past mijn zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

past mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:09

ik heb gisteren een vzh zadel gekocht voor mijn 4 jarige pony.
ik had zelf nog nooit een zadel op hem gelegd, maar heb het vandaag op zijn rug gelegd, en aangesingeld en hij gaf gelukkig geen kick, daarna lekker laten lopen zelf om er een beetje aan te wennen.
ik zelf denk dat het zadel wel goed ligt, maar aangezien ik dáár niet superveel verstand van heb, dacht ik ik vraag maar eens een paar tips om te zien of het daadwerkelijk goed ligt.
ik weet dat het niet langer mag liggen dan de laatste rib van je pony, en dat ligd het niet, maar waar kan je het verder aan zien.

Afbeelding

power1997

Re: past mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:10

dat kun je zo niet zo goed zien

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:12

power1997 schreef:
dat kun je zo niet zo goed zien

nee snap het ging ook niet echt om de foto maar gewoon voor tips zodat ik zelf kankijken of het goed ligt :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:14

Ik denk dat dit de enige tip voor jou is!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:14

Dat kan je zelf nooit zien. Aan kleine dingen kan je wel merken of het niet past maar wil je dit zeker weten zal je er toch een zadelmaker bij moeten halen. :)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:15

Ik zou een goede zadelmaker erbij laten komen, alleen hij/zij kan bepalen of het zadel goed ligt! Dat is niet vanaf een foto te beoordelen!

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:16

daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar weet iemand eentje inde buurt van vlaardingen-rotterdam? en komen die dan helemaal naar je toe om alleen te kijken of het past?

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:16

miesie22 schreef:
Ik zou een goede zadelmaker erbij laten komen, alleen hij/zij kan bepalen of het zadel goed ligt! Dat is niet vanaf een foto te beoordelen!

bedankt, maar nog maals . het ging niet om het beoordelen van het zadel via de foto. ik vroeg alleen of er geen tips of handigheidjes waren zodat je zelf grotendeels kan zien dat het goed is . de foto was een bijzaak , haha

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:17

Ja die komen naar je toe om te kijken of het past. Het beste kun je even googlen. Uiteraard zitten er wel kosten aan verbonden, dat is bij iedere zadelmaker + afstand verschillend. :)

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:18

Somebitch schreef:
Ja die komen naar je toe om te kijken of het past. Het beste kun je even googlen. Uiteraard zitten er wel kosten aan verbonden, dat is bij iedere zadelmaker + afstand verschillend. :)

Oké hardstikke bedankt, ja ik heb deze pony ook nieuw dus ik wist eigenlijk niet dat zadelmakers alleen voor dat al komen, ik zal maar gaan zoeken . had al een beetje gekeken maar niets gevonden bij ons in de buurt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:19

De schouder moet ten alle tijden vrijliggen en de schoft mag absoluut niet 'in de verdrukking' komen.
Daarnaast moet het recht liggen en mag de achterkant niet omhoog staan.
Zelf heb ik er inderdaad een zadelmaker bijgehaald, dan weetje het altijd zeker.
Tevens heb ik een wintec zadel waarvan de boom aangepast kan worden. Dus als mijn paard dikker word/slanker word of groeit hoef ik niet gelijk een nieuw zadel te kopen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:20

Ja hoor, mocht het niet passen kunnen ze voor je kijken of ze het kunnen aanpassen. :)
Je kan ook iets verder weg een zadelmaker zoeken moet je alleen informeren wat de kosten dan worden. :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:20

Ik heb een paar tips om te checken of het zadel past:

- Kan je voor het aansingelen minimaal 3 of 4 vingers tussen de kamer van het zadel en de rug steken?
- Bij het aansingelen moeten dit minimaal 2 vingers zijn, anders kan het zadel gaan drukken op de schoft bij het rijden.

- Knelt het zadel niet op de schouders? Kan je je hand ertussen krijgen?

