hoor. Ik reed mijn17.5 inch ook op d-pony's. Het hangt gewoon van het zadel af, welke kussens, vlak, diep,... ik heb nu een 17 inch op een A welsh (wel breed en zadel met geen grote keilkussens), maar dat moet ik dan weer niet met andere zadels gaan doen. een zadel moet voor jezelf ook passen, als jij in een te klein zadel zit, dan zal je pony geen goede drukverdeling hebben op de rug.

Dat kun je echt niet zomaar zeggen.. Ligt helemaal aan de rug van je paard. Mijn arabier is ca 1,53m. hoog dus ruim E-pony, heeft op het oog ook niet echt een korte rug/kort lijf, maar een gewoon 17,5 inch zadel is zeker te lang, dan komt hij over de laatste rib te liggen. Mijn 17 inch vzh is zelfs te lang. Ze krijgt nu een massimo zadel met extra korte kussens.
Haar rug is qua draaggebied korter nog dan die van mijn hafje van 1,32m. (c pony dus).

Op http://www.greendistance.nl/index.php?id=89 staat wel een stukje over hoe lang het zadel mag zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:13

Ik zei dus wel degelijk 'kan', het hoeft niet altijd zo te zijn. Daarbij dat ik ook zeg dat het echt wel van zadel tot zadel verschilt. Mijn dressuur bv, 17.5 inch met behoorlijke keilkussens en diepe zit is veels te groot voor mn welsh A, terwijl het vzh 17inch van Tekna dan wel weer goed is qua lengte (hoewel hij ook geen inch maat groter moet zijn). Het zweetblad ligt wel iets meer naar voor, maar op een manier dat haar schouder niet gehinderd wordt. Dus dat kan dan ook weer, ik had een paar dagen terug nooit geloofd dat die ooit op mn welsh zou passen, omdat bv van Wintec de 17 inch veels te groot is. Varieert dus heel erg, het kan dus, maar het is afhankelijk van pony en zadel.