ander bit? of juist tandarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

ander bit? of juist tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:02

ik heb een vraagje;
mijn nieuwe aanwinst,Bandit, rij ik momenteel met een dubbel gebroken trens , ik kreeg dat advies omdat dat het meest vriendelijke zou zijn.
nou...heel fijn dat het voor hem zo vriendelijk is, maar hij kan er zodanig mee spelen dat ie m vast kan pakken en ik vervolgens op een bijna stuurloze 4 jarige zit!
niet echt ideaal dus.

nu kreeg ik 2 verschillende adviezen uit mn omgeving, de ene adviseerd een gebroken trens te proberen, en de ander is van mening dat ipv bittenwissel ik er beter aan doe de tandarts te laten komen.

zijn er hier miss mensen met ervaring hiermee die me advies kunnen geven?

bij voorbaat dank!!
(hoop dat ik hem juist geplaatst heb??)

Albert

Re: ander bit? of juist tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:11

Een dubbel gebroken trens zou eigenlijk voldoende zacht moeten zijn, maar is dit kennelijk niet. Spelen, kwijlen en vastpakken zijn soms uitingen van ongemak. Het is verstandig om de mond eerst te laten controleren voordat je naar een ander (dunner) bit gaat.

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:25

als het een jong paard is kan hij / zij zeker last hebben van de wolftandjes.
Als die eruit gehaald worden kun je waarschijnlijk gewoon weer met dubbel gebroken bit blijven rijden.
Ik wel i.i.g.
rachel_j schreef:
ik heb een vraagje;
mijn nieuwe aanwinst,Bandit, rij ik momenteel met een dubbel gebroken trens , ik kreeg dat advies omdat dat het meest vriendelijke zou zijn.
nou...heel fijn dat het voor hem zo vriendelijk is, maar hij kan er zodanig mee spelen dat ie m vast kan pakken en ik vervolgens op een bijna stuurloze 4 jarige zit!
niet echt ideaal dus.

nu kreeg ik 2 verschillende adviezen uit mn omgeving, de ene adviseerd een gebroken trens te proberen, en de ander is van mening dat ipv bittenwissel ik er beter aan doe de tandarts te laten komen.

zijn er hier miss mensen met ervaring hiermee die me advies kunnen geven?

bij voorbaat dank!!
(hoop dat ik hem juist geplaatst heb??)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:48

Mijn paard heeft 2 jaar lang op hetzelfde bit gelopen, inmiddels is hij 5 :) begon ook ineens raar te doen, tong uitsteken kantelen en iets vast pakken :) ik laat iederr jaar een tandarts komen, dus dacht daar ligt het niet aan... Toch kreeg ik twijfels, dus toch onafhankelijke tandarts erbij... Ja hoor enorme haken door verkeerd vijlen en los wolfskiesje :) nu heeft hij gewoon zijn oude bit weer in, en alle problemen zijn verdwenen :)

Tandarts is dus zeker een aanrader :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:54

RT --> HAR

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:39

Als je paard inderdaad aan het wisselen is, is het slim om eerst de tandarts te laten komen. Mijn paard had haken maar en ging daarom met me aan de haal. dus zoek eerst de oorzaak in de mond dan bij het bit... :D

succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:03

Sluit ik me bij aan. Een fatsoenlijke tandarts naar de tanden laten kijken, en als het dan niet verbeterd een zachter bit proberen. Er zijn paarden die een dubbelgebroken bit te veel gewiebel vinden, in dat geval zou je een ongebroken trens kunnen proberen. Is trouwens een nog zachter bit dan dubbelgebroken :)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:15

Een goede tandarts kan ook kijken welk bit het beste past in de mond van je paard :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:07

ik heb jullie adviezen ter harte genomen, en gebeld en as maandag komt de tandarts!

Worldgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:26

Heel goed. Het is zeer belangrijk als de tanden goed zijn en je zult merken dat als hij is behandeld hij een stuk minder voor het bit zal wegrennen!!!

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:46

Probeer eens een flexibel rubber bitje, vaak helpt dat, maar gelukkig dat de tandarts al komt :)

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:49

Eerst de tandarts laten komen is idd wel hadig ja; kan je in elk geval dingen uitsluiten ^_^
Anders heb je net een ander bit gekocht, blijkt het aan iets anders teliggen.

Anyway, ik hoop dat de tandarts het wat voor je kan ophelderen ;)