zomerdeken vs. zweetdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

zomerdeken vs. zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:43

Misschien een duffe vraag, maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een zomerdeken en een zweetdeken ? Ik moet nog een zomerdeken kopen voor mijn paard, maar kan ik beter het een of het ander aanschaffen of allebei ?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:45

Zweetdeken is om na het rijden je paard snel droog te krijgen en te zorgen dat ie niet koud wordt.
Ze zijn meestal van fleece/wol gemaakt.
Een zomerdeken is een dunne deken, meestal van katoen of een vergelijkbare stof. Dit helpt niet om je paard droog te maken. ;)

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

bfsunshine

Re: zomerdeken vs. zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:47

Een fleece deken is ook een stuk warmer dan een zomerdeken. Ik vind persoonlijk zomerdekens een beetje overbodig..

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:50

dat leek mij dus ook ha ha :-) Ik denk dat ik dan toch maar voor de zweetdeken ga....En daarna lekker de wei in als ze helemaal droog is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:56

Een zomerdeken geeft 0,0 aan warmte, maar zodra een paard het koud heeft kan hij door die deken zijn haren niet rechtop zetten, waardoor hij het dus nog kouder krijgt.:) Daarom vind ik zomerdekens ook overbodig:).

slangens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:00

Als je een deken wilt voor de warmere dagen, kan je misschien beter een regendeken kopen want ik neem aan dat je de deken wilt gebruiken om je paard te beschermen tegen de regen. Een zweetdeken inderdaad alleen gebruiken om je paard niet te snel te laten afkoelen of droog te laten worden na het rijden.

Gr.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:37

Horseware heeft een nieuwe deken ontwikkeld, de Rambo Helix.
Het is een staldeken (zomerdeken) die werkt als een Cooler.
Gemaakt van een speciale stof die het vocht verdeeld en er voor zorgt dat je paard 10 x sneller droog is dan een gewone cooler deken.
Het zorgt ervoor dat het door de speciale stof heel snel het vocht weg haalt bij je paard, die verdeeld over de deken en daardoor verdampt het veel sneller, waardoor je paard sneller droog is en daardoor het weer comfortabeler heeft.
Kleur: Charcoal met een wortelrode (oranje achtig)/grijze bies
Afbeelding

Een Cooler gebruik je b.v. na het rijden of met transport, deze zijn normaalgesproken bedoelt om het zweet op te nemen en er voor te zorgen dat je paard niet te snel afkoelt.
Een zomerdeken kun je gebruiken als het wel droog is buiten, maar toch nog net te fris om hem zo buiten te zetten, zijn niet waterdicht, vaak gemaakt van katoen of polyesther.
Ook is deze deken geschikt om op stal te dragen b.v. om er voor te zorgen dat je paard niet vies word als je een wedstrijd hebt of om hem net iets warmer te houden dan zonder deken.
Deze kun je ook voor het transport gebruiken.

Een fleece deken is vaak dikker en gebruik je vaak in de winter periode, zelfde eigenschappen als een cooler, maar dan voor de koudere periodes.

Een regendeken is waterdicht en (vaak) ademend, kan zowel op stal als buiten gedragen worden, maar ook op transport, sommige kun je combineren met andere onderdekens zodat je van een regendeken heel eenvoudig een winterdeken kunt maken en anders om.

annoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:54

Zweetdeken is meestal van fleece of wol.
Zomerdekens zijn toch meestal van katoen ?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:57

MariekedH schreef:
dat leek mij dus ook ha ha :-) Ik denk dat ik dan toch maar voor de zweetdeken ga....En daarna lekker de wei in als ze helemaal droog is.

Ik neem aan dat je in de zomer geen zweetdeken op doet? Met dit weer kunnen ze imo gewoon gelijk de wei op.. of je moet in de winter je paard ook in de wei zetten.. dan uiteraard wel. Vind een zomerdeken zelf ook een beetje overdreven. Ik heb een 0 grams regendeken voor slechte dagen.. houdt de ergste wind tegen en uiteraard de regen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:02

Wat hier al is gezegd kan je misschien beter voor een regendeken gaan.

Ik heb het zo gedaan met dekens:
- o gram regendeken met losse hals, gebruik ik als zomerdeken en doe ik over de andere dekens heen als hij naar buiten gaat.
- 150 grams
- als tussen stapje de 0 gram regendeken over de 150 gram
- 330 grams
- voor extra de 0 gram over de 330 grams en is het echt koud de wollen zweetdeken eronder.

Voor de winter heb ik een wolle zweetdeken met hals en voor de zomer een dun fleecedekentje.

Ik doe nu geen dekens meer om met dit weer, hooguit als het s'avonds onder de 10 graden is de 0 grams.

Dekens zijn een heel gepuzzel, ik heb ze nu en ben uit de puzzel. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik kan je wheaterbeeta dekens aanraden!