banaansingel/anatomische singel? Wat is het verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zap

banaansingel/anatomische singel? Wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:49

Beste Bokkers,
Ik bevind me weer even in een zeer blonde :o? periode en dan komen de raarste vragen bij me op. Momenteel ben ik op zoek naar een singel en wil graag een banaansingel, omdat ik daar ontzettend goede verhalen over hoor.

Echter kom ik op internet veelal de anatomische gevormde singel tegen en bijna tot geen banaansingel. Zijn deze 2 singels hetzelfde? Zoja, dat maakt het een stuk makkelijker en zo nee....wat is het verschil en waar is een banaansingel te verkrijgen.

Misschien nog ervaringen met merken?

Alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:42

Nee het is niet hetzelfde. Een anatomische singel is een singel met uitsparingen voor de voorbenen. Dat is het meest standaard. Je hebt ook extra comfortabele anatomisch gevormde singels met een dik stuk in het midden.

Een banaansingel is eigenlijk gewoon een kromme singel. De gespen ervan zijn niet recht ten opzichte van de singel zoals bij een gewone rechte singel. Een banaansingel is een boogje met aan de voorkant meestal ook wel uitsparingen voor de voorbenen maar niet altijd. Aan de achterkant is hij recht (volgt wel de kromming van de singel maar er zitten geen "golven" in de rand)

Een anatomische singel verhoogt het comfort, een banaansingel zorgt er door de vorm door dat het zadel niet door de singel naar voren wordt getrokken. Mijn zadel heeft de singelstoten redelijk ver naar achteren, een heel stuk achter de natuurlijke singelplek van mijn paard. Met een banaansingel schuift mijn zadel niet. Met een rechte singel of anatomisch gevormde singel wel. Mijn banaansingel heb ik overgekocht van een bokker, wat het merk is zou ik echt niet weten.

zap

Re: banaansingel/anatomische singel? Wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:30

Okee, bedankt!

Volgens mij worden deze termen ook wel door elkaar heen gehaald, want op webshops zie ik een 'kromme' singel staan en daar staat dan als beschrijving anatomisch bij..

Die banaansingels, die zitten toch met de kromming naar de achterbenen? Maar voor het gevoel wordt dan juist het zadel naar voren getrokken.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:49

Dat gevoel had ik ook maar de zadelmaker heeft het me uitgelegd. Het gaat om de hoek van de gespen! Als je dat eenmaal doorhebt is het logisch, de kromming wijst richting de achterbenen. Zo krijg je het gewenste effect dat van opzij bekeken de gespen wat verder naar achter zijn dan het midden van de singel. Dat komt dus zo door de kromming én door de hoek van de gespen.

Ruitersportwinkels hebben geen verstand van spullen voor paarden, vandaar dat ze dit soort termen door elkaar gebruiken. Ik bedoel: als je een ongebroken trens al stang noemt 8)7 Waar zit dan je kunde?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:56

Hahaha, okee, ja klinkt best logisch eigenlijk :)

Ik ga op zoek naar een mooie leren banaansingel.

Bedankt voor je info :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:04

Alsjeblieft, en succes met de zoektocht! Ik heb me naar gezocht, en uiteindelijk vond ik er een bij [EA]. Een mooie leren, en precies de goede lengte :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:46

kentaur heeft hele mooie leren banaansingels :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:18

ik heb een banaan singel maar die is net te lang ook hier op ea gekocht, ze zijn inderdaad er moeilijk te vinden. Vooral omdat ik maat 60 moet hebben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:23

Om het raadsel wat groter te maken, je hebt ook anatomische banaansingels!
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:19

Ik heb een Knight Rider Anatom aangeschaft, maar omdat het zo'n kleine maat is, 45 cm, is de banaanvorm maar heel klein.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:14

ik heb een leren curved singel van WoW te koop (dus ook een "Banaan" singel, maar dan net weer anders ;) )
dressuur 65 cm nieuw in verpakking

onwijs fijne zachte singel, alleen wel erg aan de prijs :$
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TIPZ7TGS.jpg

Op de foto lijkt hij niet zo erg gebogen. Voordeel van deze singel vind ik dat die bij de gespen recht is. Voor mn gevoel prettiger dan een hele kromme.
Het leer is super en de gespen hebben een soort elastiekje waardoor je super makkelijk kan aansingelen :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:24

ma_rie_tje schreef:
ik heb een leren curved singel van WoW te koop (dus ook een "Banaan" singel, maar dan net weer anders ;) )

Op de foto lijkt hij niet zo erg gebogen. Voordeel van deze singel vind ik dat die bij de gespen recht is. Voor mn gevoel prettiger dan een hele kromme.
Het leer is super en de gespen hebben een soort elastiekje waardoor je super makkelijk kan aansingelen :))

Dat is dus een anatomisch gevormde singel en geen banaan. Hij heeft niet de werking van de banaan, waardoor het effect ook anders zal zijn.

Vagolijntje: ja het valt inderdaad niet mee. Mijn singel zit tegen het zweetblad aan, met mijn boomzadel was het niet zo'n punt maar nu ik een ander, boomloos, zadel heb zit de singel daar op het laatste gaatje. Mijn paard moet niet nu ineens gaan afvallen :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:52

hestejente schreef:
ma_rie_tje schreef:

Dat is dus een anatomisch gevormde singel en geen banaan. Hij heeft niet de werking van de banaan, waardoor het effect ook anders zal zijn.

