Kleinste boomloze zadel dat te koop is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Kleinste boomloze zadel dat te koop is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:35

Ik vraag me af wat het kleinste boomloze zadel is dat er te koop is. Ik heb ondertussen al zo'n 10 zadels gekocht en weer verkocht omdat het allemaal net niet past. Nu ik een verzorgstertje voor Hans heb wil ik nu eindelijk eens een zadel dat wel past. De dry tex kids leek me geweldig, maar na even te hebben gemeten ben ik bang dat dit zadel toch weer net te lang is voor zijn rug.

Bestaan er nog kleinere boomloze zadels van andere merken?

Olikea

Re: Kleinste boomloze zadel dat te koop is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:36

Ik denk dat je dan bij de ghost uit komt.
Die is vast ergens als testzadel verkrijgbaar..

succes met het vinden van een zadel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:09

En welk type of is dat er maar een?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:11

misschien een pinokkiozadel?

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:14

voor zover ik weet is inderdaad die van barefoot de kleinste, de kids maat.
succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:16

De Ghost is qua ruglengte veel langer dan een drytex maat 1, dus dat is geen optie, lijkt mij. Op mijn paard past 'ie absoluut niet, veel en veel te lang.

Ik heb een MyBarefoot Cheyenne maat 0 op mijn paard gehad, die ook een extreem kort ruggetje heeft. Die is enkele centimeters korter dan de maat 1 en ik paste er als slanke volwassene prima op. Ik rij momenteel met de Trekker Pro Endurance, een semi-boomloos zadel, die ook aardig geschikt is voor paarden met een hele compacte bouw. Veel meer is er helaas niet te vinden (ik heb al een enorme zoektocht achter de rug namelijk). ;)

Overigens heb ik die MyBarefoot nog te koop. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:17

Hoe lang is die dan?

Een pinokkio spreekt me niet zo aan, ik heb het idee dat dat niet zo lekker zit.

Edit: Volgens de site van bf is die 48 cm lang. Nog langer dus dan de kids. Dan vrees ik dat dat zadel ook te lang is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:22

Zal 'm even qua ruglengte voor je opmeten........
45 a 46 cm. Mijn Sam heeft namelijk een extreem korte rug en een hele compacte bouw, waardoor geen enkel zadel paste.
Echt een drama was dat!! Deze MyBarefoot (heb 'm destijds speciaal laten maken in een bruine kleur) en die Trekker zijn de enigen waar ik iets mee kan. Maar ik rij voornamelijk op de Trekker, dus ik heb de MyBarefoot te koop.......

Ik vind dat zadelmakers eens wat moeten doen aan dit soort problemen, want er lopen best wat paarden rond met hele korte ruggetjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:25

Dan vrees ik dat hij toch te lang is.

Afbeelding
De laatste aankoop is een 14 inch zadeltje, dat ongeveer 40 cm lang is. Die is al te lang. Al kan ik me voorstellen dat het met een barefoot mss iets langer kan omdat er niet overal druk op staat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:26

Nee, dan gaat 'ie niet passen. Maar zo'n kids maatje van Barefoot kan dan toch wel? Hoe lang zijn die dan?
Hoe groot is je bonte pony? Gedoe, he, zadels...... :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:29

De laatste keer dat ik hem gemeten heb was hij rond de 92 cm. De kids zijn toch weer 43 cm lang, dus ik ben erg bang dat het toch weer te lang is. Ik zou kunnen kijken voor een testzadel, maar in de buurt zijn er helaas geen punten die dit zadel hebben en ik heb zelf te weinig ervaring van boomloze zadels om te zien of het past.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:34

Maar ze kunnen je toch een testzadeltje opsturen? En vraag ze even hoe lang de ruglengte is (als het niet op de website genoemd wordt). Ik ken alleen de volwassenen zadels, maar niet de kindermaatjes. En mijn maat 0 noemde ze destijds ook een 'kindermaatje'. Hahaha, nou, ik pas er met mijn 39 jaar en maatje 34/36 prima op, hoor. ;)
Maar mijn pony is 1,43 en vrij breed, dus dat is wat anders dan een pony van nog geen 1 meter hoog. Zoek eens contact op met Biance van boomloosrijden.nl
Zij kan je vast adviseren en helpen aan een testzadel...... Succes, hoor, ik weet dat het een enorm gedoe kan zijn met zadels. :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:41

Ik heb haar een emailtje gestuurd. Bedankt voor de tip.

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:44

10" denk ik dan :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:45

Graag gedaan, hoor, hoop dat je iets fijns kan vinden voor je pony!!! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:51

Ik kreeg net een pb, een passer heeft hem nu wel. Dus ik ga toch even de kids testen binnenkort :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:52

Dat is heel mooi, ben benieuwd of het wat is. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 14:59

Even een update, hopelijk mag dat.

Net is er iemand met het testzadel geweest. Op Grietje past het zadel perfect, maar zij ligt nog wel even uit de running. Op Hans is het kielekiele, ik zou graag jullie mening horen. De schouders liggen sowieso vrij, het zitgedeelte komt volgens mij niet op de laatste rib, maar het eind van het zadel wel. Ik weet wel dat het moeilijk te bepalen is aan de hand van een foto, maar toch zou ik graag horen wat jullie denken :)

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:14

Hmm....ik vind het niet mooi staan eerlijk gezegd.

Als de ruiter echt netjes in het midden van de zitting zit dan kan het qua gewichtsdragende plek wel goed , maar eigenlijk mag de zitplek ook wel iets naar voren heb ik het idee....

Ik zou hem dan alleen gebruiken als de alternatieven nog minder zijn voor pony / ruiter , het wordt dan toch een beetje afwegen waar je het beste aan doet.

Ik denk dat een pinokkio-achtig zadeltje beter zou passen maar als dat weer niet werkt met het ruitertje bijvoorbeeld....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 15:18

Mooi dat maakt me niet uit, ik wil alleen niet dat zijn rug kapot gaat :) Pinokkio ben ik zelf minder voor, ik heb het idee dat de drukverdeling niet prettig is met lichtrijden. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze 'serieus' aan het werk gaan. Nu sla ik zelf aan het twijfelen. Ik had het idee dat het net kon, maar goed ik heb er zelf geen verstand van :) Maar iig bedankt voor je reactie! Ik neem het zeker meer.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:24

zo vanaf de foto vindt ik hem ook te lang ogen.
alleen heb je dat met die shetjes echt zo snel.
ik heb helaas geen tips al heb je met pinikkio ook andere varianten die wel goed liggen ( maar pas alsjeblieft op veel van de zadeltjes liggen over de schoft. )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:25

Met een boomzadel zou deze lengte niet kunnen
maar omdat boomloos wat meebuigt lijkt mij dat het wel kan
Schattig zadeltje trouwens :D

Anders idd pinokkio maar de drukverdeling van barefoot is weer stukken beter

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:26

Nouja , ik vind ook wel dat het kàn , omdat de alternatieven die ik ken , niet beter zullen zijn inderdaad :)

Maar het ligt er voor mij helemaal aan hoe het ruitertje in het zadel zit. Gaat die teveel naar achteren zitten in het zadel dan zou ik er geen prettig gevoel bij hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 15:29

Het is wel een meisje dat nog veel moet leren, ze zit wel redelijk netjes rechtop, maar als de pony gek doet dan heeft ze de neiging een beetje voorover te hangen. Iig super bedankt voor jullie reacties zover, ik ga het nog even laten bezinken. Meer meningen zijn uiteraard altijd welkom :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:21

Ik vind het ook net aan. Maar denk dat je hier nog beter mee af bent dan met een pinokkio denk ik...