vraagje over aurigan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippie

vraagje over aurigan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:24

Ik heb een dubbelgebroken bit wat lijkt op de kk conrad van sprenger maar geen merkje erin heeft staan.Is dat ook aurigan of is een ander matriaal?zo ja welk matriaal?

F3nn3

Re: vraagje over aurigan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:26

Dat is meestal toch Argentaan?

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:29

geen idee,het lijkt wel aurigan,of heeft sprenger alleen aurigan?en anders is het argentaan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:21

Aurigan is een legering wat alleen door Sprenger gebruikt wordt. Dus als het geen sprenger is, geen Aurigan.

Argentaan is zilver van kleur, dus is het hoogstwaarschijnlijk een gewoon koper (kleurig) bit. :)

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:53

maar er zijn bitten die niet van sprenger zijn die wel van aurigan zijn gemaakt zag ik.
http://www.ooteman.nl. het is de aurigan watertrens turnado
Laatst bijgewerkt door pippie op 15-06-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:58

Aurigan is een door de firma Sprenger gepatenteerde legering. Het bevat ca 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper.

Normaliter vindt men koper altijd in verbinding met nikkel omdat er een speciale reinigingsmethode voor nodig is om het nikkel van het koper te scheiden. Het grote aandeel koper moet ervoor zorgen dat het paard uitgenodigd wordt om op het bit te kauwen. Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron) waardoor de paarden het bit gemakkelijker aannemen en afkauwen. Maar toch is een hoog aandeel koper geen garantie voor de gewenste oxidatie. Koper oxideert duidelijk minder wanneer nikkel in verbinding komt met aluminium. Koper is een zeer week metaal, waardoor ook bij normaal gebruik de slijtage zeer hoog zou zijn, daarom word bij de legering Silicium toegevoegd die een vrij hoge hardheid heeft.

Dat het zo genoemd wordt, wil niet zeggen dat het dat ook is. :)

Patent:
Een octrooi of patent is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding. Een octrooi kan door de rechthebbende worden gebruikt als een monopolie op een bepaald stuk techniek.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:00

maar dan mogen ze het toch niet verkopen voor aurigan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:03

pippie schreef:
maar dan mogen ze het toch niet verkopen voor aurigan?

Veel mensen weten het niet dat het gepatenteerd is en zeer waarschijnlijk (voor meer dan 99,99%) is het geen Aurigan, maar iets wat er op lijkt (gewoon koper oid).

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:09

Ik denk toch niet dat je het voor aurigan mag verkopen als het geen aurigan is?....en alle grote zaken verkopen het.Die weten toch wel wat ze verkopen? *D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:13

Sweet Iron is hetzelfde. :)
Ik weet het niet zeker, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het octrooi van Sprenger verlopen is en nu iedereen het mag 'maken' en verkopen onder de naam.

Dat kan ik namelijk zo snel niet terug vinden. :)

Edit: En ik zou er niet van uit gaan dat de grotere ruitersport zaken nu weten wat ze verkopen, juist de grotere niet. De kleine winkeltjes weten vaak veel beter waar ze het over hebben. ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:47

pippie schreef:
maar er zijn bitten die niet van sprenger zijn die wel van aurigan zijn gemaakt zag ik.

Klopt onderandere HH gold brass, busse kaugan bitten hebben (ongeveer; marginale verschillen) een zelfde samenstelling.
Ze zijn er dus wel degelijk!

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:22

@aafje87.Dat dacht ik ook..ik had er een verkocht tweedehands en nu stuurt hij hem terug omdat het merkje van sprenger er niet op staat en daarom niet van aurigan is :?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:44

pippie schreef:
@aafje87.Dat dacht ik ook..ik had er een verkocht tweedehands en nu stuurt hij hem terug omdat het merkje van sprenger er niet op staat en daarom niet van aurigan is :?

Tja, het is officieel geen aurigan, dat mag alleen sprenger maken. Echter is het verschil tussen bv de busse kaugan bitten zo klein dat het verschil te verwaarlozen is en het effect en duurzaamheid gelijk is. Feitelijk zal in jou geval de koper ervanuit gegaan zijn dat hij een sprenger bit heeft gekocht, als je vermeld hebt dat het alleen van aurigan is gemaakt heb je alleen aangegeven dat het een zogenaamt sweet iron bit is maar hoeft dus niet automatisch te betekenen dat het een sprenger is ook omdat het gebruik van de term aurigan allom bekend is om het koperkleurig bit aan te duiden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:17

A) De Tornado is van Sprenger en kan dus van aurigan gemaakt zijn (ze hebben een rvs en een aurigan uitvoering).

B) Golden Brass is geen aurigan, Kaugan van Busse ook niet. Er zitten minimale verschillen in. Kaugan en Golden Brass zijn niet echt slijtgevoelig. Maar ik heb ooit eens een op het oog identieke kopie gehad van IR van een KK bit en dat bit kon je na een jaar weggooien, zo erg waren de randen uitgesleten en scherp geworden. Cyprium is ook goed slijtvast, kun je dus ook rustig aanschaffen.
Maar aurigan betekent in dit geval gewoon echt dat aurigan synoniem staat met sprenger en KK. Iets anders mag geen aurigan heten.

3) Aurigan is een legering, koper oxideert, dus vandaar dat men het over een zoete smaak heeft. IJzer oxideert ook en dan spreek je van 'sweet iron'. Sweet iron kom je in de westernsport veel tegen. Let daar dus wel op. Koop je een 'sweet iron' bitje, dan heb je het vaak over een simpel ijzerenbitje dat flink roest, slaat bruin uit. Aurigan is duurder en oxideert, slaat groen uit, koperoxide is overigens giftig. Dus mag aurigan niet te veel oxideren.

4)
Wil je anders nog een oxiderend bitje, dan kun je nog nadenken over 'blue steel'. Dat zijn rvs bitten met een blauw laagje erover. Dit blauwe laagje oxideert en roest, het bit wordt dus later bruin. Prijs: ong. 11 euro

Overigens, als ik een echt KK bit van aurigan wil kopen, dan wil ik ook een echte. Het prijsverschil is enorm. Een aurigan bit kost ong. 80 euro. Een nepper heb je voor 20-25. Dus als de prijs van het tweedehandsbitje rond de 10 euro ligt, dan kun je het laten zitten. Maar heb je er nog 30 euro voor betaald, dan zou ik toch echt m'n geld terugwillen.