Ander bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:51

Hoi!

Ik rij op moment met een enkelgebroken watertrensje..toen ik het paard kocht liep
hij al op dat bitje dus dacht waarom zou ik het veranderen?

In de bak is er weinig tot geen notenkraker effect maar buiten helaas wel. Ik rij buiten
met martigaal en hij ontspannen is meneer ook niet..ik zat dus te denken aan een ander bitje...
Edit: ik moet er bij zetten dat ik niet in ze mond trek maar als we een drafje of een galopje doen dan is het
kop er op en gewoon je teugels goed op maat houden..en die martigaal werkt natuurlijk ook niet lekker mee

Je hoort veel over een dubbelgebroken bitjes en misschien zal dat fijner voor hem zijn en dus
niet het het effect krijg dat iedereen roept. Ik heb niet het idee dat hij er last van heb maar ja
ben gewoon een bezorgde ruiter ;)

Wie kan mij wat anders adviseren?

Edit: zin er bij gezet.

Quir

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:57

Ongebroken trens. :j
Dan heb je dat effect helemaal niet, ligt veel stiller in de mond en is het vriendelijkste bit. :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:53

Quir schreef:
Ongebroken trens. :j
Dan heb je dat effect helemaal niet, ligt veel stiller in de mond en is het vriendelijkste bit. :)

Daar bedoel je toch een stang mee?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:20

Nee, echt een ongebroken trens. Zonder hefboom effect.

Staat vast wel een plaatje in de wiki :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:04

Ik wilde er nog bij zetten zonder hefboom ;) maar dacht dat zal vast heel dom staan hahah niet dus...

Maar dan weet ik wat je bedoelt!

Met zo n stang moet ik daar nog wat speciaals mee? qua grote ofzo? of gewoon de zelfde maat als wat hij nu heeft?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:44

Stang is inderdaad met hefboomwerking, een ongebroken trens niet. :) Gewoon dezelfde maat als je nu hebt, verder niets anders mee doen. ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:53

Ok! Dan ga ik van het weekend zo n bit aanschaffe...vind het toch wel eng ;) Maar het schijnt het vriendelijkste bit te zijn dus moet goed komen ;)

Ow ja nog een vraag.
Keek even op de site Divoza en daar had je 2 verschillende een watertrens en een bustrens?
Bij de info stond dat de watertrens harder inwerkte dan de bustrens...zelf rij ik nu met een waterenkelgebroke trens dus moet ik
dan ook gewoon de waterongebrokentrens kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:56

Inderdaad, ongebroken trens, of nog beter, billy allen trens :) Dat zijn de vriendelijkste bitten :j

Edit, en ik zou een bustrens nemen ipv een watertrens, dat ligt fijner in de mondhoeken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:57

Watertrens werkt echt niet harde in als een bustrens, enige verschil is, is dat de watertrens bij een onrustige hand onrustiger in de mond ligt. Bij een stille hand, ligt het bit ook stil. Bustrens ligt ook bij een onrustige hand wat stiller.

Dus in princiepe maakt het niet zoveel uit, wat jij het fijnste vind. :) Als je nu met watertrens rijd en dat gaat goed (zonder wondjes in de mond hoeken) kan je nu ook gewoon een watertrensje kopen. ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:05

8nnemiek schreef:
Inderdaad, ongebroken trens, of nog beter, billy allen trens :) Dat zijn de vriendelijkste bitten :j

Edit, en ik zou een bustrens nemen ipv een watertrens, dat ligt fijner in de mondhoeken.

Heb je misschien wat info over de billy allen? Heb even snel op google gekeken maar kon niet
zo snel iets vinden.

Quir schreef:
Watertrens werkt echt niet harde in als een bustrens, enige verschil is, is dat de watertrens bij een onrustige hand onrustiger in de mond ligt. Bij een stille hand, ligt het bit ook stil. Bustrens ligt ook bij een onrustige hand wat stiller.

Dus in princiepe maakt het niet zoveel uit, wat jij het fijnste vind. :) Als je nu met watertrens rijd en dat gaat goed (zonder wondjes in de mond hoeken) kan je nu ook gewoon een watertrensje kopen. ;)

Dan word het gewoon een watertrens want dat gaat prima...paard heeft geen last van wondjes niks...en dan is er ook niet zo n gek groot verschil denk ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:18

Dit is een billy allen bit:
Afbeelding

De ringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, zoals een dubbelgebroken trens, zodat je op één mondhoek kan inwerken zonder dat het bit op de andere mondhoek ook inwerkt. Maar zodra je beide teugels strak trekt blokkeert het bit waardoor het verandert in een ongebroken trens, en dus niet kan dubbelklappen, niet de mondhoeken bij elkaar duwt, en dus vriendelijker inwerkt :Y)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:20

8nnemiek schreef:
Dit is een billy allen bit:
Afbeelding

De ringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, zoals een dubbelgebroken trens, zodat je op één mondhoek kan inwerken zonder dat het bit op de andere mondhoek ook inwerkt. Maar zodra je beide teugels strak trekt blokkeert het bit waardoor het verandert in een ongebroken trens, en dus niet kan dubbelklappen, niet de mondhoeken bij elkaar duwt, en dus vriendelijker inwerkt :Y)

Dat is ook wel een idee!
Zijn die gewoon overal verkrijgbaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:21

Vooral in westernwinkels, maar ook gewone uitgebreide ruitersportzaken verkopen ze wel :j

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:24

8nnemiek schreef:
Vooral in westernwinkels, maar ook gewone uitgebreide ruitersportzaken verkopen ze wel :j

Bedankt!
Welk type bit is dat? Zie namelijk dat er meerdere modellen zijn ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:32

Ik zou gewoon de RVS D-trens nemen :) Die is ook niet al te duur :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:33

Ik zie al 2 benamingen voor het type bit ;) volgens mij verschilt het ook per site!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:38

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:40

Ja, dat zijn ze :j

Een snaffle is gewoon het engelse woord voor trens trouwens :D

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:42

8nnemiek schreef:
Ja, dat zijn ze :j

Een snaffle is gewoon het engelse woord voor trens trouwens :D

Hahah wat dom ;) blond he haha
Maar dan ga ik denk ik dat bitje proberen...kan weinig kwaad mee heb ik het idee...en het is
alleen voor de buitenritten en misschien ook voor in de bak...

Heb je er toevallig ervaring mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:45

Ik heb em zelf ook ja :j Heel blij mee, paard reageert er prima op :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:58

Wel een apart bit. :j
Ik kende m nog niet, maar zo klinkt het als een vriendelijk bit. Ik verwacht alleen dat je er niet meer op wedstrijd mag? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:02

Staat volgens mij niet erin dat t niet mag, maar ik weet t niet zeker. Maargoed, hoe vaak controleren ze nu helemaal het mondstuk? Als je van buitenaf kijkt lijkt t gewoon een gebroken D-trens :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:04

Heb toch wel al een aantal controles meegemaakt hoor. :j
Maar voor mijn merrie ga ik het bit niet meer veranderen. Ze heeft een hele kleine mond met laag hangend gehemelt, heb een dubbel gebroken hele dunne watertrens en dit gaat super. :j