Sprenger Turnado of Dynamic, of toch iets anders...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deebee

Sprenger Turnado of Dynamic, of toch iets anders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 08:51

Mijn 7-jarige merrie neemt maar moeilijk het bit aan, ze is erg gevoelig in de mond. Ze is op zich heel fijn te rijden met dat losse contact, maar ik wil graag zo'n mooie gummie verbinding voor elkaar krijgen! Ik geef haar ook vaak iets teveel ruimte, dus het probleem ligt (deels) bij mij zelf. Ik rijd haar nu op een kk conrad (dubbelgebroken aurigan bitje). Heb haar ook al eens op een gewone enkelgebroken RVS watertrens gereden, maar dat vond ze niet prettig.
Mijn idee was dat de Dynamic misschien een goed bit voor haar zal zijn, of evt de Turnado. Iemand suggesties? Met uitleg graag...

Pytje

Re: Sprenger Turnado of Dynamic, of toch iets anders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:59

Beide bitten zeggen me niet zoveel, maar mijn paard heeft hetzelfde. Erg gevoelig, maar toch ook niet. Ik rijd hem met een rubberen enkele gebroken D-trens. Werkt erg fijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:27

Wij hebben de Turnado. Hebben er diverse paarden/pony's mee gereden en allen reageerden ze hier erg fijn op. Onze merrie rijden we nu al bijna 3 jaar probleemloos met dit bit.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:11

Grappig, ik wilde net ook een topic over de Turnado openen. Geeft dit bit niet juist veel druk op de tong omdat hij zo naar voren is gericht? Waardoor ze juist geen constante verbinding willen aannemen? Ik vond ook informatie dat het voor paarden met tongproblemen zou zijn en dat heeft mijn paard niet.
Verder zei iemand dat hij klein valt omdat hij zo gedraaid is, dus dat je een maat groter moet nemen. Leek me nogal raar verhaal, maar misschien is er iemand die weet of dit waar is?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:18

Onze merrie en ruin hebben altijd 12,5 en ook van de Turnado, dus valt zeker niet kleiner. Enigste wat ik kan zeggen is dat eigenlijk alle paarden hier er fijn op te rijden zijn.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:19

Start je? Zo nee, ik ben erg te spreken over een leren bitje. Beide paarden namen het bit niet aan en liep er erg achter. Ze lopen er allebei super op!

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:46

aslo schreef:
Onze merrie en ruin hebben altijd 12,5 en ook van de Turnado, dus valt zeker niet kleiner. Enigste wat ik kan zeggen is dat eigenlijk alle paarden hier er fijn op te rijden zijn.

Kun je ook vertellen waarom? Wat voor paarden zijn het, hoe reageerden ze voorheen op het bit voor je met de turnado ging rijden?

Ik start niet, maar zou in de toekomst graag wel eens willen starten. Ik ben wel van de meer klassieke manier van rijden.

@2005: zoiets had ik ook gelezen, dat het meer een bit is voor paarden die min of meer tongproblemen hebben. Dat heeft die van mij niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:33

Geen idee waarom, we hebben het bitje destijds gekocht voor onze eerste pony (Duitse rijponyxArabier), die nam een dubbel gebroken niet fijn aan. Op dit bitje liep hij veel fijner. Pony is destijds zonder toebehoren verkocht. Bitje voor de nw pony (Tinkerx?) gebruikt, loopt er fijn op en nu dus ook onze merrie (KWPN'r). De kruising Tinker loopt op elk enkel gebroken bit wel fijn trouwens. Op dubbel gebroken niet. Tussendoor wat paardjes gehad voor inrijden/verkoop, liepen er ook allen fijn op. Denk dat het de vorm van de bitdelen is (iets gedraaid dus), waardoor het bit goed geaccepteerd wordt. Hebben diverse bitjes wel eens geprobeerd bij onze eigen 2 paardjes, maar de voorkeur gaat uit naar de Turnado.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 02:07

Ik heb een Dynamic sinds eind vorig jaar. Het bit bevalt mij erg goed, maar mijn paard is niet supergevoelig in de mond (gewoon normaal eigenlijk). Ik had hiervoor een Conrad Ultra, maar dit bit vind ik zelf prettiger om mee te rijden. Ze neemt het bit gemakkelijk aan, het ligt rustig in de mond en ze kauwt er erg fijn op af.