Vagolijntje: ja het valt inderdaad niet mee. Mijn singel zit tegen het zweetblad aan, met mijn boomzadel was het niet zo'n punt maar nu ik een ander, boomloos, zadel heb zit de singel daar op het laatste gaatje. Mijn paard moet niet nu ineens gaan afvallen :=

Nee hoor, effect is hetzelfde als een banaan ;)
De boog zit een stuk verder naar voren dan de gespen.
Mijn foto is beroerd genomen, maar is dit model
Afbeelding

anatomisch heeft ruimte bij de oksels, maar is verder recht zoals deze
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 02:19

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 07:59

De golfbeweging hoort richting de voorbenen poes.

Marie: okee, ik zie het nu. Blijf het een tussenvorm vinden maar ik zie wat je bedoelt :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:13

Maar dan wijzen de stoten toch naar voor?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:24

Ik snap er werkelijk niets meer van, foxy: hoe moet die van jou dan om?

(wat ben ik blij dat ik net een ongewone gewone anatomische singel heb besteld :Y) )

en heeft iemand dan een goede foto van een BANAAN singel die goed om zit en wat die met de singelstoten doet dan? Kan me namelijk best voorstellen dat de gespen de singelstoten een beetje schuintrekken, maar ook dat er een knik in de singelstoot komt op de plaats van de gesp, waardoor afslijten en doorslijten van de gaatjes sneller en scheef zal gaan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:58

Ik heb altijd gehoord dat een banaansingel gemaakt is voor een paard waar je singelpunt verder naar voor ligt dan waar je zadel hoort te liggen.

De singelgespen (aan de singel zelf dus) horen dus naar achter te wijzen en de uitsparingen bij een banaansingel dus ook. Toch?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:07

de boog van een banaan singel moet naar voren wijzen inderdaad
en de uiteinden naar achter. Dat is het idee.
Nadee van de banaan is inderdaad dat de stoten schuin naar voren kan leggen. Voordeel van de curved (die ik plaatste stukje hoger) is dat de uiteinden recht zijn, waardoor de stoten wel recht naar beneden gaan maar je wel het effect van een banaan hebt omdat het middenstuk verder naar voren is

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:44

De curved lijkt mij ook fijner en beter werken. Ik heb voor mijn pony een gewone banaansingel gehad (met schuine gespen dus) en zat altijd te puzzelen met welk gaatje ik nou moest hebben. Lastig uit te leggen, maar doordat de singelstoten schuin lopen moest de achterste singelstoot een gaatje langer gelaten worden. Als ik dat deed kwam er meer druk op de voorzijde van de singel. Trok ik beide gespen tot hetzelfde gaatje dan leek het wel of mijn zadel nog harder naar voren getrokken werd. Uiteindelijk bleef het zadel gewoon het beste liggen met een anatomische singel.

Nu heb ik weer een rondgeribt paard met de singelplek ver naar voren (fijn he ;) ). Ik denk dat ik dit keer de curved probeer, waarbij de singelstoten gewoon recht naar beneden kunnen lopen.

(mocht iemand een merk/winkel weten waar ik er zo een in donkerbruin leer kan krijgen...)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:10

Heb ook een Wow zadel en zit nu te wachten op die curved singel van wow, dit omdat m'n paard z'n bouw de singelplaats erg naar voren heeft liggen en het zadel mede hierdoor naar voren schuift. Deze singel zou dat tegen gaan omdat de singelplaats hiermee verlegd wordt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:36

ik denk het zelfde als poes.
Ik heb een banaan singel met het anatomische wat dus naar de voorbenen hoord maar die kant zit de banaan vorm ook dus eigenlijk zit hij dan verkeerd om.
Mijn wow zadel ligt door de schouders van mn ruin verder naar achteren dan waar de singel stoten horen dus heb ik een singel nodig die helpt alles op zn plaats te houden.

Maar mijn banaan singel moet ik dus verkeerd om doen om het juiste effect te krijgen, dus de bolle kant riching voorbenen en de anatomische vorm richting buik. Maar dat lijkt me ook niet de juiste manier :=

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:46

Ik heb deze singel:
Afbeelding
Doordat ik zo'n kleine maat heb is de bolling echter minimaal.
Ik heb er ook eentje van Pfiff maar bij die heb ik het idee dat mijn zadel alleen maar verder naar voren schuift:
Afbeelding
Kortom; ben er nog niet uit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:55

het is inderdaad erg lastig, ik dacht nu klaar te zijn dankzei de banaan singel maar nu is mn zadel weer aangepast ligt hij beter maar de singel trekt hem nu weer naar voren :(

nog maar eens kijken naar wat anders

@tessebes
schuurd die van pfiff niet heel erg? Ik heb hem ooit eens in de handen gehad en hij leek me erg stroef.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:58

poes schreef:
foxy80 schreef:
Om het raadsel wat groter te maken, je hebt ook anatomische banaansingels!
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... naandr.jpg

Maar hier hoort de bolle/rechte kant toch vooraan te zitten niet?

De bolle kant hoort naar achter, de gegolfde kant hoort richting voorbenen.
Heb net mail gekregen van de fabriek dat het effectief zo moet