- Wanneer het zadel op de rug van het paard ligt, moet je vanaf de elleboog 1 hand ruimte hebben en daar valt de singel. Vallen de singelstoten loodrecht naar beneden dan is de ligging van het zadel vaak goed.

- Kijk vanaf achter tussen het kussenkanaal door. Je moet zo tussen het zadelkanaal doorkunnen kijken, nergens raakt het zadel de ruggengraad.

- Als je de beugels naar beneden hangt, hangen ze dan loodrecht naar beneden ten opzichte van het zadel? Zo niet dan past de boom niet.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:26

Er zit een hyporama in Rotterdam toch?
Die hebben een zadelpasservice, je kan aangeven welke zadels je graag wilt laten passen, die nemen zij mee.

Ook zorg je dat je je eigen zadel laat passen. Past het zadel dan heb je geluk, past het zadel niet, dan weet je meteen welk zadel wel past.

Kosten zijn 50 euro.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:27

Ja hyporama zit inderdaad in Rotterdam. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:31

Maar de TS heeft al een zadel gekocht.
TS, Kan je dit zadel nog terug brengen?

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:59

Mootje schreef:
Maar de TS heeft al een zadel gekocht.
TS, Kan je dit zadel nog terug brengen?

ja volgends mij wel,maar dan zou ik moeten bellen .ik weetnatuurlijk pas of hij past, wanneer er iemand naar is komen kijken
en een nieuw zadel kopen is eigenlijk niet echt een optie, want het is zegmaar een "tijdelijk"zadel, omdat ik mijn pony binnenkort ga inrijden en nog veel groeit in zijn spieren en zo.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:00

Een zadelmaker verkoopt ook gewoon 2e-hands zadels hoor. :) Zou er zeker even naar laten kijken. :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:01

Wintec!!!!
Ideaal voor de nog groeiende paarden!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:04

Tja, i.m.o. heb je het verkeerd aangepakt. Je pony is nog niet zadelmak en je koopt een zadel zonder te weten of het goed ligt. Ook al groeit een paard nog door, je kan alles verpesten door in het begin te beginnen met niet-passend haranchement.

Desnoods bel je een zadelmaker, past wat nieuwe zadels, bedankt de meneer/mevrouw en betaald te voorrijkosten en ga op zoek naar het zadel dat het beste lag (met de goede maten) op marktplaats/bokt. Zo weet je dat het zadel goed kan liggen, maar het is wel tweedehands.

Bel hierna weer de zadelmaker om het zadel te controleren / op te vullen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:04

Kijk zo zou ik het doen:
Zadelpasser laten komen, pen en papier bij de hand houden.
Past je eigen zadel niet? Schrijf de zadels op die hij wel past, merk, boommaat, aantal inch etc.

Ga opzoek naar een tweedehands zadel of wellicht kan je je eigen zadel tegen een goede prijs inruilen voor een nieuw of tweedehands wel passend zadel.

edit: Een met wolgevuld tweedehandszadel moet je laten checken door een zadelpasser of die dan wel goed past. Probeer een paar Wintec zadels met cair, zijn erg fijn met het oog op inrijden, want je kan de bomen switchen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:02

Een zadelmaker (goede! niet een van divoza of hypodrama, maar in jouw buurt bijv. van rijs in zevenhuizen) moet je er echt even bijhalen.

Voor nu zou ik zeggen dat het zadel niet goed ligt. Het kan heel goed zijn dat de foto vertekend dus je zult het zelf toch in het echt moeten checken. Volgens mij heeft het zadel erg weinig draagvlak. De singel trekt het zadel over de schoft heen waardoor de achterkant omhoog komt. De kussens van een passend zadel liggen namelijk geheel op de rug en niet deels boven de rug zoals op deze foto.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:34

Over het zadel kan ik weinig zeggen, maar wel over je dekje. Dat mag niet op de schoft drukken en dat doet het nu wel. Dus trek het wat in de kamer voor je het erop legt. Succes :)