Welk zadel voor lange ruiter en gelders paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Welk zadel voor lange ruiter en gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 11:28

Omdat mijn wintec pro cair niet meer past ben ik opzoek naar een
ander zadel. Ik vind een dressuurzadel het fijnst zitten maar omdat ik springen
ook wil oppakken sta ik wel open voor een fijn dressuur gericht veelzijdigheidszadel.

Het zadel is voor een Gelderse van 1.65 met een 31/32 boom met flinke schouders
Mijn huidige zadel knelt achter het schouderblad dus ik zoek een zadel met voldoende schoudervrijheid
en wat meer ruimte heeft bij de schouderbladen.

Onlangs ben ik bij de Divoza geweest en omdat ik zelf nogal lange benen heb vonden ze daar dat eigenlijk alle zadels voor mijn lange benen ongeschikt zijn (kom met mijn knie onder het zweetblad of steek met mijn knie voor het zadel uit).

Eenmaal thuis dacht ik hoe kan het nou dat ik met mijn 1.83 zo moeilijk een geschikt zadel kan vinden als de mannelijke ruiters ook gewoon op diverse zadels rijden en vaak nog langer zijn.

Kortom HELP welk zadel is geschikt voor ons?! Of heeft de Divoza ongelijk en kan ik prima rijden met een zadel waar ik voor uit steek met mijn knie?

Mri

Re: Welk zadel voor lange ruiter en gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:21

wat is het budget dat je in gedachten hebt?
persoonlijk heb ik heel erg veel plezier gehad van mijn WoW zadel. Goed aante passen aan je paard maar ook aan jezelf!
als je een nieuwe koopt kan je je zadel helemaal naar eigen wens samen stellen.
Nadeel is wel dat ze aardig aan de prijs zijn, maar dan heb je wel een zadel wat vrijwel altijd aan je paard aangepast kan worden als hij groeit in bespiering of juist afvalt etc.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 06:18

Geen idee welk zadel geschikt is, maar er zijn op maar gemaakte merkzadels, dus waarbij ook een langer zweetblad kan. En ja, Divoza heeft gelijk als zij zeggen dat het wel erg is als je knie voorbij het zweetblad steekt, dat rijdt gewoon niet prettig en komt je zit niet ten goede. Wij hebben op onze KWPN merrie (ook veel Gelders bloed) een Frank Baines, deze wordt zowel voor paard als ruiter passend gemaakt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 06:24

Ik ben zelf ook erg lang en met name mijn benen. Ik rij wel puur op dressuurzadels. Ik heb een KN met lange zweetbladen en een Ideal en een Euroriding zonder lange zweetbladen. Kan op allemaal prima zitten.

Met lange benen ben je snel geneigd je benen op te trekken en om die reden neem ik altijd een flinke wrong. Dan kan dat niet.

Er zijn zat zadels die wel passen. En passen moet je op een paard. Niet op een bokje. Op een bokje zit je nooit als op een paard.

Dus ik zou adviseren om een fijne zadelpasser te laten komen met een berg zadels in jouw budget en lekker gaan passen en proberen.

Succes!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:25

wij hebben een groninger, dus ook lekker stevig bij de schouders. wij hadden ook eerst een wintec, maar hebben nu een ruitergilde zadel. mijn man rijdt ook op hem en dit past perfect. de ligging is ook super en het is een heerlijke zadel. het is wel een dressuurzadel, maar ik kan er prima mee springen. wij hebben hem toen 2e hands gekocht en was 550 euro.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:52

Een zadelpasser laten komen. Je kunt nl. niet in een ruitershop, internet of folder een zadel uitzoeken. Het moet passend zijn voor jou en je paard. Slecht passende zadels en ruiters die niet goed op een zadel zitten omdat het zadel voor de ruiter niet passend is veroorzaken rugproblemen bij paard en ruiter!
Divoza heeft gelijk je been hoort niet over het zadel heen te steken.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:32

Ik ben er puur heen gegaan voor inventarisatie zeg maar omdat niet alle zadelmakers alle merken/modellen hebben. En ik op deze manier verschillende types kon bekijken.
Ik heb op de KN zadels gezeten maar helaas stak ik hier echt over uit met mijn knie. Zelfde metr de Stubben, Passier, Rossner en meeste kieffers. IR Tekna was ook niets. Thorrowgood en Kent&Masters is voor mijn paard niets.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:46

Fairytail schreef:
Ik ben er puur heen gegaan voor inventarisatie zeg maar omdat niet alle zadelmakers alle merken/modellen hebben. En ik op deze manier verschillende types kon bekijken.
Ik heb op de KN zadels gezeten maar helaas stak ik hier echt over uit met mijn knie. Zelfde metr de Stubben, Passier, Rossner en meeste kieffers. IR Tekna was ook niets. Thorrowgood en Kent&Masters is voor mijn paard niets.

Vaak kun je bij zadels extra lange zweetbladen bestellen of het zweetblad iets meer naar voren laten zetten.
Ik weet niet wat je budget is maar lijkt me dat je een zadel moet hebben wat of helemaal op maat of gedeeltelijk op maat gemaakt wordt. Je bent erzelf al achter dat de standaard modelen niet geschikt zijn.