Wondjes door eigen benen aan te tikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stienmasjien

Wondjes door eigen benen aan te tikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:20

Hoi,

Mijn paard tikt vaak zijn eigen benen aan waardoor hij van die kleine wondjes krijgt langs de binnenkant van zijn achterbenen.
Ik dacht dus: peesbeschermers en het zaakje is opgelost! En dat was ook zo.
Tenminste de eerste 10 seconden, want daarna ontdekte ik dat hij ook met zijn achterste hoeven zijn voorbenen aantikt.
Dus nu ook wondjes aan de achterkant van zijn voorbenen, dat betekende nog meer peesbeschermers.
Ik ben van het principe om geen peesjes te gebruiken zolang het niet nodig is, en ondertussen zit ik er al met 4. :')
Helaas is paardlief zelf blijkbaar ook niet peesbeschermergezind, want hij door het schuren met zijn huid heeft hij opnieuw wondjes gekregen..
Niets ernstigs natuurlijk, gewoon het haar eraf geschuurd en een beetje bloed.
Maar toch, wat kan ik doen om hem wondjesvrij te maken? :Y)
Ik heb al zitten denken aan bandages, maar vraag me af of dat wel genoeg beschermt voor het aantikken.

Sorry als het hier fout staat trouwens :9

Biskwie

Re: Wondjes door eigen benen aan te tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:32

Je zou springschoenen in combi met de peesbeschermers kunnen proberen, anders is een combi met 3in1 beschermers nog een optie

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:28

ben het eens met biskwie

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:35

Ik zou ook voor de 3 in 1 gaan en eventueel springschoenen......

Bandages hebben ook weer het nadeel dat het 'warmte' vast houdt waardoor bestaande wondjes eronder 'broeien'.

Ondanks dat de Kieffer 3 in 1 die heb ook vrij dik zijn, heeft mijn pony de keren dat hij ze om heeft geen zweet op de pezen, dus wellicht ademen ze beter.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:38

Zitten je peesbeschermers dan wel goed? Niet te strak of juist te los, want ze zouden niet mogen schuren.
Er zijn ook peesbeschermers met bontvoering, misschien dat je zoiets nog kunt proberen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:52

Als hij wondjes heeft op z'n benen lijken peesbeschermers en bandages me niet zo fijn.. Ik zou dan peesbeschermers met bont omdoen. :j

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:02

Zou ik met 3 in 1 niet hetzelfde probleem blijven hebben? Want dat blijft toch nog steeds schuren tegen z'n huid?
Ik heb dit nog nooit echt gebruikt dus heb er geen idee van. }:0

@Kaula: Ik dacht eerst ook dat het gewoon kwam omdat ik ze verkeerd aandeed, maar dat blijkt dus niet de oorzaak.
Verschillende mensen hebben er al naar gekeken en ze passen goed, niet te strak of te los.
Maar volgens mij heeft hij er echt last van want als hij naar het einde van de les toe even stil moet staan, trapt hij gewoon naar de lucht om ze 'uit te krijgen'.
Zonder loopt hij echt het fijnst, maar dan blijft hij die vervelende wondjes houden..

Springschoenen lijken me idd een goed idee, ga ik eens voor zoeken.
En dan nog hopen dat meneer ze verdraagt, want hij houdt niet echt van aanhangsels. :')

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:12

@Nies: Heb ik ook al aan zitten denken, maar peesbeschermers met bont zijn natuurlijk een investering.
Dus vraag me af of ik echt de garantie ga hebben dat ze hem niet irriteren of niet gaan schuren.
Hij heeft zeg maar een 'kwetsbare' huid en krijgt erg snel wondjes (over z'n hele lichaam trouwens),
dus ik zou er niet versteld van staan als hij het flikt om zelfs met lekker zachte bontjes gekwetst te zijn. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:15

Norton heeft met nep bont, zijn niet zo duur, zou je misschien eens kunnen proberen voor dat je dure gaat aanschaffen met echt bont?

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:17

Idd, of iemand zoeken die er toevallig heeft zodat ik ze eerst even kan proberen. Ik zou het gewoon zonde vinden om ze helemaal voor niets te kopen ^^

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:18

Je kunt ze ook 2e hands aanschaffen, kun je ze uitproberen en als ze op zijn en ze waren fijn kun je altijd nog nieuwe aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:19

Je hebt ook 3in1 waar springschoenen aanvast zitten zegmaar.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:21

Je zou eens de bontpeeskappen van harry's horse kunnen proberen, die zijn niet zo duur. :)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:26

Misschien kan je smid je ook helpen door de stand van de voeten een klein beetje aan te passen :)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:28

staat je paard op ijzers ?

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:28

Hoefsmid laten komen, eventueel beslag aanpassen, peesbeschermers-strijklappen...

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 10:03

@Candance: Ik ga proberen om ze zowieso eerst eens te gebruiken van iemand, dan weet ik meteen of het helpt of niet en schaf ik me meteen een goed paar aan.

@darwin en amanda2: Hij staat idd op ijzers, maar de smid kent het probleem dus weet hoe hij hem moet beslaan.
Bovendien heeft hij een tijdje zonder ijzers gelopen toen hij nog manègepaard was en toen had hij het ook..

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:08

Hey,

mijn pony had dit ook.
Je kunt voor de achterbenen zgn "strijkijzers" eronder laten slaan, die zijn aan de binnenkant van de hoef, zegmaar bij links rechts en bij rechts links een stuk smaller en vallen net binnen de hoef. Dan tikt hij iig zijn benen niet meer met ijzers open maar met zijn hoef dat is al een begin.
Verder kun je voor en achter springschoenen omdoen, ik neem aan dat hij achter onder de kogel strijkt (boven de kroonrand) en voor in de kootholte? Kies voor het lichtste en simpelste materiaal, heeft ie ook het minste last van. Je kunt voor de voor en achter benen gewoon dezelfde soort springschoenen gebruiken. Succes.

Bojoura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:58

Ik vind inderdaad springschoentjes met peesbeschermers een goed idee!

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:15

ik zou dan gewoon peesbeschermers strijklappen en evt. springschoenen omdoen als het nodig is ;) haha en dat trappen om ze 'uit te krijgen' doen de meeste paarden wel in het begin, maar dat komt gewoon omdat ze er nog niet aan gewend zijn ;) er zijn wel peesjes met nepbont van norton, ben ik zelf heel tevreden mee en ze zijn niet duur! http://allesvoorpaarden.nl/index.php?id=weergeven&a=342

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:16

@September: Ik zal het eens aan de smid vragen, misschien kan hij er wel wat aan doen. ;)

@Tummert: hij loopt er al enkele weken mee dus volgens mij is hij het wel gewoon :') Ik vraag me af of nepbont ook niet zou gaan schuren, zou echt bont niet meer zekerheid geven?