Inch maat / Broek maat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Inch maat / Broek maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:40

Na veel zadels passen (met zadelmaker) heb ik nog steeds geen passend zadel gevonden.

Nu heb ik het idee dat het zadel gewoon te lang is voor zijn rug? Heb nu een korter zadel geprobeert(kleiner inch maat en dus korter). En het probleem wat ik bij elk zadel had (heb) was weg, het zadel sloot bij de kussens netjes aan!

Maar...

Welke broekmaat heeft welke inchmaat over het algemeen nodig? Want ik weet niet of ik voor mij zelf een kleinere inchmaat kan nemen..

lindake

Re: Inch maat / Broek maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:16

YRT => HAR Aangezien dit een heel specifieke vraag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:22

De inchmaat is maar voor een klein deel afhankelijk van je broekmaat. De lengte van je bovenbeen is veel belangrijker ivm de positie van de stijgbeugel ophanging. Daarom hebben lange mensen toch vaak een groot zadel nodig. Anders kunnen ze hun benen niet kwijt. Iemand met een royaal achterwerk en korte pootjes heeft het ook niet makkelijk want die komen in zadels met een grote zitting vaak in een stoelzit.

*kijkt even in profiel TS*
Succes! Met jouw lange stelten zal het niet makkelijk zijn om een zadel te vinden waar jij je benen goed op kwijt kan en toch niet te lang is voor jouw pony. Ik zou in ieder geval kijken voor modellen met een vlakke zit en zonder keilkussens. Stübben heeft zo nog wel wat zadels en massimo kan ook een relatief grote zitting op kleine kussens leveren. In korte zadels met een diepe zit ga jij geheid het gevoel krijgen voorover te vallen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:27

Het klopt inderdaad dat paarden met een korte rug een probleem hebben met een grotere inchmaat (onafhankelijk van boom en verdere pasvorm). Vooral bij Westernpaarden zie je vaak heel compact gebouwde dieren, die niet meer dan een 15 inch-rug hebben, terwijl er een 16 (of 16,5)-inch ruiter op moet. Dan heb je inderdaad een probleem. Als ruiter heb je met een zadel met een vlakke zit meer ruimte in een kleinere inchmaat dan in een zadel met een diepe zit.
Zelf loop ik in maat 40 rond, heb in verhouding lange benen, maar zit prima in een 16,5 inch dressuurzadel, en in een 15 inch Westernzadel. Een 18 inch veelzijdigheidszadel is voor mij veels te ruim...

Spiekt ook even in profiel: ik denk dat jij met een 17 inch zadel best uit de voeten moet kunnen :j En 16,5 ook nog wel. Jij bent slanker dan ik, maar ik vermoed dat je dezelfde lengte qua bovenbeen hebt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:49

Ik heb idd vrij lange benen!

Ik zat een beetje te denken aan anders evt. een boomloos zadel?

En 16.5 á 17 inch, dan vzh, dressuur. Of maakt dat niet uit :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:57

Qua boomloos zijn er ook een aantal opties. Je kan dan het beste kiezen voor een zadel met een verplaatstbare stijgbeugelophanging. Bij de kleine maatjes zal de ophanging voor jou namelijk te ver naar achteren zitten.

Bijvoorbeeld:
Barefoot Lexingtong
Trekker endurance Pro
Freeform
De Trekker dressuur en de Startrekk dressuur hebben geen verplaatsbare stijgbeugelophanging maar wel een relatief vlakke zit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:38

bij een wow zadel kun je bijv een 16 inch kussen combineren met een 17 inch zitting

ook kun je bij de zweetbladen de ligging wijzigen dus iets verder naar voren of achteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:56

en met lange benen willen verlengde zweetbladen ook nogiets schelen